SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

DE VELUWSE BRON
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Sauna's in het Zuiden
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arthur69
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2012 11:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Han je hebt PB.

En ik denk de andere 2 kaarten.. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Arthur69
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2013 5:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maandag dus naar de VB geweest.
Ik was er rond 10:45. Parkeerterrein is erg groot en er was dus voldoende plaats.
Binnen aangekomen inchecken en naar de omkleedruimte.
Ik had eerst niet door dat het kastnummer op het polsbandje stond en zocht dus een makkelijk te onthouden kastje Embarassed . Moest ik daarna mijn kleding verkassen naar het juiste hokje. Gelukkig was dat maar één inham eerder dan waar ik eerst was.
Bij binnen komst even kijken hoe alles in elkaar zit. Lijkt ingewikkeld, maar even er doorheenlopen en het is al snel duidelijk.
Het souterain staat op de plattegrond vermeld en ook dat je er niet kunt komen via de kleedruimte. Je moet dat bereiken via de begane grond. HOE is echter op de plattegrond niet echt duidelijk. Er waren nog wat meer mensen kennelijk de weg kwijt. Even vragen leerde dat je voor het binnenbubbelbad een trap hebt die naar boven gaat en ACHTER het bubbelbad gaat deze naar het souterain.

Leuk detail vind ik dat in het midden van het voetenbad een aquarium staat, kun je dus op je gemak naar een paar rondzwemmende vissen kijken.
Verder ziet alles er prima en schoon uit.
Buiten hebben ze een beekje met verschillende ondergronden waar je doorheen kunt lopen. Dit schijnt erg lekker te zijn en aan het eind houd je dan een lekker warm, tintelend gevoel over in je benen. Nou, ik ben na 5 meter maar weer terug gegaan want het was KOUD! Je zult er ongetwijfeld even doormoeten, maar voor deze eerste keer was dat voor mij even niet weggelegd. Ik kijk wel hoever ik de volgende keer kom. (Hoewel..., dan is er kouder weer voorspeld, dus ik denk dat ik op een zomers weertje moet wachten Laughing )

De lunch was prima, maar horeca is tegenwoordig best prijzig. En dan heb ik het over absolute zin, want afgezet tegen de kwaliteit is het gewoon een goede prijs!
(Ik had 2 huisgemaakte kroketten met 3 sneetjes brood en grove mosterd en een cola voor € 11,20) Een lunchbuffet met soep, brood, beleg, salade, yoghurtje en koffie of thee komt op € 16,50.
Heb je een abonnement of een badenkaart dan scoor je 25%-korting.

Het Laconium hoorde 70 graden te zijn, maar die kwam niet boven de 50 uit. Eén van de, op dat moment, aanwezige had kennelijk het bordje gelezen en gaf aan dat we allemaal wel erg laconiek moesten zijn.

Enige echte tegenvaller vond ik het tropisch strand. Gewoon een zandbak, met een plaatje van de zee. Niet eens een klein stukje water.

Over het algemeen een goede sauna.

Ik stoor mij er niet aan, maar voor de mensen waarvoor het wel een belangrijk punt is: Het gehalte aan overduidelijk-bij-elkaar-horende-stelletjes was best hoog.
(Hiermee bedoel ik dus stelletjes die, gewoon lief bedoeld, over elkaar heen hangen aan de rand van het bad)

16:00 weer terug om de kleine optijd van het KDV te halen. 21 januari ga ik op herhaling.
Naar boven
Arthur69
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Do Jan 24, 2013 9:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen maandag geen geschikt weer om naar de VB te rijden. Vandaag (donderdag 24-1) is de weg goed begaanbaar.
Aankomst rond 11:00. Nof steeds kunnen parkeren op p1.
Wederom geen wandeling door het natuurwatertje voor de voeten (deels bevroren).
Lijkt mij ook typisch iets voor een zomerdag wanneer het een graadje of 26 is.
Wel voor de eerste keer een opgieting meegemaakt. Zo'n warmtevlaag voelt lekker aan, maar 3 golven achter elkaar is wel genoeg. Dan mag er echt wel even een pauze zitten voor de volgende warmtevlaag op je af wordt gestuurd Wink . Erg lekker was dat er nog sneeuw lag. Na een paar minuten buiten luchten, konden we lekker "smeren" met sneeuw. Het meer was bevroren dus daarin dompelen was geen optie.
Ik vraag me alleen wel af wat je nu het best kan doen nadat je je kaartje hebt gehaald voor de opgieting. Dan moet je dus 20 minuten wachten... Ben maar even in de dodelijk saaie "tropisch strand" gaan zitten. Voordeel niet zo warm dat je gaat zweten en beter dan buiten blijven rondlopen bij -4.
Aangezien de buitendouches vannacht allemaal stukgevroren waren was het buiten douchen vandaag niet mogelijk. Na het zoutwaterbad bijvoorbeeld moest je douchen bij de "veluwse sauna".
Nieuwe ontdekking voor mijn was het stoombad waarbij je met je voeten in het warme water zit.

Maar goed, geslaagde dag achter de rug.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2013 10:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eindelijk was het dan zover.
Als trouwe jarenlange saunabezoeker (vooral bij de ZH...) zijn we eens een keer naar de Veluwse Bron geweest en wel op vrijdag 25 januari.
(met dank aan Arthur69! )

Ondanks de winterkou was de reis naar Emst prima te doen, de wegen waren schoon ook de kleine landweggetjes die uiteindelijk bij de Veluwse Bron uitkwamen.
De Tom Tom gaf de route bijna goed aan op de laatste 200 meter na zo ongeveer maar dan kom je ook aanwijsborden naar de Veluwse Bron tegen en is het niet moeilijk te vinden.

Bij aankomst viel het op dat één van de parkeerplaatsen (er zijn er meer) nog niet voor de helft gevuld was, ik moet er wel bij zeggen dat het toen 10:15 in de ochtend was dus net na openingstijd er kwamen ook nog meer auto's aanrijden.

Het gebouw ziet er van buiten modern en strak uit, dan kan ook haast niet anders omdat de Veluwse Bron net 4 1/2 jaar oud is. Dat mag je dus rustig nog wel "nieuw" noemen.
De receptie zag er keurig uit en wat meteen opviel is het geringe aantal mensen wat daar stond te wachten. Dit in tegenstelling bij een bezoekje aan de Zwaluwhoeve waar je rustig wel een kwartiertje in de rij moet gaan staan rond een uur of tien. En dat terwijl er zeker wel zes of zeven balies open zijn.
Bij de Veluwse Bron bestaat dat probleem dus niet want hier waren ook een aantal balies open (zeker wel vijf) maar stonden er hooguit rijtjes van twee personen. Je bent dus zo aan de beurt. Vriendelijke ontvangst van de medewerkers met een korte uitleg omdat wij immers voor de eerste keer kwamen. Een plattegrond werd meegegeven en het omkleden kon beginnen.
In het souterrain zijn de kleedruimtes die zeer ruim opgezet zijn mag ik wel zeggen. Tussen de kleedruimtes in zijn ook nog grote ruimtes om je haar te föhnen e.d.
Wat men heel slim heeft opgelost is de uitgifte van huur-handdoeken en badjassen. Dit doen ze niet bij de receptie maar in het souterrain als je naar de kleedruimtes loopt. Dit ontlast de receptie en voorkomt lang wachten. De Zwaluwhoeve zou daar nog iets van kunnen leren want dit kost gewoon teveel tijd voor mensen die hun eigen handdoek/badjas niet bij zich hebben.

Omdat we met z'n tweeën waren kregen we beiden een sleutel van een groot kastje waarbij ook rekening is gehouden dat er twee personen gebruik van kunnen maken. Dus je kunt er je jas goed in ophangen maar ook de tas goed opbergen. Met het polsbandje gaat het kastje open en kun je deze ook weer sluiten. Simpel en handig. Geen nummers onthouden en geen centrale computer nodig die de toegang regelt.

Daarna naar boven naar het restaurant om een bakje koffie/thee te gaan drinken. Geen gratis welkomstkoffie/thee want dit is niet inbegrepen bij de entreeprijs (helaas). Bovenaan de trap stond een gastvrouw te wachten die ongevraagd aangaf ons, en nog twee gasten, een rondleiding te willen geven omdat we voor het eerst kwamen. Na een rondleiding (alleen binnen) hadden we wel een aardig beeld waar de diverse faciliteiten te vinden waren. Je moet er even aan wennen dat er drie lagen zijn en je dus met de trap heen en weer moet lopen.

Na de koffie/thee hebben we de douches bezocht en zijn een saunaronde gaan maken. Ik moet zeggen dat alles er keurig netjes en schoon uit ziet en er bovendien bij iedere faciliteit een bordje hangt hoe het heet, wat het doet en wat de temperatuur ervan is en .... of je stil moet zijn of niet!
Dit schept duidelijkheid, dat wil zeggen voor mensen die kunnen lezen want dat blijft moeilijk.

In de eerste sauna was het doodstil geen gepraat, gewoon stil ook al zat de saunacabine hooguit voor een kwart vol. Later bij een andere sauna's was het ook weer stil, pas één keer in het kruidenbad gingen er mensen praten wat daar een enorme herrie maakt omdat het geluid vanwege de ruimte erg galmt.
Er hingen in de ruimte zelf dan ook twee bordjes met STILTE. Na een paar keer nadrukkelijk "pstttttt" werd het weer stil. En dat is daar zeker noodzakelijk.
Aan de andere kant zijn er ook sauna's waar je wel mag praten heb ik gezien, we zijn daar niet in geweest maar het stond wel aangegeven.

Buiten was het gisteren flink koud zo min vier of min vijf graden. Er lag ijs op het meer waar je op uit kijkt en sneeuw in de tuin. Mooi gezicht maar toch koud. Ondanks dat kon je best in een badjas naar de buitensauna's lopen. Dat hebben we ook gedaan en zijn ook in het zoutwaterbad geweest. Helaas zoals Arthur al zegt waren de douches afgesloten vanwege de vorst. Dus even niet douchen daar.

De Pakistaanse zoutsteen hebben we in gezeten ook erg ruim en aangenaam.
Het viel me ook op dat er op de grond bij de sauna's een soort matten liggen zodat je niet kunt uitglijden. Slippers mogen de saunacabines niet in dus buiten laten staan. Ook dat begrijpt helaas niet iedereen maar het is wel zo.

Verder meer dan genoeg faciliteiten we zijn in totaal een uur of zes geweest en hebben nog niet de helft kunnen bezoeken. Dat geeft niks maar het zijn er gewoon teveel om in één dag af te kunnen werken. De Veluwse Bron is gewoon een groot complex waar je veel mensen in kwijt kunt en toch overal de ruimte hebt.

De uitzondering is misschien als er een opgieting is. De gastvrouw vertelde dat je voor een opgieting kaartjes kon afhalen zodat je er zeker van kon zijn dat je een plaats hebt en niet in de rij buiten hoeft te staan wachten. Prima systeem vind ik.
We hebben er nog geen gebruik van gemaakt, misschien de volgende keer wel.

Bij de receptie werd een kaartje meegeven waarop de lunchtijden vermeld waren. In ons geval 12:00 dus redelijk vroeg. Later bleek dat dit meer een richttijd is om de druk een beetje te verdelen zodat niet iedereen tegelijk gaat eten. Zo te zien werkte dat ook wel want in de lunchtijd was er plaats genoeg maar was het restaurant toch goed bezet.
We hebben een prima lunch gegeten, goede kwaliteit voor een redelijke prijs.
De bediening was vriendelijk en behulpzaam.

Eind van de middag zijn we weer naar huis gegaan vanwege onze persoonlijke planning anders waren we wellicht nog wat langer gebleven omdat er nog genoeg te doen was. We hoorden van gasten die vaker bij de Veluwse Bron kwamen dat ze het een erg drukke dag vonden. Die indruk had ik er niet van maar voor hun was dit blijkbaar wel te zien.

Bij vertrek zo rond vijf uur was het weer niet druk bij de receptie we waren zo aan de beurt, de rekening was correct en we kregen nog een uitrijmunt mee om de parkeerplaats (met slagboom) te kunnen verlaten.

We hebben het prima naar ons zin gehad en komen zeker binnenkort weer terug als er nog ergens een voordeelactie is. Minpuntje is misschien de vrij hoge entreeprijs maar daar moet ik dan wel bij zeggen dat je waar voor je geld krijgt omdat de Veluwse Bron duidelijk een meerwaarde biedt boven andere (grote!) saunacomplexen.
Met een kortings-/actiekaart is het zeker een aanrader.
We zijn ook benieuwd hoe het er in de zomer uit zal zien, nu in de winter was het buiten gewoon koud en kon je in de tuin verder niets doen behalve van de ene naar de andere sauna lopen.

Als ik een cijfer moet geven voor de Veluwse Bron en een vergelijk maak met de Zwaluwhoeve, Thermen Bussloo kom ik uit op een 9.
Bussloo geef ik dan een 8 en de Zwaluwhoeve een 7. Zo zie ik de verhouding en prijs/kwaliteit.
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2013 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke goede recensie. Maakt mij niewschierig om binnenkort ook weer eens naar de VB te gaan. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric_66
Los entree

BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2013 4:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wij willen vrijdag gaan.
Kan iemand mij vertellen hoe druk het daar op een vrijdag is?
Laatste tijd lees ik alleen recensies dat het ontzettend druk is vanwege een actie van VB met cadeaubonnen.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2013 5:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric_66 schreef:
Wij willen vrijdag gaan.
Kan iemand mij vertellen hoe druk het daar op een vrijdag is?
Laatste tijd lees ik alleen recensies dat het ontzettend druk is vanwege een actie van VB met cadeaubonnen.

Zoals ik al zei vond ik het helemaal niet zo druk.
Natuurlijk zie je genoeg mensen maar er is overal plek zat.
We hebben in een aantal faciliteiten gezeten (baden, zwembaden, sauna's) en in geen enkel geval was het ook maar een beetje druk.
Meestal zaten er 10-12 personen in een cabine/bad en dat is niet veel als er zeker 40 in kunnen. Zeg maar een bezetting van 25% gemiddeld.
In het restaurant en rustruimtes was het wel drukker, rond de lunchtijd (12:00-12:30) was het wel 80-90% bezet.

En als de drukte bij de receptie een maatstaf zou zijn was het erg rustig. (misschien iets van 10 personen bij de balie's).
Arthur69
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2013 10:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Han schreef:

Wat men heel slim heeft opgelost is de uitgifte van huur-handdoeken en badjassen. Dit doen ze niet bij de receptie maar in het souterrain als je naar de kleedruimtes loopt. Dit ontlast de receptie en voorkomt lang wachten. De Zwaluwhoeve zou daar nog iets van kunnen leren want dit kost gewoon teveel tijd voor mensen die hun eigen handdoek/badjas niet bij zich hebben.

Ik denk dat ze dit alleen doen als het "druk" is. Beide dagen dat ik er was gaven ze deze atributen gewoon aan de kassa uit.

Han schreef:

Bovenaan de trap stond een gastvrouw te wachten die ongevraagd aangaf ons, en nog twee gasten, een rondleiding te willen geven omdat we voor het eerst kwamen.

Ook deze dame heb ik niet gezien. Ik heb gewoon met de plattegrond de eerste keer rondgelopen en zoals vermeld mij eerst sufgezocht naar dat souterain. (Ik begrijp nu nog niet waarom ik dat de eerste keer niet kon vinden. Eigenlijk heel eenvoudig Embarassed )

Han schreef:

Minpuntje is misschien de vrij hoge entreeprijs maar daar moet ik dan wel bij zeggen dat je waar voor je geld krijgt omdat de Veluwse Bron duidelijk een meerwaarde biedt boven andere (grote!) saunacomplexen.

Als je een meerbadenkaart aanschaft (al een 5 badenkaart beschikbaar) zit je al weer op een "normale" prijs. Dan krijg je tevens korting op eten en drinken!
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2013 11:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kan ik me wel voorstellen dat je de uitgifte van huurhanddoeken/badjassen alleen doet als het druk is. De bedoeling is om de receptie te ontlasten en dat werkt.
Als er rustig is en er niemand in de rij staan maakt het niet uit of de receptie de handdoeken ook uitgeeft.

De gastvrouw die ons de rondleiding gaf heb ik later nog een aantal keren met een groepje mensen zien rondlopen. Blijkbaar waren er meer mensen die behoefte hadden aan een korte rondleiding. Maar ook dit kan zijn dat dit alleen op drukke dagen gedaan wordt omdat er dan meer belangstelling voor zal zijn.

Die badenkaarten had ik nog niet gezien maar zijn op zich wel interessant.
Vooral ook omdat je korting op koffie/thee en eten krijgt.
Uiteindelijk levert je dat onder aan de streep een voordeel op.
zie ook: http://www.veluwsebron.nl/jaarkaart

Wat ik bij de Veluwse Bron ook goed vind is dat ze een ochtendentree kennen. Dat is weliswaar niet zo lang (4 uur) maar prijstechnisch wel interessant.
Ook bestaat er een 10 ochtendbadenkaart (ook een avond versie).
Zodoende krijg je de sauna vol en betaal je niet de volle prijs. Goed bekeken.

Gelukkig kent de Veluwse Bron in tegenstelling tot de Zwaluwhoeve ook geen reserveringskosten en weekendtoeslagen e.d.
Dit komt een stuk klantvriendelijker over.

Ben dan ook benieuwd of de Veluwse Bron de komende tijd acties blijft doen, dat zou wel leuk zijn. We blijven tenslotte Nederlanders! Razz
Sauna_fan
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2013 12:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welke acties ??? Want in mijn paspoort staat ook bij nationaliteit : NEDERLANDSE ...
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2013 2:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sauna_fan schreef:
Welke acties ??? Want in mijn paspoort staat ook bij nationaliteit : NEDERLANDSE ...

Geen idee!
Maar als we met z'n allen goed opletten valt er vast nog wel ergens een voordeeltje te behalen...
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2013 4:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als lid van de NFN (Naturisten federatie) krijg je 20% korting op de entree prijs, bij een dag-entree is dat al 6,19euro en met 4 dag-entrees heb je het lidmaatschap er al weer bijna uit.
Verder moet je nooit vergeten om naar een spaarkaart te vragen danwel die mee te nemen. Want bij 5 betaalde bezoeken (betaalde entree) bij minstens 2 verschillende vestigingen van de IWR (International Wellness Resorts) in 1 jaar tijd ontvang je een gratis entree bij een van hun vestigingen.
Hun verstigingen zijn: Veluwse Bron, Thermen Geldrop, Thermen Houten, Elysium en Thermen Tilburg.
Wat ik trouwens wel heel jammer vind is dat het speciale NFN arrangement is verdwenen. Dit was een arrangement met dagentree, koffie/thee bij binnenkomst en een luxe lunch voor slechts 35 euro.
Wink
Naar boven
robbie
Löylymeester

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2013 6:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, Han, wat leuk dat jij als ZH fan, nu eindelijk de Veluwse Bron hebt ontdekt!
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2013 7:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

robbie schreef:
Haha, Han, wat leuk dat jij als ZH fan, nu eindelijk de Veluwse Bron hebt ontdekt!

Nou ja, het moest er een keer van komen een bezoek aan de Veluwse Bron. Razz

We zijn behalve naar de ZH ook naar meer sauna's geweest, maar geografisch gezien is de ZH gewoon erg dichtbij (ong 10 km).
Praktisch gezien is dat dus de meest voordelige oplossing zeker als ik dan gebruik kan maken van een voordelig abonnement of kortingskaart.

Maar goed de Veluwse Bron is hier ook niet zover vandaan dat is goed te doen.
Ik vind het dan ook een leuke ervaring om eens anders te proberen.

@Kevin, bedankt voor de tip.
Het zou mooi zijn als dit NFN arrangement terug zou komen.
Misschien een emailtje sturen of ze dit van plan zijn?
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Dec 22, 2013 9:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

IWR komt blijkbaar geld tekort ivm de overname van de Zwaluwhoeve.
De prijzen zijn, net als bij de Zwaluwhoeve, flink verhoogd.

Entreeprijzen

Dagentree
(verblijf van 10:00 uur tot sluiting) € 31,95
Ochtendentree
(verblijf van 10:00 tot 14:00 uur) € 15,95
Avondentree op zondag tot en met donderdag
(verblijf van 17:00 uur tot 23:00 uur) € 20,95
Avondentree op vrijdag en zaterdag
(verblijf van 17:00 uur tot 24:00 uur) € 22,95
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Sauna's in het Zuiden Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: