SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Thermen Bussloo naar Berendonck (Wijchen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Nieuws
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Nov 21, 2013 4:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iedere bouw van een groot saunacomplex in een natuurgebied loopt de kans op veel tegenstand. Dit is niet nieuw maar altijd al zo geweest.
In sommige gevallen werkt de gemeente wel goed mee en komt er uiteindelijk een gedegen bestemmingsplan waarin ook rekening wordt gehouden met de belangen van tegenstanders en omwonenden.
Het is en blijft altijd een goede balans zoeken tussen de natuur, recreatie, ontspanning maar ook de drukte, verkeer, parkeerproblemen e.d.

Ik weet van de Zwaluwhoeve dat het ook lang heeft geduurd voordat het bestemmingsplan voor uitbreiding werd gerealiseerd.
Het is bij de Zwaluwhoeve wel zo dat de basis al bestond (oorspronkelijk alleen een boerderij met daarin een restaurant). De sauna en wellness is er later bijgebouwd.
Buiten dat ziet de gemeente dit vaak wel als een economisch interessant project. Er komt immers (veel) geld binnen voor de gemeente en dat is mooi meegenomen.
Het dorp profiteert ook mee van de extra bedrijvigheid en werkgelegenheid levert het ook op in de regio.

Wel grappig hierboven te lezen dat in drukke woongebieden zoals Amsterdam geen grote sauna te vinden is. Geen wonder, niemand wil midden in de stad recreëren. Niet op grote schaal tenminste, de bewoners van Amsterdam kiezen er heel vaak voor om een uurtje te rijden en bijvoorbeeld een sauna op de Veluwe te bezoeken.
Een simpel marktonderzoek zal dit bevestigen.
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Do Nov 21, 2013 4:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat Amsterdammers betreft heb ik altijd begrepen en gehoord dat die nou juist niet zo snel naar de Veluwe gaan voor een groter saunacomplex, uiteraard de Zwaluwhoeve uitgezonderd, maar eerder naar Weesp, Almere, Santpoort, Den Ilp, Haarlem, Uithoorn en Hoorn bijvoorbeeld.
Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr Nov 22, 2013 9:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je komt ze overal tegen maar idd relatief veel in de Zwaluwhoeve.

Ben ook wel eens een Amsterdamse tegengekomen die elke twee weken naar Nieuweschans reed omdat dat haar favoriete sauna was. Toch wel 2 uur rijden enkele reis!
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2013 10:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

kevin8 schreef:
Wat Amsterdammers betreft heb ik altijd begrepen en gehoord dat die nou juist niet zo snel naar de Veluwe gaan voor een groter saunacomplex, uiteraard de Zwaluwhoeve uitgezonderd, maar eerder naar Weesp, Almere, Santpoort, Den Ilp, Haarlem, Uithoorn en Hoorn bijvoorbeeld.
Wink

Waarom zonder je de Zwaluwhoeve uit van de grote sauna's op de Veluwe?

Je ziet vaker dat mensen graag een stukje willen rijden om naar hun favoriete sauna te gaan. Ook willen ze vaak bekenden/buren/vrienden ontlopen en gaan om die reden een stukje verder rijden dan in de plaats waar ze wonen.
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2013 3:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Han schreef:
kevin8 schreef:
Wink

Waarom zonder je de Zwaluwhoeve uit van de grote sauna's op de Veluwe?

Je ziet vaker dat mensen graag een stukje willen rijden om naar hun favoriete sauna te gaan. Ook willen ze vaak bekenden/buren/vrienden ontlopen en gaan om die reden een stukje verder rijden dan in de plaats waar ze wonen.

De Zwaluwhoeve, met name in het verleden, beduidend meer adverteerde, ook in de Nieuwe Courant, en participeerde in tv programma's, de Zwaluwhoeve veel makkelijker en sneller is te bereiken vanuit Amsterdam dan bijv. de Veluwse Bron en tenslotte had ik de indruk bij mijn bezoeken aan de andere saunabedrijven op de Veluwe dat daar niet zoveel (meer) Amsterdammers waren. Daarnaast heb ik onlangs een kijkje kunnen nemen in een (vetrouwlijk) rapport waarin onderzocht was van een hele serie sauna/wellnessbedrijven waarvandaan hun meeste clientèle kwamen en dan binnen gemmideld 15, 30 of 60 minuten rijden.
Deze cijfers stammen, zover ik kon inschatten, uit +/- 2009-2010 en lieten zien dat ook Sauna Soesterberg, Saunadrôme Putten en De Heuvelrug (verhoudingsgewijs tot hun totale clientèle) nog de nodige Amsterdammers mochten verwelkomen als gast. Volgens datzelfde rapport haalde de Zwaluwhoeve ruim 24% van hun clientèle uit Amsterdam en aangrenzende regio in Noord Holland, tegen bijv. TB 3% tot 4% en VB +/-4,8% uit gehéél Noord Holland.
Wink
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Nov 25, 2013 3:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dan geen marktonderzoek gedaan maar twijfel aan deze cijfers.
24% van de bezoekers aan de Zwaluwhoeve uit Amsterdan e.o. Is teveel.
Er komen zeker mensen uit Amsterdam maar net zo goed uit Rotterdam, Den Haag en uit Friesland, Noord Brabant en Limburg.

Daarnaast maakt de Zwaluwhoeve zeker wel veel reclame maar richt deze zich niet specifiek tot Amsterdam.
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Ma Nov 25, 2013 6:43 pm    Onderwerp: Triodos bank geen medefinancier Reageer met quote

Over de betrouwbaarheid van de cijfers van het gedane marktonderzoek valt alleen maar te gissen. Maar al zou daar een foutmarge in zitten, dan nog is er een significant verschil met de andere sauna/wellnessbedrijven op de Veluwe, althans in het jaar van marktonderzoek. Wellicht zijn de cijfers inmiddels alweer heel anders. Zoals gezegd zei ik al dat het waarschijnlijk een ouder rapport is en dat ik dat als basis om een nieuw wellnessbedrijf te beginnen met misschien wel een miljoenen investering/financiering zeer zwak en risicovol vind.

Over de financiering gesproken, ik kreeg vandaag een doorgestuurde mail waarin vermeld werd dat de Triodosbank uitdrukkelijk verklaard bij monde van mevr. Flissebaalje dat de Triodosbank niet betrokken is bij de financiering van Thermen Berendonck. Zij waren dat wel bij de bouw van het hotel van Thermen Bussloo, voorwaarde daar was oa. dat er geen bomen hoefde te sneuvelen.
Dit betekent dat de mogelijke financiering enkel en alleen ligt bij de Deutsche Bank.
Wink
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2013 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kevin, ik vind dat je in je berichtgeving hier niet echt objectief bent. Ik begrijp dat je een vaste klant bent van de sauna in Nijmegen. En ook dat die sauna niet zit te wachten op een grote concurrent in de regio. Zeker als die een sauna gaat bouwen die groter, luxer en mooier is.

Maar de meeste bezoekers van deze site zullen gewoon blij zijn met nieuw aanbod, en vraag zal er ook zeker zijn, omdat de sauna in Bussloo zeker niet te klagen heeft over te weinig bezoekers. Ik ben er recentelijk enkele keren geweest, en het was behoorlijk druk, telkens op een vrijdag. Dus ik denk dat ze ook van Berendonck een succes kunnen maken.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2013 3:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als Thermen Bussloo meent een wellnessbedrijf te willen beginnen aan de Berendonck, dan gun ik ze best alle succes. Alleen op basis van een verouderd, en in mijn optiek inferieur rapport met daarbij de wetenschap dat er geen enkele Nederlandse bank wil financieren heb ik toch zo mijn twijfels over dat 'succes', ook denkend aan SpaZuiver. Vervolgens geef ik hier berichten weer die betrekking hebben op Thermen Berendonck en ik ben nog geen berichten, artikelen tegengekomen van voorstanders, betrokken partijen, welke anders ook door mij hier geplaatst zouden worden. Een actueel fatsoenlijk betrouwbaar rapport wat mijn ongelijk zou tonen, een grote Nederlandse bank die wel wil financieren, ik ben het nog niet tegengekomen. En resultaten (uit het verleden) bij een ander bedrijf zijn geen garantie voor de toekomst van deze geplande vestiging. Maar uiteraard is het altijd mogelijk dat ze hier ook een succes van kunnen maken. Dan laat ik me graag verrassen.
Wink
Naar boven
PoppeSchuitema
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2013 5:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Cone-group heeft het voornemen in Aalten ook een wellnesscomplex op te zetten, ook op basis van een dubieus onderzoek uit 2009/2010. Wij hebben ernstige twijfels bij het nut en rendabiliteit van nog zo'n complex in deze regio. Ik denk dat ze, nu de Cone- group Ryokan Zutphen heeft overgenomen, de plannen nog heel even in de ijskast zetten, omdat ze anders zichzelf gaan beconcurreren
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2014 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week donderdagavond was er een commissie vergadering in de gemeenteraad van Wijchen hierover. Aanvankelijk wilde ik hooguit alleen als toehoorder er naartoe gaan maar heb toen toch op vraag van anderen een appreciatie gegeven over dat rapport van Van Spronsen & Partners, wat blijkbaar als een van de belangrijkste pijlers van de plannen voor Thermen Berendonck zou zijn.
Op zich zou het natuurlijk idealieter zo mooi zijn als Thermen Berendonck er kan komen, in de gegeven voorwaarden van de gemeenteraad (wel wellness, geen hotel) en daarbij ook nog rendabel kan zijn en dan ook nog geen (noemenswaardige) effecten heeft op de bestaande wellnessbedrijven in de directe regio.
Alleen als ik op dit moment naar de branche kijk waar vele interressante grote projecten/plannen, zoals Thermen Biesbosch en Thermen Haarlemmermeer, zijn afgeblazen en de diverse faillissementen en doorstarts na faillissementen zie, zie ik helaas zelf niet direct die markt.
Een goed betrouwbaar actueel rapport zou mij zeker kunnen enthousiasmeren.
Als ik echter het rapport van Van Spronsen en Partners onder ogen krijg dan gebeurt dat zeker niet. Er staan namelijk heel makkelijk te controleren fouten in en goede verantwoording van cijfers en aannames ben ik niet tegengekomen.
In het rapport zijn de pagina's 21 t/m 67 gebruikt om van een hele serie sauna/wellnessbedrijven middels een kaartje aan te geven uit welk gebied en van hoever rijden de clièntele komt. Zo zijn er ook kaartjes die betrekking hebben op dusdanig kleine wellnessbedrijven, eigenlijk eerder beautycentra met maar een of twee sauna/stoomcabines, slechts een gedeelte van de week geopend en dan ook nog op minstens 35-50 km en verder gelegen van Wijchen, dat iedere relevantie mij ontgaat.
Bladzijde 33 is bijvoorbeeld geheel gewijd aan een kaartje voor Saunapark De Dijk te Lomm. Allereerst is het Saunapark van Dijk en is die al in april 2011 failliet verklaard en gesloten. En dan de uitkomsten van een aantal saunabedrijven, deze worden gegeven op pagina's 69 t/m 71. En daar vinden we bijvoorbeeld het volgende:
Uitkomsten per sauna 0-2 cabines:
Sauna en beauty de Veluwe:
clientèle op maximaal 15 minuten rijden.
Totaal op jaarbasis 16411 bezoekers en 45 per dag.

Uitkomsten per sauna 3-4 cabines:
Sauna Winterswijk:
Clientèle op maximaal 15 minuten rijden: 6280 op jaarbasis.
Clientèle op maximaal 30 minuten rijden 24822 op jaarbasis.
Gezamenlijk totaal 34696 bezoekers op jaarbasis en 95 per dag.

Bij de Veluwe zijn blijkbaar de saunacabine, stoombad en infraroodsaunacabine buiten niet meegeteld en bij Sauna Winterswijk is men ook een cabine vergeten mee te tellen.
De Veluwe is maar liefst 7 dagen per week van 10 uur 's morgens tot 23.00 of 23.30u. 's avonds geopend, Sauna Wellness Winterswijk slechts navolgend:
Quote:
Maandag en dinsdag alleen geopend voor groepsreservering of privé sauna
Woensdag en donderdag: 18.00u. - 23.00u.
Vrijdag: 17.30u. - 23.00u.
Zaterdag: 12.00u. - 23.00u.
Zondag: 12.00u. - 23.00u.
Komt u op zondag na 18.00u., dan dient u te reserveren. (Mei t/m augustus gesloten)

Je hoeft niet eens beide bedrijven fysiek bezocht te hebben, bezoek aan hun beide websites volstaat al, om meteen te kunnen zien dat deze cijfers onmogelijk kunnen kloppen. Om te beginnen heeft Sauna en Beauty de Veluwe meer cabines dan het vermelde aantal van 0-2, daarnaast komen er juist ook zeer regelmatig vele bezoekers van buiten de 15 minuten rijtijd omdat deze gasten met naturistenkaart of andere actie voor bijna half geld naar binnen kunnen en tenslotte heeft De Veluwe een groter horeca gedeelte.
Ik kan me zo voorstellen dat Poppe Schuitema meteen voor deze cijfers zou tekenen.
De aanwezige eigenaresse van Sauna Beauty Velp verklaarde dat als de cijfers over hun bedrijf klopte, dan zouden ze allang een naastgelegen te koop staande vila gekocht hebben en erbij betrokken hebben. En wat de cijfers over mijn stamsauna betreft, die zouden zo ongeveer het hele jaar door dagelijks uitverkocht moeten zijn. Bij wijze van spreken ook hartje zomer als het 35 graden is.
Als mij als ondernemer zo'n rapport zou worden voorgeschoteld dan zou ik dat slecht werk vinden en anders op z'n minst een erratum of actualisatie verwachten.
Er zal immers ook het nodige voor betaald zijn.
Waar ik verder ook mijn bedenkingen bij heb zijn de aannames dat de nodige Duitsers de weg naar Thermen Berendonck zullen vinden waarbij geheel voorbijgegaan wordt aan het feit dat alleen al in het aangrenzende gedeelte Nordrhein Westfalen, zoals beschreven in Peter Hufers Saunaführer, er zo'n 38 sauna/wellnessbedrijven zijn waarvan velen ook nog niet eens zo heel klein zijn.
Maar goed, er zullen ongewtwijfeld wel enige (nieuwsgierige) Duitsers komen, al was het maar omdat in vermelde Duitse saunagids achterin een waardebon zit die recht geeft op een 2 voor de prijs van 1 entree.
Tenslotte had men het beste gewoon de gehele rapporten die de Rabobank in de afgelopen 5 jaar maakte moeten toevoegen in plaats van daar zeer selectief uit te citeren.
Kortom, er zal best een markt kunnen zijn, alleen het broddelwerk van Van Spronsen en Partners in combinatie met de nieuwsberichten uit de branche laten mij dat nu niet zien en ik hoop dan ook dat wat SpaZuiver is overkomen, anderen ook niet zal overkomen.
En wat de gemeenteraad van Wijchen betreft, die stemt er volgende week donderdag over en dan weten we veel meer.
Wink
Naar boven
PoppeSchuitema
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2014 11:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik dat onderzoeksbureau Van Spronsen & Partners eens ga vragen of ze ons het verschil in onderzoek en de werkelijkheid komen bijpassen, ik denk dat dan het onderzoek heel snel overgedaan wordt.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Nieuws Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

Ga naar: