SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Zwaluwhoeve, meer badkleding dagen?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Tips, reactie's, opmerkingen etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Badkledingdagen, wat vindt je ervan?
2 keer per maand (gemengd, zoals het was) is genoeg
9%
 9%  [ 3 ]
iedere dinsdag vind ik een goed idee
3%
 3%  [ 1 ]
liever geen badkledingdag
83%
 83%  [ 26 ]
alleen een badkledingdag voor vrouwen
0%
 0%  [ 0 ]
alleen een badkledingdag voor mannen
0%
 0%  [ 0 ]
andere optie, ik geef een toelichting in dit topic
3%
 3%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 31

Auteur Bericht
[email protected]
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Aug 24, 2010 6:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, vandaag weer heerlijk, naakt, genoten!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
whulsbergen
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Wo Aug 25, 2010 11:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Han schreef:
Mensen die graag naar badkledingdagen gaan komen zeker niet op de 'naaktdagen'. Het zal dus op 'naaktdagen' om die reden niet rustiger worden.
Sterker nog: het zal in eerste instantie op naaktdagen drukker worden omdat er immers minder naaktdagen overblijven. Meer badkledingdagen gaat ten koste van naaktdagen.

Onderstaand is een flink verhaal, maar bedoeld om wat achtergrond te geven voor wie het weten wil.

Als je naar landen als Engeland en Frankrijk kijkt, dan zie je dat daar kleding in de sauna heel normaal is. Naaktsauna's hebben een gay-imago en veel vrouwen voelen zich niet prettig omdat ze zich begluurd voelen. Dit laatste komt weer doordat zo'n de man-vrouwverhouding zo'n 90%-10% is. Vrouwen zijn bijzonder, zijn een bezienswaardigheid, voelen zich daardoor niet veilig en haken af. Hierdoor houdt de verhouding zichzelf in stand. Sauna's in Engeland en Frankrijk kun je op 1 hand tellen, de branche loopt totaal niet.

Dit sociale verschijnsel zie je overigens ook in bijvoorbeeld het uitgaansleven. In cafe's waar vooral mannen komen, voelen vrouwen zich vaak niet prettig en blijven weg. Kroegbazen doen er dan ook alles aan om vrouwen binnen te krijgen, want mannen staan maar wat graag in een kroeg met overschot aan vrouwen.

Het bijzondere aan de Nederlandse sauna's is dat er relatief veel vrouwen komen. Dit is een belangrijke basis voor het succes, want vriendinnenclubs en stelletjes vormen een groot deel van de klandizie. Het is echter een heel labiel evenwicht, en als het eenmaal verstoord is krijg je het nooit meer terug.

Een ander verschijnsel is, dat de meeste vrouwen het erg belangrijk vinden om te doen wat sociaal geaccepteerd is. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld topless zonnen op het strand. Was je 15 jaar geleden nog een preutse, ouderwetse zeur als je een bovenstukje aanhield, tegenwoordig moet je uitleggen waarom je topless zont. Gevolg is dat je het op de Nederlandse stranden nog maar weinig ziet.

Naakt in de sauna is op dit moment de norm. Maar zodra dit verandert en men zegt "ach, ga jij nog steeds naakt in de sauna? Nou dat hoeft toch echt niet meer tegenwoordig met al die badkledingdagen? Zo vies is het niet en je hebt geen last van gluurderds." Dan zie je dat de naaktsauna's minder vrouwen gaan trekken. Dit proces versterkt zichzelf zoals boven beschreven en voor je het weet is het saunalandschap hetzelfde als in Frankrijk en Engeland.

De commeciele sauna's worden enorm verleidt om meer kledingdagen te beginnen vanwege de vraag. De eerste sauna die in het weekend een kledingdag introduceert trekt extra klanten, dus dan volgt de rest ook. Probeer die verleiding maar eens te weerstaan.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Aug 25, 2010 6:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je noemt landen als Engeland en Frankrijk, maar ik vind dat geen representatieve landen voor de sauna-cultuur. Op een of andere manier zijn dit gewoon vreemde landen met eigen gebruiken.
Ik denk niet dat het nodig is dit nader toe te lichten.
Kijk dan eens naar landen als Duitsland, Finland en Zweden.

Maar goed, in feite heeft het kijken naar andere landen weinig zin, we hebben het nu vooral over de Nederlandse (en Belgische) saunacultuur.
DIe is niet van de laatste jaren maar bestaat al tientallen jaren. En dat naakt.
Speciale dagen zoals mannen/vrouwendagen/badkledingdagen zijn er altijd wel geweest maar wel in een klein aantal en ook bij een select aantal sauna's.

Daar moet het wat mij betreft ook bij blijven. Het gaat mij er echt niet om om badkledingdragers hun fijne dagje sauna af te nemen. Als ze dat willen prima, maar nogmaals, niet ten koste van de reguliere saunagangers. Twee dagen per maand moet voldoende zijn.

Dat vrouwen in sauna's aangestaard zouden worden en zich daarom niet op hun gemak zouden voelen vind ik onzin. Dat gedrag krijg je pas als de (gemengde) sauna als iets bijzonders gezien wordt. Als iedereen het normaal vindt heb je dat gewoonweg niet.
Dit blijkt ook wel aan het publiek wat in de (NL/BE) sauna's komt. Dat is heel divers en in balans. Dat zeer commerciŽle sauna's verleidt zouden worden om meer badkledingdagen te organiseren lijkt me onwaarschijnlijk. Wie vraag daar dan om?

Als de ondernemer het aan zijn vaste gasten vraagt zal het antwoord zeker NEE zijn op de vraag of er meer badkledingdagen moeten komen. Alles is een kwestie van vraag en aanbod maar je moet de zaak niet forceren en bewust meer badkledingdagen gaan organiseren terwijl daar geen vraag naar is en waarbij je de trouwe klanten de deur wijst.

Zoals Petra al zegt, ze heeft er weer van genoten. Prima.
Hopelijk blijft dat ook zo. En Petra heb je je enig moment bekeken gevoeld?

Daarbij is er nog een bekend spreekwoord: "Bloot slaat dood" en zo is het.
Als je een mooie dame in bikini of badkleding ziet zal dit veel aantrekkelijker zijn dan zonder kleding. De meeste mannen zullen dit kunnen beamen. Er moet iets te raden overblijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
[email protected]
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Wo Aug 25, 2010 9:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Zoals Petra al zegt, ze heeft er weer van genoten. Prima.
Hopelijk blijft dat ook zo. En Petra heb je je enig moment bekeken gevoeld?

Daarbij is er nog een bekend spreekwoord: "Bloot slaat dood" en zo is het.

Nee, ik heb me totaal weer niet bekeken gevoeld. Misschien wel hoor, zelf kijk je ook, maar niet op een vervelende manier. Je kunt ook moeilijk je ogen dicht doen hť. Gewoon rondkijken, normaal.
Dus ik heb me gewoon prettig gevoeld.
We kwamen een paar mensen tegen mťt handdoekje om in de sauna, DIE worden veel eerder bekeken Wink

En 'bloot slaat dood' zit denk ik best veel waarheid in. Het bloot is zo normaal. Had ik me ook absoluut NOOIT voor kunnen stellen toen ik nog nooit geweest was. Maar het is gewoon normaal daar. Je zit/staat te praten met anderen die net zo naakt zijn, en het is normaal. Very Happy

Ik heb het al meer geschreven hier. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik de eerste keer echt over de streep getrokken moest worden.
Gelukkig heb ik een man die dat dan wel kan. En ben er nu blij mee! De eerste keer, na een halve minuut, ook al hoor Wink
Naar boven
Meier
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Do Aug 26, 2010 8:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal mijn ervaring [email protected]

Mijn vriendin ging al vaker naar de sauna en moest mij ook echt meesleuren.
Eenmaal binnen en in je nakie voel je je zo op je gemak. Iedereen is naakt en je hebt toch maar 2 soorten.

Ben blij dat ze me zo ver heeft gekregen. We gaan nu lekker regelmatig met z'n 2tjes naar de sauna. LEKKER BLOOT, ZOALS HET HOORT! Very Happy
Naar boven
whulsbergen
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2010 7:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Han schreef:

Als de ondernemer het aan zijn vaste gasten vraagt zal het antwoord zeker NEE zijn op de vraag of er meer badkledingdagen moeten komen. Alles is een kwestie van vraag en aanbod maar je moet de zaak niet forceren en bewust meer badkledingdagen gaan organiseren terwijl daar geen vraag naar is en waarbij je de trouwe klanten de deur wijst.

Ik hoop dat je gelijk krijgt, Han, en er niet voldoende vraag blijkt te zijn om het aantal kledingdagen uit te breiden. Vooralsnog lijkt het er echter niet op, ik las dat ook Thermae 2000 nu "wegens succes" het aantal kledingdagen verdubbelt.

Een goede ondernemer stelt dit soort vragen niet zozeer aan z'n vaste gasten, maar juist aan de mensen die (nog) geen klant zijn. Daar ligt immers je groei en toekomst van het bedrijf.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2010 8:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

whulsbergen schreef:
Han schreef:

Ik hoop dat je gelijk krijgt, Han, en er niet voldoende vraag blijkt te zijn om het aantal kledingdagen uit te breiden. Vooralsnog lijkt het er echter niet op, ik las dat ook Thermae 2000 nu "wegens succes" het aantal kledingdagen verdubbelt.

Een goede ondernemer stelt dit soort vragen niet zozeer aan z'n vaste gasten, maar juist aan de mensen die (nog) geen klant zijn. Daar ligt immers je groei en toekomst van het bedrijf.

Daar heb jij dan ook wel enigzins gelijk in, maar dan gaat de ondernemer er wel gemakshalve van uit dat zijn vaste gasten blijven komen, desnoods dan maar op een andere dag. En als die vaste gasten massaal hierdoor wegblijven, blijft die groei ook achterwege. Of je krijgt het 'Thermea Grimberggen' effect dat een gedeelte van het complex voor de 'geklede' mensen is en een gedeelte voor de 'ongeklede' mensen.
Wink
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2010 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kevin8 schreef:
whulsbergen schreef:
Han schreef:

Daar heb jij dan ook wel enigzins gelijk in, maar dan gaat de ondernemer er wel gemakshalve van uit dat zijn vaste gasten blijven komen, desnoods dan maar op een andere dag. En als die vaste gasten massaal hierdoor wegblijven, blijft die groei ook achterwege. Of je krijgt het 'Thermea Grimberggen' effect dat een gedeelte van het complex voor de 'geklede' mensen is en een gedeelte voor de 'ongeklede' mensen.
Wink

Precies.
Als een onderneming maar aanneemt dat zijn vaste gasten blijven komen zou dit een perfect marketingmodel zijn. Je boort ergens een nieuwe klantenkring aan (zoals badkledingdragers) en je krijgt vanzelf meer omzet.
Zo zal het echter niet werken, zeker niet op langere termijn. De vaste gasten zullen immers eerst wel gaan uitwijken naar andere dagen maar als er niet genoeg dagen overschieten of de hygiŽne in het gedrang komt zullen de vaste gasten afhaken en een andere sauna gaan zoeken. En hup, daar zakt de omzet in elkaar.

Nu dan het "goede" nieuws.
Vandaag heb ik een reactie ontvangen van de NSV (=Nederlandse Sauna Vereniging, waarvoor dank!).
Van de Zwaluwhoeve heb ik nog geen reactie...

De reactie van de NSV zal ik even samenvatten.
De NSV zegt dat ze om de welbekende redenen tegen het dragen van badkleding zijn.
Echter .... de NSV zegt ook dat het de sauna-ondernemer is toegestaan op kleine schaal badkledingdagen te organiseren om mensen kennis te laten maken met de sauna. Mensen komen dan mogelijk zelf tot de conclusie dat ze ook wel eens naar een 'gewone' saunadag kunnen gaan. Vooral als een sauna rustige dagen heeft staat de NSV een badkledingdag toe.

Verder juicht de NSV badkledingdagen zeker niet toe vooral ook omdat de oude garde er al tientallen jaren geleden voor gestreden heeft de sauna (ongekleed) geaccepteerd te krijgen in de maatschappij. Dat is gelukt, maar nu gaan (vooral grote) commerciele ondernemingen overstag om toch badkledingdagen op de agenda te zetten.

Tot zover de reactie.
De NSV heeft dus eigenlijk twee petten op. De ene die instaat voor de saunacultuur met alles wat daarbij hoort, de andere pet gaat over de belangen van de ondernemers die hun bedrijf goed draaiend proberen te houden.

Moeilijk he!!

Wat ik hier nog aan toe kan voegen is het feit dat mijn jaarabonnement over niet al te lange tijd gaat aflopen. Ik overweeg serieus deze niet te gaan verlengen bij de Zwaluwhoeve als de ZH niet reageert op mijn klacht, maar ook als "protest" tegen de badkledingdagen al weet ik dat ze mijn bezoekjes wel kunnen missen als kiespijn. Als individu kun je over het algemeen toch niet veel bereiken.
Daarom ben ik wel blij met dit forum, zodat je toch behoorlijk wat sauna-liefhebbers geÔnformeerd kunnen worden.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2010 8:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft even geduurd maar er is nieuws te melden.
De Zwaluwhoeve heeft goed op mijn klacht/opmerkingen gereageerd door mij voor een persoonlijk gesprek uit te nodigen.

In dit gesprek zijn de standpunten over en weer uitgewisseld waarbij het mij duidelijk is geworden dat de ZH wel degelijk naar de gasten luistert en signalen ook herkent.
Daarmee zijn de badkledingdagen echter niet van de baan.

Het komt er op neer dat het houden van badkledingdagen een commercieel belang is voor de ondernemer. Dat valt niet te ontkennen. Zolang er een vraag is en deze vraag ingevuld kan worden zal een goed ondernemer hierop in gaan.
Er zijn echter grenzen want niet alles is mogelijk en de ZH wil ook zijn "naakt" gasten niet in de kou laten staan.
Vandaar dat de wekelijkse badkleding dagen op de dinsdag voorlopig doorgaan totdat het tegendeel is bewezen dat er niet genoeg mensen meer op die dag willen komen.

Het zou kunnen zijn dit er een tijdelijke 'hype' die na een tijdje weer over waait.

Het is mij ook duidelijk dat de badkleding doelgroep behoorlijk verschillend is dan de "naakt" gasten. Badkledingdragers zijn ongevoelig voor argumenten zoals hygiŽne en goede saunagebruiken. Ze komen alleen om leuk te zwemmen, in baden te zitten en van alle faciliteiten te genieten, en dat alles in badkleding.
Daarbij missen ze de gunstige uitwerking van de sauna zoals wij die kennen maar daar heeft dit soort publiek blijkbaar geen boodschap aan.
Er ontstaat op die dagen ook een soort pretpark sfeer.

De sauna ondernemer neemt dit voor lief omdat er immers wel inkomsten tegenover staat. Wat ook geldt is het feit dat de ondernemer de vraag niet kan en wil negeren om inkomsten mis te lopen. Badkledingdragers zullen bij het ontbreken van badkledingdagen uitwijken naar een sauna die wel badkledingdagen organiseert.

De Zwaluwhoeve heeft mij wel de garantie gegeven dat het aantal dagen blijft zoals het nu is, dus iedere week 1 badkledingdag en dat die dag niet naar een andere dag zal verschuiven dus ook niet naar een weekenddag.
De dinsdag wordt gezien als dag die gemiddeld het minste aantal bezoekers heeft en door badkledinggasten wordt een dergelijke dag toch goed gevuld.

Verder gaat de ZH de komende maanden een aantal verbouwingen starten zoals we wel gewend zijn. Maar dit alles zal wel voor een verbetering gaan zorgen. De laatste jaren is er veel veranderd en dit gaat voorlopig ook nog zo door.

Ik heb zelf even een kort overzicht gemaakt van een aantal sauna's die wel/niet badkledingdagen organiseren.
Dit is geen compleet overzicht maar even om een indruk te krijgen waar men mee bezig is. Opvallend zijn toch wel de damesdagen, die wijken weer af van de badkledingdagen ....

Waarom zijn er geen herendagen? Er zijn vast heren die zich ook schamen om in hun blootje te lopen anders zouden er niet zoveel heren op badkledingdagen zijn !!

Zwaluwhoeve, Hierden: iedere dinsdag (zeker tot eind dit jaar)
Thermen Bussloo: 2e dinsdag
Sauna&Beauty de Thermen Nijmegen: geen!
Veluwse Bron: 1e + 4e dinsdag, (juli/aug/sept, iedere dinsdagen)
Sauna Drome Putten: geen! (wel een damesdag 10-17 woensdag, na 17 gemengd)
HealthSpa Ryokan De Bronsbergen, Zutphen: geen!
Elysium, Bleiswijk: 1e + 3e maandag
Thermen Holiday, Schiedam (afwisselend op de dinsdag, damesdag met of zonder badkleding, en gemengde badkledingdagen)
Spa Zuiver, Amsterdam: geen!
Thermen La Mer, Almere: geen! (wel damesdagen op de dinsdag zonder badkleding)
Sauna Soesterberg: geen! (wel damesdagen op de dinsdag)
Sauna Lamar, Utrecht: geen! (wel damesdagen op de woensdag)
Naar boven
[email protected]
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2010 10:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wel netjes dat ze je uitnodigen voor een gesprek.
Schijnbaar is het dus een heel ander publiek wat naar de badkledingdagen komt, over het algemeen genomen dan.
Naar boven
Sauna_fan
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 5:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Even een reaktie op Han :

Ik heb de reaktie van de Zwaluwhoeve gelezen en als het bij de dinsdag blijft en er geen weekend dagen komen met badkleding kan ik er mee leven hoor. Als de Zwaluwhoeve niet mee doet met badkleding dagen vertrekt men naar andere sauna's die het WEL hebben zo simpel is het. Puur commercieel belang en dat is begrijpelijk.

Kan me inderdaad voorstellen dat er op zo'n badkledingdag dan zo'n pretpark sfeer ontstaat. Nmm kun je dan ook naar een tropisch zwemparadijs gaan.
Aan de andere kant zijn er misschien ook wel mensen die later de stap toch eens nemen en op een naakt dag naar de sauna gaan.

Ik lees dat de Zwaluwhoeve de komende maanden aan aantal verbouwingen gaat starten.... je maakt me heel nieuwsgierig .... dan toch de Aufguss sauna ????
zoals ik uit het geruchten circuit heb vernomen ? We wachten het af....
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 8:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Met alleen de dinsdagen kan ik ook wel leven.
Het beleid van de ZH was mij echter eerst niet duidelijk, want het begint met ťťn dinsdag en voor het het weet is de hele week badkledingdag. Gelukkig is dat niet zo en ziet de ZH ook wel in dat ze hun (vaste) saunagasten moeten bedienen. Alles moet in balans zijn zodat het voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk blijft om naar de sauna te gaan.

De veranderingen die eraan komen zijn o.a. uitbreiding van de kleedruimtes. Er komen er meer bij (met douches e.d.) Daarmee is een veel gehoorde klacht opgelost namelijk dat het nogal druk kan zijn in de kleedruimtes. Nu vind ik dit zelf wel meevallen want rond 10:00 smorgens is het wel druk omdat iedereen tegelijk naar binnen wil, maar even later is de drukte al weer weg. Het zijn pieken en dalen.
Ook komen er relaxruimtes bij en wordt de opgietsauna aangepakt. Het is echter maar de vraag of deze echt een heel stuk groter gaat worden. Ik heb begrepen dat het vergroten van de opgietsauna niet zomaar kan vanwege de veiligheid. Teveel mensen levert een probleem op omdat er bij een calamiteit wel iedereen tijdig de cabine moet kunnen verlaten. Misschien twee in/uitgangen ipv ťťn?

Dan over het publiek.
Het blijft een feit dat badkledingpubliek anders is. Een klein deel zal misschien een badkledingdag als opstap gaan gebruiken en overstappen naar een "naakt" dag. Het gros doet dit niet omdat ze gewoon niet in hun blootje durven te lopen of om medische redenen dan niet willen (amputatie, brandwonden e.d.)
Ik heb begrepen dat het publiek op die dagen vooral bestaat uit jonge meisjes die zich schamen, jonge stoere gasten die bij nader inzien hun zwembroek toch niet uit durven te trekken, oudere dames die wel beautybehandelingen willen maar daarnaast nog wel even in de sauna's willen zij het met badkleding aan, e.d.

Nederland zit blijkbaar vol van dit soort volk zodat je er makkelijk wekelijks een sauna mee kunt vullen. De badkledingdagen zijn (volgens de ZH) al weken van te voren volgeboekt in tegenstelling tot de gewone dagen.
Naar boven
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 8:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Han schreef:

Nederland zit blijkbaar vol van dit soort volk zodat je er makkelijk wekelijks een sauna mee kunt vullen. De badkledingdagen zijn (volgens de ZH) al weken van te voren volgeboekt in tegenstelling tot de gewone dagen.

Komt dat ze maar 1 dag hebben, ze kunnen bij Zh beter meerdere dagen instellen voor deze dagen. Very Happy Zo gaan alle bkg daar heen. Very Happy Very Happy
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 8:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

grijzewolf schreef:
Han schreef:

Komt dat ze maar 1 dag hebben, ze kunnen bij Zh beter meerdere dagen instellen voor deze dagen. Very Happy Zo gaan alle bkg daar heen. Very Happy Very Happy

Mmmm, misschien een idee! Laughing

Maar dan liever niet de ZH, want dan moet ik een andere sauna gaan zoeken en dus verder reizen....

Ik denk dat een ondernemer die alleen maar BKG's zou hebben erg veel spijt zou krijgen. De kosten voor onderhoud e.d. zullen de pan uit gaan rijzen. Wat denk je van al het lederen meubilair? Natte badkledingkonten (met chloor) op je bankstel is echt niet goed voor het leder. Ik denk dat je in een paar weken je banken kunt vervangen.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 1:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In BelgiŽ heb je al saunabedrijven die, tenminste voor een deel, alleen voor badkleding dragende gasten bestemd zijn. Misschien dat er straks een geklede en ongeklede ZH ontstaat? Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Tips, reactie's, opmerkingen etc. Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

Ga naar: