SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Lezen in de sauna?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag & Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Is Lezen in de sauna ongezond?
Ja en onbeleeft en/of storend voor anderen.
32%
 32%  [ 11 ]
Neen en ook niet storend/onbeleeft. Kan gerust.
67%
 67%  [ 23 ]
Totaal aantal stemmen : 34

Auteur Bericht
AR
Los entree

BerichtGeplaatst: Zo Okt 10, 2004 3:42 pm    Onderwerp: Lezen in de sauna? Reageer met quote

Hallo,

Ik ben een grote fan van saunabezoek en doe dat gemiddeld 3 maal per week al zo'n enkele jaren. Omdat ik ondervonden heb dat zowat 15 minuten in de sauna per beurt vertoeven vantijd moeilijk kan zijn door de hitte en de reakties van je lichaam bedacht ik een dagblad, magazine of boek in de sauna te lezen. De tijd schijnt sneller voorbij te gaan en je kijkt niet constant naar de klok of zandloper zodat je je niet opboeit zoals sommigen... die dan met een zware zucht na enkele minuten uit de sauna vluchten... . Je kent dat zeker wel om het al te hebben meegemaakt.
Onlangs vertelde een regelmatige saunabezoeker me dat hij gelooft dat een dagblad, boek of ander gedrukt materiaal in de sauna lezen, ongezond zou zijn omdat de inkt, door de hitte, gassen(?) zou vrijgeven??? Ik kan dat haast niet geloven omdat papier de inkt naar een tijdje absorbeert en drukkerijinkten streng gecontroleerd worden door allerlei officiële organismen op mogelijke schadelijke gevolgen voor de gezondheid. Toch stel ik de vraag of iemand daar weet van heeft? Zou dat dus kunnen kloppen aan de hand van wetenschappelijke gegevens?

Verder heb ik nog twee tips geplukt uit een artikel in een consumentenmaandblad over saunabezoek(neen, niet in de sauna gelezen.... Smile):

1) spreek inderdaad niet teveel in de sauna. Adem in door de neus en adem uit via de mond. Door het teveel spreken zou je door de warme lucht die je inademt, een long kunnen dichtklappen! Naar het schijnt is dit al enkele malen in Skandinavië gebeurd. Vooral sporters die meteen na oefening naar de sauna stappen zouden dat risico sneller kunnen oplopen. Dus, stilte in de sauna is aangewezen!

2) onder de douche nà de sauna: gebruik NOOIT zeep bij het douchen. De poriën staan maximaal open en de zuren van zeep kunnen de huid op termijn beschadigen (lees verouderen!). Ga dus eerst douchen met alléén water, rust een 15 à 20 minuten uit en stap dan de douche weer in om je te wassen met zeep indien nodig.

Verder veel plezier. Als jullie tips hebben om de hygiëne in de sauna(omgeving) te verbeteren dan lezen de saunagangers dat graag in deze BB.

Groetjes.

AR Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Eelco
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Zo Okt 10, 2004 9:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het vreemd vinden als lezen ongezond zou zijn in de sauna en of het toevallig ongezellig of onbeleefd is vind ik helemaal flauwekul, tenslotte zit je daar voor jezelf en niet voor de anderen......

Ik zou zeggen, neem de leesportefuille maar mee hoor en geniet van je hobby Laughing

Groetjes Eelco
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Julie
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Wo Okt 13, 2004 7:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog nooit iemand zien lezen IN de sauna! Ik zou mij er niet aan storen... denk ik. Een krantje lezen zou wel wat storend zijn i.v.m. het geluid van het omslaan van de pagina.

>>>Was ik nu maar te saunaën, instead of talking about...<<<
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AR
Los entree

BerichtGeplaatst: Di Okt 19, 2004 11:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

juliejuultje schreef:
Ik heb nog nooit iemand zien lezen IN de sauna! Ik zou mij er niet aan storen... denk ik. Een krantje lezen zou wel wat storend zijn i.v.m. het geluid van het omslaan van de pagina.

Kijk, een krantje lezen kan ook met de nodige discretie. Het maakt echt geen lawaai. Stoort het U niet dat een heleboel mensen onderling zitten te lachen, ja soms schateren of rammelen (zoals wij in Vlaanderen zeggen) gedurende de ganse sessie en dus daarmee anderen héél wat meer storen dan dat krantje? Mij stoort het veel meer.

Groetjes.

AR Smile

PS. Elkeen die wil stemmen, moet bovenaan de pagina eerst registreren EN inloggen. Dus DOEN mensen!
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2004 10:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lezen in de sauna lijkt mij erg onhandig omdat je toch behoorlijk gaat zweten. Het lijkt mij niet fijn om dan een tijdschrift of krant vast te houden. Als je erg zweet krijg je natte krant Laughing Maar ieder moet dat natuurlijk zelf weten. Ik zou er geen last van hebben hoor Wink

Lara
Naar boven
Erik Bierenbroodspot
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Nov 05, 2004 1:00 pm    Onderwerp: Lezen in de sauna Reageer met quote

Het lezen in de saunacabine zelf is weldegelijk af te raden. Bij hoge temperaturen kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen. Nu zal dit mogelijk wel meevallen als er een enkel iemand iets te lezen meeneemt, maar als meerderen dat gaan doen bestaat de kans op een ongezonde lucht. Dit is natuurlijk iets wat wij absoluut niet willen.

Erik Bierenbroodspot
Naar boven
Erik Bierenbroodspot
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Nov 05, 2004 1:00 pm    Onderwerp: Lezen in de sauna Reageer met quote

Het lezen in de saunacabine zelf is weldegelijk af te raden. Bij hoge temperaturen kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen. Nu zal dit mogelijk wel meevallen als er een enkel iemand iets te lezen meeneemt, maar als meerderen dat gaan doen bestaat de kans op een ongezonde lucht. Dit is natuurlijk iets wat wij absoluut niet willen.

Erik Bierenbroodspot
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Nov 05, 2004 1:13 pm    Onderwerp: Re: Lezen in de sauna Reageer met quote

Erik Bierenbroodspot schreef:

Erik Bierenbroodspot

Allemaal gemakkelijk gezegd maar HOE BEWIJST U DAT? Ik vraag een WETENSCHAPPELIJK BEWIJS. Géén eigen oordeel.

AR Very Happy
Naar boven
Marijn
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Nov 08, 2004 4:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lees je in de sauna om de reactie van je lichaam beter te kunnen negeren? In een sauna moet je m.i. niet "volhouden" dat kan nooit gezond zijn...
Naar boven
Julie
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Nov 08, 2004 4:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet echt hoe mijn mening dit keer te geven op deze topic.
Dus toen heb ik gedacht hoe het zou zijn als iedereen 'zijn ding' meeneemt. Bv. een walk/discman, breigerei, kaartspel etc. mee zou nemen... (oke beetje geheel omslachtig) Maar dan krijg je een soort clubhuis.
Als het grote gros in de sauna zou gaan lezen, dan denk ik dat ik mij geheel buitengesloten voel. Want het is wel zo dat het lijkt alsof je niet openstaat voor alles om je heen. Alsof de sauna een soort bijzaak is ofzo... (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven... maar mij lijkt ultiem genieten, door gewoon NIETS te doen... maar dan ook helemaal NIETS...)

Naar boven
Bata4
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Di Nov 09, 2004 6:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Goed verwoord Juultje en een mooi standpunt, ik ben het er helemaal mee eens.
Gast

BerichtGeplaatst: Di Nov 09, 2004 5:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

juliejuultje schreef:
Ik weet niet echt hoe mijn mening dit keer te geven op deze topic.
Dus toen heb ik gedacht hoe het zou zijn als iedereen 'zijn ding' meeneemt. Bv. een walk/discman, breigerei, kaartspel etc. mee zou nemen... (oke beetje geheel omslachtig) Maar dan krijg je een soort clubhuis.
Als het grote gros in de sauna zou gaan lezen, dan denk ik dat ik mij geheel buitengesloten voel. Want het is wel zo dat het lijkt alsof je niet openstaat voor alles om je heen. Alsof de sauna een soort bijzaak is ofzo... (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven... maar mij lijkt ultiem genieten, door gewoon NIETS te doen... maar dan ook helemaal NIETS...)

Hola, hola, we dwalen af... . De primaire vraag blijft toch te weten of lezen in de sauna ongezond is, en daar is nog steeds géén nieuws over... ? Als je schrijft "maar mij lijkt ultiem genieten, door gewoon NIETS te doen... maar dan ook helemaal NIETS..." dan moeten we de babbelaars er ook allemaal uitkipperen, enz.... .

Smile
Naar boven
Julie
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Nov 09, 2004 6:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk! Was iets te enthousiast met reageren.

Gezien de vraag wordt het ook indirect gekoppeld aan:
Ja, onbeleefd/storend
nee, niet onbeleefd/niet storend
(snap die koppeling niet met gezond/ongezond, dit zijn drie antwoorden in één).
De vraagstelling is dus ook niet inherent aan de antwoorden. Question

Om een antwoord te geven op de vraag: Ik weet niet of het gezond is of niet.
Ik denk dat het wel een zooi zal geven als mensen leesvoer mogen meenemen. Gezien het varken in 'ons'.
Ook bestaat de kans dat de pagina's door zweet of de natheid van de sauna op de banken blijven plakken, door nalatigheid of laksheid. De hygiëne zal hierdoor wel dalen in de sauna's.

En praten kan je bijna niet verbieden... en dat wil ik ook absoluut niet. Het sociale aspect is ook één van de redenen om te komen (wel kleine fractie). We moeten er gewoon opletten dat we het allemaal zo verdraagzaam mogelijk moeten houden als we met meerdere mensen zitten in de sauna!

Naar boven
Resia
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Zo Nov 21, 2004 3:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb even gegoogled en ik krijg iets te zien over gebruikte oplosmiddelen van inktstoffen, bv. tolueen. Ik kan me voorstellen dat de combinatie warmte en vochtigheid maakt dat zo'n oplosmiddel makkelijker in de lucht verspreidt in een sauna en dat lijkt me niet gezond.
Naar boven
AR
Los entree

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2004 10:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Resia schreef:
Ik heb even gegoogled en ik krijg iets te zien over gebruikte oplosmiddelen van inktstoffen, bv. tolueen. Ik kan me voorstellen dat de combinatie warmte en vochtigheid maakt dat zo'n oplosmiddel makkelijker in de lucht verspreidt in een sauna en dat lijkt me niet gezond.

Hallo,

Gezien niemand blijkbaar wetenschappelijke informatie weet te geven en alléén maar zit te gissen naar... ben ikzelf even gaan vragen in Frankrijk bij de "Bibliothèque municipale de Lyon", de bibliotheek van de universiteit van Lyon die met een antwoord komt dat zegt dat er géén enkel onderzoek is gevoerd in deze materie. Kan gelezen worden op hun forum "Le guichet du savoir" waar ik de vraag heb gesteld. Het is dus zeer de vraag of alle veronderstellingen hier stand houden?

AR Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag & Antwoord Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: