SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

(extreme) prijsverhogingen bij sauna/beauty bedrijven
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag & Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Wat vinden jullie van de (soms sterk) gestegen entree/abonnementsprijzen?
Ik vind de prijsstijgingen normaal, alle prijzen stijgen immers.
0%
 0%  [ 0 ]
Ik vind de prijzen (te) hoog, maar ga wel door met regelmatig de sauna te bezoeken
58%
 58%  [ 14 ]
Ik vind de prijzen (te) hoog, en ga het aantal bezoeken aan de sauna verminderen
29%
 29%  [ 7 ]
Maakt mij niet uit wat de prijs is, ik ga toch wel, sauna is een luxe
12%
 12%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 24

Auteur Bericht
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Nov 22, 2008 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg niet dat die kortingsacties niet goed zijn, dan moet je mijn bericht nog eens goed lezen. Ik zeg dat het een logisch gevolg is dat de bruto entreeprijzen dan stijgen. Of het nu links of rechts om gaat uiteindelijk moet de prijs die nodig is betaald worden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Nov 22, 2008 5:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De prijs van Ä27 vind ik aardig aan de prijs, zeker als je vaak ziet wat je er voor krijgt.
Bedoel. niet al te vriendelijke personeel die de drukte stress niet aankunnen.
Verbouwingen die altijd bezig zijn en waar de bouwvakkers meer om zich heen gluren dan aan het werk zijn.
Gemiddeld zitten wij op Ä24 entree p.p, merk als het goedkoper is dat men het terug verdiend op de drankjes. (logisch het moet ergens vandaan komen).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Zo Nov 23, 2008 4:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oorspronkelijk zag je vooral veel kortingsacties om de saunabedrijven ook op rustigere momenten en in stillere periodes nog goed gevuld te krijgen. Zoals acties specifiek voor de zomermaanden of alleen geldig van zondag of maandag tot en met donderdag. Tegenwoordig, met als grootste voorbeeld de Optimel actie, heb je juist nu ook acties tijdens de drukkere winterperiode waarbij dan hooguit alleen de kerstvakantie is uitgezonderd. Ging het vroeger dus vooral om opvulling van de Sauna, tegenwoordig rekent men er ook op dat gebruikers van een kortingsactie ook nog aanvullende behandelingen, zoals massage en rhassoul nemen en/of eten en drinken in het restaurant en daarnaast hoopt, verwacht men dat men ook nog terug blijft komen. Ik weet nog dat ik naar de sauna ging en slechts fl25,-- gulden betaalde en met korting slechts fl 22,50 en dat was begin jaren '90!!!
Prijsstijgingen zullen zeker niet onvermijdelijk zijn, maar mijn indruk is dat men in Duitsland rŽelere prijzen hanteert. Ik weet niet wat het btw tarief is, wellicht weet Erik/Saunastudie dat, maar ik zou in ieder geval pleiten voor een laag btw tarief voor de entree, omdat de sauna een gezondheidsbevorderende activiteit is.
De Zwaluwhoeve zou ik eigenlijk buiten beschouwing willen laten aangezien zij sinds jaar en dag een dusdanige marketingcampagne hebben, dat degene die daar de volle entreeprijs betaalt eigenlijk een dief van zijn eigen portemonnee is. Denk ook maar aan de overkill van Zwaluwhoeve reclames die je overal tegenkomt. Ik denk dat de kassa/balie medewerkers/sters daar aparte cursussen moeten volgen, bijgeschoold moeten worden m.b.t. alle verschillende kortingsacties en arrangementen. De Zwaluwhoeve zou dus beter een lagere entreeprijs hanteren en met veel minder acties deelnemen, maar dat is dus een eigen keus. Wel is het zo dat er ook veel mensen zijn die de Zwaluwhoeve juist mijden door die overkill aan reclames en acties.
Wat de groei van het aantal saunabedrijven betreft, denk ik vooral dat verouderde kleinere saunabedrijven het moeilijk zullen krijgen, kijk ook maar eens naar de lijst inmiddels gesloten saunabedrijven. Daar waar de markt nog enigzins groeit is dat oftewel in gebieden of grote steden zoals Breda die nu nog slecht bediend zijn en met mensen die dan ook een compleet uitje willen hebben met veel/meerdere mogelijkheden wanneer zij een saunabezoek maken. Wink
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Nov 24, 2008 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kevin8 schreef:
Oorspronkelijk zag je vooral veel kortingsacties om de saunabedrijven ook op rustigere momenten en in stillere periodes nog goed gevuld te krijgen. Zoals acties specifiek voor de zomermaanden of alleen geldig van zondag of maandag tot en met donderdag. Tegenwoordig, met als grootste voorbeeld de Optimel actie, heb je juist nu ook acties tijdens de drukkere winterperiode waarbij dan hooguit alleen de kerstvakantie is uitgezonderd. Ging het vroeger dus vooral om opvulling van de Sauna, tegenwoordig rekent men er ook op dat gebruikers van een kortingsactie ook nog aanvullende behandelingen, zoals massage en rhassoul nemen en/of eten en drinken in het restaurant en daarnaast hoopt, verwacht men dat men ook nog terug blijft komen. Ik weet nog dat ik naar de sauna ging en slechts fl25,-- gulden betaalde en met korting slechts fl 22,50 en dat was begin jaren '90!!!
Prijsstijgingen zullen zeker niet onvermijdelijk zijn, maar mijn indruk is dat men in Duitsland rŽelere prijzen hanteert. Ik weet niet wat het btw tarief is, wellicht weet Erik/Saunastudie dat, maar ik zou in ieder geval pleiten voor een laag btw tarief voor de entree, omdat de sauna een gezondheidsbevorderende activiteit is.
De Zwaluwhoeve zou ik eigenlijk buiten beschouwing willen laten aangezien zij sinds jaar en dag een dusdanige marketingcampagne hebben, dat degene die daar de volle entreeprijs betaalt eigenlijk een dief van zijn eigen portemonnee is. Denk ook maar aan de overkill van Zwaluwhoeve reclames die je overal tegenkomt. Ik denk dat de kassa/balie medewerkers/sters daar aparte cursussen moeten volgen, bijgeschoold moeten worden m.b.t. alle verschillende kortingsacties en arrangementen. De Zwaluwhoeve zou dus beter een lagere entreeprijs hanteren en met veel minder acties deelnemen, maar dat is dus een eigen keus. Wel is het zo dat er ook veel mensen zijn die de Zwaluwhoeve juist mijden door die overkill aan reclames en acties.
Wat de groei van het aantal saunabedrijven betreft, denk ik vooral dat verouderde kleinere saunabedrijven het moeilijk zullen krijgen, kijk ook maar eens naar de lijst inmiddels gesloten saunabedrijven. Daar waar de markt nog enigzins groeit is dat oftewel in gebieden of grote steden zoals Breda die nu nog slecht bediend zijn en met mensen die dan ook een compleet uitje willen hebben met veel/meerdere mogelijkheden wanneer zij een saunabezoek maken. Wink

Dat klopt wel wat je zegt.
Veel kortingsacties kwamen voort uit een 'rustige' periode.
Je ziet nu meer een verdeling over het hele jaar omdat vooral in de grote saunacomplexen, er voldoende te doen is. Ook in de zomertijd.
Als het dus buiten warm is en je geen zin hebt om de sauna in te gaan kun je ook kiezen om even wat anders te doen.

De entreeprijzen zijn volgens mij belast met het LAGE btw tarief van 6%.
De belastingdienst rekent het lage tarief voor sportgelegenheden, zwembaden en ook sauna's. Eten/drinken is zoals altijd al belast met 6%.
Dus je kunt niet zeggen dat de Nederlandse staat zoveel aan de saunabranche verdient.
Indirect komt er wel geld binnen bij de staat, want energie wordt er ook gebruikt. Hoewel het grootverbruikers van energie zijn zal er toch wel wat belasting terug vloeien in de kas van de staat.

Maar goed, daar gaat het topic eigenlijk niet over.
Het gaat mij in het algemeen toch over de sterk gestegen prijzen.
Ik ben ook benieuwd naar de toekomst van de branche. Zullen alleen de groten overblijven? En worden wij daar blij en beter van?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Ma Nov 24, 2008 3:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Han schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de toekomst van de branche. Zullen alleen de groten overblijven? En worden wij daar blij en beter van?

Ook de kleinere saunabedrijven kunnen nog best wel toekomst hebben, alleen moeten ze wel:
-niet verouderd zijn, dus blijven vernieuwen, renoveren, aanpassen en dus investeren.
-duidelijk een stuk voordeliger zijn dan de grotere mega-sauna's
-Eerlijk zijn over hun eigen saunabedrijf en zich niet groter voor doen dan men is.
Denk hierbij aan de trucage/specifiek gebruikte foto's in advertenties en eigen folders en/of website die een vertekend beeld geven. En denk daarnaast ook aan de onzinnige opsomming van faciliteiten. Bij grotere saunabedrijven wordt meestal vermeld wat voor saunacabines men heeft, de stoombaden, globale afkoelmogelijkheden, restaurant(s) etc., maar kleinere saunabedrijven vermelden ook nog meestal koude en warme douches, voetenbaden, kleedruimte's ec.
Maar met alle respect, als je naar een sauna gaat mag je al verwachten dat er koude en warme douches zijn evenals kleedruimtes, voetenbaden etc. De indruk wordt bij mij dan gewekt dat dit allemaal vermeld wordt om zo toch nog wat te lijken.
Dit kan dan juist ook heel averechts werken omdat je dan gasten kunt krijgen die eigenlijk veel meer hadden verwacht en zij zullen dus niet zo snel terugkomen en weer andere mensen kunnen denken dat het er te groot, massaal is voor hun. Wink
Naar boven
iris_saxo
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Zo Nov 30, 2008 10:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Al die kortingsbonnen zijn voor 2 personen.
Er wordt bijna nergens een promotie gemaakt voor personen die alleen naar de sauna gaan, terwijl singles het financieel meestal moeilijker hebben.
Dus voor mij wordt de prijs echt te hoog, spijtig genoeg. Crying or Very sad
Naar boven
robbie
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 8:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hoi iris, je zou eens met iemand kunnen afspreken, puur om de entree te delen (twee voor 1), en dan je eigen gang gaan. Exclamation
Erwin
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Dec 06, 2008 3:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

AV schreef:
Ik ben daar een maal geweest. Kleedruimte samen met het zwembad. daarna met polsbandje hekje openen naar de sauna; kom je in het restaurant. Trap af naar de sauna's. Wel even zoeken naar de douches. Geen zwemmogelijkheid, maar veel verschillende sauna's binnen en buiten.
Het restaurant geeft een schnitzel die je bord beslaat.
Bahia is even moeilijk te vinden, maar voor mij een herhaling zeker waard.

Bram

Hoe gaat het daar dan?
Moet je ook een zwembroek meenemen en deze bij binnenkomst op het sauna terrein uittrekken?

Erwin

Sauna now, work later!
www.beautybylight.nl
www.iplopleiding.nl
www.bbl-ipl.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
AV
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Za Dec 06, 2008 2:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan een badjas aantrekken of een handdoek omslaan. Binnen een paar meter ben je in het sauna-restaurant.

Bram
Naar boven
Erwin
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Dec 06, 2008 11:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je, denk dat ik ook maar een zwembroek meeneem om het zwembad even te bekijken. Op de site lijkt het wel een mooi zwembad.

Erwin

Sauna now, work later!
www.beautybylight.nl
www.iplopleiding.nl
www.bbl-ipl.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Frankie
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Wo Dec 10, 2008 8:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ook hier zal naar mijn idee de marktwerking toeslaan. net als in de gewone horeca ten tijde van de invoering van de euro. het kon niet op met de consumptieprijs, nu vallen ze met bosjes om, omdat er minder bezoekers komen, en jongeren eerst thuis gaan indrinken omdat het in de cafe's/disco's veel te duur is.
voorheen gingen wij regelmatig voor het normale tarief naar de sauna, nu alleen nog maar als we een kortingsbon van 2 voor 1 hebben. lang leve de optimel. ook met de consumpties kijken we wel enigzins uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Eddepet
Los entree

BerichtGeplaatst: Ma Jan 19, 2009 9:44 am    Onderwerp: Offtopic: Bahia Reageer met quote

@ Erwin

Bahia is gewoon goed. Een tijd geleden kwam ik er regelmatig; ik woonde toen wat dichter in de buurt.
De sauna is sfeervol ingericht en wat ik erg goed vind is dat er een paar zeer mooi ingerichte rustruimtes zijn. Ook de buitensauna's zijn gewoon erg mooi. Er is een ruime ligweide aanwezig en zomers kun je in het restaurant nu ook buiten eten. En over het eten kan ik kort zijn: gewoon erg goed met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

Een minpunt wat mij betreft: er is geen verwarmd buitenzwembad. Geen idee waarom die er niet is, want er is ruimte genoeg om er een te plaatsen.

De vrijdagavond is doorgaans de meest drukke, maar dat vond ik altijd wel gezellig.
Erwin
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Jan 24, 2009 12:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Eddepet,

Ik ben het met je eens, maar toch gaan we nooit meer naar bahia, zie mijn verhaal:
http://forum.saunagids.nl/viewtopic.php?t=2517&highlight=bahia

Erwin

Sauna now, work later!
www.beautybylight.nl
www.iplopleiding.nl
www.bbl-ipl.nl
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 3:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

On-topic dan maar weer ....

Afgelopen zaterdag ( 24 jan, 19:30) zag ik op het RTL-4 nieuws een bericht over de toenemende belangstelling voor "Wellness" (nee, er werd niet alleen maar over sauna gesproken).
In het interview kwamen meerdere gasten aan het woord waarbij het opviel dat men de relatief hoge prijzen er voor over heeft.
Men bezuinigt liever of andere zaken dan een regelmatig bezoek aan een "wellness" center.
Men noemde ook specifiek wellness omdat het om de gehele beleving gaat en niet om een korstondig bezoek. Eten en drinken, beautybehandelingen horen daar ook bij.

Mijn stelling dat mensen zullen bezuinigen op saunabezoeken dit jaar gaat hiermee dus onderuit. Ik twijfel nog wel maar het kan best waar zijn.
Onderzoek heeft dit immers aangetoond dat er nog steeds groei in de markt zit. (afgelopen jaar 10%, dit jaar 4% als ik het goed gehoord heb)

Het wellness centrum wat men liet zien was overigens de Veluwse Bron.
Het viel me wel op dat het er zo rustig uit zag, als dat op zaterdag ofzo opgenomen was vond ik het zeker niet druk. Bijna lege zwembaden enzo.
Verder veel mensen met een keurige handdoek omgeslagen. Smile

Het nieuwsitem is misschien nog wel terug te vinden op internet voor de liefhebbers.
Zie onderstaande link, nieuwsitem begint ongeveer 6 minuten vanaf het begin.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/volledig/miMedia/2009/week04/za19.91222301.public.RTL_Nieuws_24-01-2009.xml
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
prinses43
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 10:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik wist dat er gefilmd ging worden, liep ik ook met mn handdoek om hoor!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag & Antwoord Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: