SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Tweede poging - Principes laten varen? [kan gesloten worden]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    SaunaGids forum index -> Doet er niet toe
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
OokdŠtnog
Los entree

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 8:59 am    Onderwerp: Tweede poging - Principes laten varen? [kan gesloten worden] Reageer met quote

nvt

Laatst aangepast door OokdŠtnog op Ma Dec 27, 2010 11:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 12:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet het alleen doen als je er plezier aan beleeft.

Mijn ervaring is dat als je een paar keer geweest bent, het allemaal niet zo spannend meer is. OOk is de ene sauna prettiger als de andere, waar ben je geweest?
Naar boven
[email protected]
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 5:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Meid, als het jouw principes zijn om niet naakt te lopen, en je je daar echt niet in kan vinden, dan gewoon lekker bij jezelf blijven!
Alleen gaan als het goed voelt voor jou.
Naar boven
Jeroen
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 5:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het beeld dat je schetst herken ik wel enigszins. Ik ben nu 27 maar ik ga al, samen met mijn vriendin (ben zelf mannelijk), een jaartje of 7/8 naar de sauna. In het begin was het wel even wennen. Als man zijnde maak je je de eerste paar keer nog wat druk om andere zaken, maar bloot slaat dood gelukkig Smile Mijn vriendin voelde zich wel wat minder op d'r gemak de eerste keren, met name bij mannen in de buurt. Dat werd gelukkig snel minder. Meeste mensen worden ook zelfverzekerder over hun eigen lijf naarmate ze ouder worden.

Je ziet wel vaak dat mensen die niet zo regelmatig gaan zo snel mogelijk weer de badjas inschieten, ipv lekker eerst even goed af te koelen. We merkten allebei heel erg dat het nogal lag aan de sauna die we bezochten. Sommige sauna's zijn net stamkroegen, met alleen maar oudere mensen die elkaar allemaal lijken te kennen. Naar mijn mening zijn de grotere welness-centra (busloo, elysium, zwaluwhoeve, veluwse bron, etc) een stuk gevarieerder qua leeftijden en bovendien anoniemer.

Maar misschien kan ik het concreet maken met wat tips:
- Ga een 's avonds naar een sauna met een redelijk buitengedeelte. Het is dan donker, de lichtjes geven een leuke sfeer, vaak is het rustiger en je bent veel minder zichtbaar.
- Verder weg van je woonplaats is misschien ook wel een prettig idee.
- Doe zoveel rondjes als je wilt. Het gaat er uiteindelijk om dat JIJ geniet. Als je na ťťn rondje lekker een tijdschrift voor de openhaard wilt lezen is dat ook prima. Je hoeft ook niet met alles 'mee' te doen. Wil je bijv niet gaan zwemmen dan doe je dat toch gewoon niet?
- Probeer wel te zorgen dat je goed opwarmt en afkoelt zodat je lichamelijk niet een 'kater' krijgt.
- Misschien is een damesdag wel een leuk opstapje voor je? Of een damesdag waarbij 's avonds het wel weer gemengd is. Damesdagen schijnen wel iets luidruchtiger te zijn? Badkledingdagen kan ik niet aanraden.
- Kies voor een grote sauna. Hopelijk heb je dan een wat gevarieerder publiek. Ik vind het zelf ook veel leuker als er mensen zijn van grofweg mijn leeftijd. Als het ene sauna-complex niet bevalt, probeer dan een andere.
- Bij het uitkleden kun je je bh en onderbroek uitdoen als je je badjas al aan hebt. Het laatste kan zelfs met de badjas dicht. Als je daarna eerst iets gaat drinken kun je eerst weer bijkomen van het omkleden. Je kunt natuurlijk ook beginnen met een wijntje Smile
- Maak je niet druk om je uiterlijk. Iedereen die regelmatig naar de sauna gaat kan je vertellen dat je van alles ziet: dik, dun, oud, jong, zwanger, vrouwen met (gedeeltelijke) borstamputatie, piercings op de meeste vreemde plekken, tatoeages, etc etc. Als jonge vrouw ben je altijd al 10x prettiger om tegenaan te kijken dan een oude, dikke, rimpelige, onverzorgde man.

En last but not least: als het je prettig lijkt om af en toe naar de sauna te gaan probeer je dan over je schroom heen te zetten. Probeer wat dingen uit en ga ervoor. Maar als je het echter alleen voor een ander doet en je er zelf niet prettig bij voelt (en denkt te gaan voelen) dan kun je je tijd/energie/geld misschien beter ergens anders in steken.
Naar boven
[email protected]
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 6:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat er wel verschil zit tussen 'naakt eng vinden', en 'niet naakt uit principe.'
Dat eerste is prima over heen te stappen, sprak ondergetekende Laughing
Dat tweede moet je zelf willen laten varen.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het klopt wel wat Jeroen beschrijft.
Ik ben dan wel wat ouder maar ben, net als de meeste mensen onder ons, ook ooit jong begonnen met naar de sauna te gaan.
In het begin is het altijd een drempel, maar dit duurt maar kort. Eigenlijk ben je na de eerste keer over de drempel heen, en als dat niet zo is zal het voor jou misschien de tweede keer zijn.

Het is voor de rest simpel, je gaat voor je EIGEN plezier en ontspanning naar de sauna en voor niemand anders. Ook als je samen gaat met iemand anders geldt deze regel.
Hoe anderen naar je kijken of hoe je zelf naar anderen kijkt is niet van belang. Je zult best wel wat rondkijken en dat is wederzijds. Maar ook als je een handicap hebt of een litteken maakt dat niets uit. Ik zie vaker mensen die bv maar ťťn been hebben of die een borstamputatie hebben ondergaan. Daarom zien ze er misschien uiterlijk wat afwijkend tov de rest maar waarom zou je met een handicap o.i.d niet van de sauna mogen genieten?
Knappe jongen die je dan tegen houdt.

Volg dus gewoon de adviezen op die Jeroen al aan geeft.
Veel plezier alvast!

En ja, principes kun je laten varen, dat is je eigen wil. Ook opgelegde normen en waarden die je van je ouders hebt meegekregen kun je later bijstellen.
Er zijn bv mensen die heel gelovig zijn opgevoed en daar later vanaf zijn gestapt. Dat geldt met schaamte voor je eigen lichaam ook. Waarom zou je je schamen? Er is geen enkele logische reden voor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Sauna_fan
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 6:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eens met de vorige sprekers !
Naar boven
OokdŠtnog
Los entree

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 8:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties!
De vorige keer ben ik naar Thermae 2OOO geweest, waar het die keer redelijk druk was en ik veruit de jongste was. Deze keer gaan we naar Carolus Thermen, waar ook nog zwembaden ed zijn.
Het schijnt daar erg groot te zijn, redelijk rustig en ze hebben er zelfs ook een gedeelte speciaal voor vrouwen dus dat allemaal zal het makkelijker maken denk ik. Verder maakt het me dan wel weer totaal niet uit dat het gemengd is, omdat ik samen met mijn vriend ga en alleen gaan me nog lastiger lijkt.
Ik heb nog wat rondgesnuffeld op deze site en weet nu wel ongeveer hoe de saunacultuur werkt en dat een sauna niks te maken heeft met je lichaam 'tentoonstellen' of bekeken worden door anderen, dus mijn principes zullen wat dat betreft onaangetast blijven. Vanuit dat oogpunt heb ik besloten het gewoon te proberen, en mezelf te bewijzen dat het kan. En anders kan ik altijd nog mijn tijd doorbrengen in de andere gedeeltes van de thermen.

Groet!
Naar boven
P-A-N-G
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 8:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

OokdŠtnog schreef:
Bedankt voor de reacties!
De vorige keer ben ik naar Thermae 2OOO geweest, waar het die keer redelijk druk was en ik veruit de jongste was. Deze keer gaan we naar Carolus Thermen, waar ook nog zwembaden ed zijn.
Het schijnt daar erg groot te zijn, redelijk rustig en ze hebben er zelfs ook een gedeelte speciaal voor vrouwen dus dat allemaal zal het makkelijker maken denk ik. Verder maakt het me dan wel weer totaal niet uit dat het gemengd is, omdat ik samen met mijn vriend ga en alleen gaan me nog lastiger lijkt.
Ik heb nog wat rondgesnuffeld op deze site en weet nu wel ongeveer hoe de saunacultuur werkt en dat een sauna niks te maken heeft met je lichaam 'tentoonstellen' of bekeken worden door anderen, dus mijn principes zullen wat dat betreft onaangetast blijven. Vanuit dat oogpunt heb ik besloten het gewoon te proberen, en mezelf te bewijzen dat het kan. En anders kan ik altijd nog mijn tijd doorbrengen in de andere gedeeltes van de thermen.

Groet!
ik vind jou dapper
Naar boven
whulsbergen
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Dec 21, 2010 8:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet zeker dat als je er principieel geen probleem mee hebt, het allemaal 100% meevalt zoals Petra ook al zei. Mensen zijn echt niet geÔnteresseerd in hoe je eruit ziet.
Juist als mensen bloot zijn, zie je dat iedereen wel wat geks heeft en het dus eigenlijk allemaal heel normaal is. Veel mensen voelen zich naakt in de sauna zelfs een stuk minder bekeken dan met kleding aan op het strand of op het terras.

En qua afkomst verbaast het me. Juist de twee vriendinnen waar wij wel eens mee naar de sauna gaan zijn allebei toevallig 100% Aziatisch en geen van beiden erg preuts.
Naar boven
Rob2
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Di Dec 21, 2010 9:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Deze keer gaan we naar Carolus Thermen

Prachtige sauna , veel plezier!
Wat mij opvalt in Duitsland, waar sauna/thermen meer is ingeburgerd
dan in Nederland, dat je ( zeker in het weekend) relatief veel jongeren
in de sauna ziet.

Gr.
Rob
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Dec 21, 2010 9:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

In de grote sauna's in Nederland ook hoor, vooral op zaterdagen.
Naar boven
simspaan
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Di Dec 21, 2010 10:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Uit het feit dat je je hebt ingeschreven op een saunaforum blijkt dat je nog wel geinteresseerd bent, ondanks dat het de eerste keer tegen viel. Ik zou zeggen: gewoon nog een keer proberen en ervaren wat het met jou doet, zonder je bezig te houden met wat anderen zouden kunnen denken. Ik hoop dat het je lukt gewoon te genieten, zoals de meeste anderen!
Naar boven
simspaan
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Di Dec 21, 2010 1:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zeg ik: heb ik wat van je aan of zo? Shocked
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Di Dec 21, 2010 3:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

laurentien1987 schreef:
Misschien kwam het omdat ik zeg maar helemaal geschoren ben?

Dat zou helemaal niets uit moeten maken. (Tenzij je er nog een heel arsenaal aan juwelen/sieraden aan hebt hangen, maar daar ga ik maar niet vanuit).
Ik persoonlijk kan beide mooi vinden en let er ook helemaal niet meer op, sterker nog, wanneer iemand juist een meer dan overvolle bos heeft zou mij dat eerder opvallen. Maar zoals gezegd, ik let er niet meer op, bloot slaat dood zeggen ze wel eens, zeker als je al zo vaak in de sauna of aan het strand komt.

En voor ik het vergeet natuurlijk ook van harte welkom op dit gezellige forum. je kan hier genoeg tips vinden om ook eens een andere sauna te bezoeken zodat je eens een vergelijk hebt. (Ik weet natuurlijk niet vanwaar je komt.) En mocht je vriendin niet kunnen terwijl jij wel wil gaan en niet alleen wilt gaan, kun je hier ook nog een oproepje plaatsen. (of mij een pm/pb sturen, ha ha)
In ieder geval veel toekomstig saunaplezier toegewenst.
Wink
ps. En ook veel leesplezier op dit forum!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    SaunaGids forum index -> Doet er niet toe Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: