SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Mobiele apparatuur mee naar de sauna?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag & Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Mobiele gadgets toestaan? (GSM's, laptops, MP3 spelers, Ereaders)
Ja, moet kunnen, twitteren, email, SMS-en is toch normaal?
2%
 2%  [ 1 ]
Ja, maar beperkt, geen mobiele apparatuur met camera functie, foto/video
14%
 14%  [ 5 ]
Nee, al dit soort apparatuur verbieden in de sauna vanwege de privacy en rust
71%
 71%  [ 25 ]
Anders, schrijf je toelichting in een bericht hieronder
11%
 11%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 35

Auteur Bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Feb 27, 2011 12:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@whulsbergen:

Ik vind een overvloed aan regels ook niet fijn, maar het is nu eenmaal gebleken dat mensen zich zonder regels niet (meer) fatsoenlijk kunnen gedragen.
Dat is niet alleen in de sauna zo, maar in de hele maatschappij.

Onaangepast gedrag roept ergernis op bij andere mensen, en aangezien we het hier over de sauna hebben ga ik daar verder op in.
Je gaat naar een sauna voor je ontspanning en rust. Als je een boek wilt lezen prima, daar stoor je niemand mee.
Dat zou ook gelden als je een spelletje op een Nintendo (zonder geluid) aan het doen bent. Daar heeft ook niemand last van.
Idem voor het gebruik van een Ereader die immers gemaakt zijn om boeken te lezen.
Het vervelende is dat je moeilijk kun bepalen wel elektronisch apparaat nu wel of niet overlast op een inbreuk op de privacy geeft.

Ken jij ieder apparaat? Ik denk van niet.
Vandaar dat sauna's daar regels voor gaan maken, en ja dat is weer een regeltje erbij...

Over de badjassen, ja je kunt ook een handdoek omdoen en dan op een bank gaan zitten. Maar als de handdoek niet echt droog is (en dan kan zomaar gebeuren) dan is het niet steeds niet goed voor het leer, of de stof van de bank.
Maar goed, ik weet dat er ook sauna's zijn waar een handdoek omslaan toegestaan wordt ipv een badjas.

Laatst aangepast door Han op Zo Feb 27, 2011 12:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Zo Feb 27, 2011 12:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Leg mij nou eens uit waarom jij er last van hebt als ik een ebook zit te lezen of Mario Bros aan het spelen ben. Ja als het geluid aan staat kan ik het me voorstellen, maar dat valt onder de normale fatsoensnormen. Twee kakelende kippen in de rustruimte kunnen ook commentaar verwachten, daar heb je geen huisregels voor nodig toch?
Regels...... waar iedereen zich aan behoord te houden dus ook jij.
Mensen die overlast veroorzaken hebben dat zelf niet eens in de gaten dat ze dat doen maar hebben wel altijd commentaar op een ander.
Kijk en daar zij nu regels voor, die regels trekken een lijn tot hier en niet verder. Je kan proberen om heel rebellerend over die lijn heen te gaan, maar wees dan niet verbaast of knorrig als er iets gezegd van wordt.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Feb 27, 2011 12:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

grijzewolf schreef:
Quote:
Leg mij nou eens uit waarom jij er last van hebt als ik een ebook zit te lezen of Mario Bros aan het spelen ben. Ja als het geluid aan staat kan ik het me voorstellen, maar dat valt onder de normale fatsoensnormen. Twee kakelende kippen in de rustruimte kunnen ook commentaar verwachten, daar heb je geen huisregels voor nodig toch?
Regels...... waar iedereen zich aan behoord te houden dus ook jij.
Mensen die overlast veroorzaken hebben dat zelf niet eens in de gaten dat ze dat doen maar hebben wel altijd commentaar op een ander.
Kijk en daar zij nu regels voor, die regels trekken een lijn tot hier en niet verder. Je kan proberen om heel rebellerend over die lijn heen te gaan, maar wees dan niet verbaast of knorrig als er iets gezegd van wordt.

Heel juist.
Mensen die overlast veroorzaken denken dat de regels voor hun niet van toepassing zijn omdat ze immers niets verkeerds doen (in hun ogen).
Vaak zijn dit soort mensen hoogst gepikeerd als je er wat van zegt dat ze iets te luidruchtig een gesprek aan het voeren zijn.
Naar boven
whulsbergen
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 7:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

grijzewolf schreef:
In een ander topic zei Han ook "gelukkig zijn de huisregels daar helder over, dus ik kon hem erop aanspreken."

Als ik die redenatie volg, betekent dat ook dat als iets NIET in de regels staat, het dus blijkbaar mag. Dus als ik met m'n blote stinkvoeten op de bank zit, in de rustruimte lekker zit te winden etc etc, mag je daar niks van zeggen omdat de huisregels niet vermelden dat het NIET mag.

Kortom, huisregels volledig willen hebben voor elke ongewenste situatie is onwerkbaar, en daarmee dus onzinnig.

Zijn huisregels dan overbodig? Niet helemaal. Wat het beste werkt, is een korte lijst met bijvoorbeeld maximaal 10 regels waarin zaken staan die niet voor iedereen duidelijk zijn. Dat is ook kort genoeg zodat mensen het daadwerkelijk lezen.

Waar kun je dan aan denken? Bordjes met stilte svp in een sauna vind ik bijvoorbeeld een prima idee, omdat sommige mensen echt niet weten dat je er niet mag praten. En ook bijvoorbeeld de huisregel dat fototoestellen in het complex verboden zijn lijkt me een nuttige, want ook dat is niet vanzelfsprekend.
Naar boven
simspaan
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 8:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

In Lucaya (Oss) zijn zelfs I-pads te huur.
Naar boven
whulsbergen
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 9:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

simspaan schreef:
lol!
Naar boven
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 12:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

simspaan schreef:
tja de een doet het met kortingsbonnen de andere met i-pads en bij andere mag je intiem zijn. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 12:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

whulsbergen schreef:
grijzewolf schreef:
In een ander topic zei Han ook "gelukkig zijn de huisregels daar helder over, dus ik kon hem erop aanspreken."

Als ik die redenatie volg, betekent dat ook dat als iets NIET in de regels staat, het dus blijkbaar mag. Dus als ik met m'n blote stinkvoeten op de bank zit, in de rustruimte lekker zit te winden etc etc, mag je daar niks van zeggen omdat de huisregels niet vermelden dat het NIET mag.

Kortom, huisregels volledig willen hebben voor elke ongewenste situatie is onwerkbaar, en daarmee dus onzinnig.

Zijn huisregels dan overbodig? Niet helemaal. Wat het beste werkt, is een korte lijst met bijvoorbeeld maximaal 10 regels waarin zaken staan die niet voor iedereen duidelijk zijn. Dat is ook kort genoeg zodat mensen het daadwerkelijk lezen.

Waar kun je dan aan denken? Bordjes met stilte svp in een sauna vind ik bijvoorbeeld een prima idee, omdat sommige mensen echt niet weten dat je er niet mag praten. En ook bijvoorbeeld de huisregel dat fototoestellen in het complex verboden zijn lijkt me een nuttige, want ook dat is niet vanzelfsprekend.
joh er zijn huisregels en fatsoensnormen. Denk dat je zelf wel wijs genoeg bent om te bedenken wat daar onder valt.
whulsbergen
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

grijzewolf schreef:
simspaan schreef:
tja de een doet het met kortingsbonnen de andere met i-pads en bij andere mag je intiem zijn. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Als je het topic helemaal doorleest wordt dat wel duidelijk denk ik.

grijzewolf schreef:
joh er zijn huisregels en fatsoensnormen. Denk dat je zelf wel wijs genoeg bent om te bedenken wat daar onder valt.
He, medestand uit onverwachtse hoek!

Grijzewolf, je hebt groot gelijk dat dit soort huisregels, zoals van iPad's, Nintendo's etc, veel beter onder fatsoensnormen kunnen vallen, en dat je van je gasten verwacht dat ze zelf prima kunnen bedenken wat daaronder valt.
Naar boven
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 1:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

denk dat je de boel een beetje aan het verdraaien bent. Lijkt me dat ook jij weet wat onder fatsoens normen valt.... Al begin ik nu een beetje te twijfelen aan je. . I-pods, gsm en dergelijke app vallen onder huisregels. Denk dat je de moeite eens moet nemen om die te lezen als je naar je fav sauna gaat.
whulsbergen
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 1:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

grijzewolf schreef:
Lijkt me dat ook jij weet wat onder fatsoens normen valt.... Al begin ik nu een beetje te twijfelen aan je. . I-pods, gsm en dergelijke app vallen onder huisregels. Denk dat je de moeite eens moet nemen om die te lezen als je naar je fav sauna gaat.
Dan lijkt het mij nuttig dat je de moeite neemt om eerst het hele topic door te lezen voordat je reageert.
Naar boven
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 2:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk joh. Very Happy. Maar is dat nu lastig om te denken dat je de "gave" denkt te hebben om alles te kunnen zien wat een ander doet? Laughing
[email protected]
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 5:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de sauna zelf vind ik het niet kunnen. Even bellen in de kleedkamer heb ik geen problemen mee. Ga er dan eigenlijk hťťl naief van uit dat er geen foto's gemaakt worden Laughing
Naar boven
Sauna_fan
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 5:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Petra screef :
Even bellen in de kleedkamer heb ik geen problemen mee. Ga er dan eigenlijk hťťl naief van uit dat er geen foto's gemaakt worden

Ik ook niet, ben mezelf tot dusver nog niet tegengekomen op internet... ha ha
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Feb 28, 2011 7:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk Grijzewolf.
Maatschappelijk geaccepteerde fatsoensnormen hoeven niet opgenomen te worden in de huisregels. De huisregels zouden dan enorm uitgebreid worden en om die reden onbruikbaar zijn.
Van iedere gast mag worden verwacht dat hij/zij zich aan fatsoensnormen houdt maar ook aan de huisregels die specifiek voor de betreffende sauna opgesteld zijn.

En ja, er zijn mensen die ze NIET lezen.
Het is bijna niet te geloven maar echt waar.
Om die reden hangt bij de Zwaluwhoeve (ja, daar is ie weer...) een bord van zeker 1 meter breed, deze hangt aan de muur precies in het gangetje bij de kleedruimtes.
Die kun je echt niet missen. Ook in de tuin buiten kom je nog een groot bord tegen.

Bordjes met STILTE in het groot en meerdere malen uitgevoerd in een ruimte helpen lang niet altijd. Dat weet ik uit eigen ervaring. Het is raar want je kunt deze borden echt niet missen, maar mensen negeren dat gewoon.
De denken vast en zeker dat deze bordjes niet voor hun geldig zijn.
Gelukkig houden de meeste mensen zich wel keurig aan de regels, dat moet ook gezegd worden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag & Antwoord Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 2 van 7

Ga naar: