SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Thermen Bussloo naar Berendonck (Wijchen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Nieuws
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Zo Nov 10, 2013 10:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is wat de Gelderse Natuur en Milieufederatie plaatste op haar website:

Quote:
Nieuws
Insprekers Berendonck buiten spel gezet
05-11-2013

Gemeente Wijchen wil snelle realisatie van nieuw sauna-complex
De tegenstanders van een aantal (bouw)plannen in het recreatiegebied de Berendonck zijn boos op de gemeente Wijchen. Wijchen heeft de lopende bestemmingsplanprocedure in de ijskast gezet. Ze hoeft zo niet op de vele insprekers te reageren. Zonder integrale afweging voor het hťle gebied wil de gemeente nu snel het meest omstreden bouwplan realiseren: een sauna- en wellnesscomplex. Om dit te verhinderen organiseren de tegenstanders verschillende acties, te beginnen op zaterdag 9 november. Met roodwit lint wordt dan het plangebied gemarkeerd, zodat bezoekers de omvang kunnen ervaren.

Het op 17 oktober gepubliceerde ontwerp-bestemmingsplan Thermen Berendonck is in feite een 'postzegel-bestemmingsplan', bedoeld om snel een onderdeel te kunnen realiseren. De kritiek op de plannen voor de hťle inrichting van het gebied kan daarmee worden genegeerd. Ook denkt de gemeente dat ze op deze manier een parkeerplaats (voor 700 auto's) en een toegangsweg van 1,5 kilometer lang kan aanleggen.

Wellness-branche verzadigd
Het nieuwe complex heeft flink negatieve gevolgen. Er moet veel bos gekapt worden, de dassen zullen verdwijnen en een recreatief rondje rond de plas wordt veel minder aantrekkelijk. Hierdoor dreigt de recreatiedruk op de zeldzame natuur in de Hatertse Vennen weer toe te nemen. Een nieuw sauna- en wellnesscomplex betekent ook een oververzadiging van de regionale wellness-markt. Bestaande bedrijven zullen het loodje leggen. De gemeente Wijchen beroept zich op een onderzoek door Van Spronsen & Partners, dat wťl ruimte voorziet voor nieuwe bedrijven, maar de tegenstanders noemen dit onderzoek "broddelwerk". Wie het rapport leest, ontkomt niet aan de indruk dat er wel erg naar de gewenste conclusie is toegeredeneerd. Zo is bijvoorbeeld het nabijliggende Sanadome buiten beschouwing gelaten en wordt verzwegen dat een hotel op termijn onvermijdelijk is.

Actie 9 november
Op zaterdag 9 november wordt het plangebied gemarkeerd met roodwit lint, zodat iedereen de omvang kan ervaren. Start om 13.00 uur bij het fietsers- en voetgangerstunneltje onder de A73 naar Dukenburg. Deze actie is een initiatief van de GNMF, vereniging Natuur & Milieu Wijchen, bewonersplatform Stichting De Zevensprong Dukenburg en IVN Rijk van Nijmegen.

Bron: GMF
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Zo Nov 10, 2013 10:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Zo Nov 10, 2013 10:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er wordt mij nogal eens gevraagd hoe ik hier zelf, als fervent saunaliefhebber in sta.
Ik bepaal mijn standputen aan de hand van veel criteria:
In de 1e plaats natuurlijk hoe het gesteld is lokaal met een fatsoenlijk aanbod en daarmee samenhangend ook de (uiteindelijke) vraag.
Maar daarnaast ook bijv. de grootte van de plas en hoeveel daarvan gebruikt gaat worden, ligging van de plas, ligt het in een natuurgebied en risico op faillissement/ontslagen in de lokale branche en op niet rendabel te krijgen exploitatie.
Enkele jaren terug speelde ook iets soortgelijks bij de Maarsseveense Plassen met de komst van SpaSereen. In dat geval was ik zeker niet tegen, het aanbod in Utrecht, met name Lamar, was/is niet meer van deze tijd en er was en is voldoende vraag. En ik ben heel blij voor de regio Utrecht met Spasereen en van het naaktstrand is nog meer dan genoeg overgebleven.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Zo Nov 10, 2013 10:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik verder nog vergeten was te vermelden is dat er naast een thermen/wellnesscomplex ook een zeer riante bedrijfsvilla inclusief riant stuk grond moet komen en dat er verondersteld wordt dat een zoon van Hans en Ineke Dolman het bedrijf zou gaan moeten leiden.
Wink
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Nov 11, 2013 8:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me een mooie locatie, heerlijk een sauna midden in de natuur. Ik zou er zeker een keer heen gaan.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Nov 13, 2013 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn helaas altijd mensen die ergens op tegen zijn hoe leuk/goed/prachtig iets nieuws ook mag zijn.
Er heerst in Nederland een soort "anti" cultuur waar iedereen zijn mening over meent te moeten geven. Neem de belachelijke discussie over Zwarte Piet maar eens, je kunt ook te ver doorschieten in alles.

Natuurlijk zul je zien dat veel sauna- en wellness centra's in natuur gebieden zitten. Mensen willen nu eenmaal in rust genieten van de sauna, zwemmen.
Sauna is per definitie relaxen en doet doe je nu eenmaal niet midden in een drukke stad.

Dat er bomen gekapt zullen worden is jammer, dat wil nog niet zeggen dat een saunacomplex er kaal uit gaat zien. Sterker nog, men plant veelal weer struiken en bomen om het geheel op te leuken.

Op de Veluwe zijn relatief veel sauna's maar dat verklaart dus ook dat hier veel natuur is en de mensen graag vanuit de stad of elders naar de Veluwe toe trekken.

Dat de saunamarkt verzadigd is bestrijd ik, er is plaats genoeg voor nog meer sauna's. Wel moeten ze genoeg bieden en modern zijn.
De huidige crisis (bijna ten einde) zorgt wel voor een dipje in het aantal bezoekers zo hier en daar maar mensen blijven behoefte houden aan ontspanning en rust, juist in drukke en hectische tijden.
Als de economie weer wat aantrekt zullen de bestedingen per bezoek ook weer gaan toenemen.
Je kunt als niet te bouwen sauna niet wachten tot de economie op de top zit, dan ben je te laat. Inspelen op de behoefte is waar het om gaat.

Ik heb een reactie achtergelaten op de site van GNMF.
http://www.gnmf.nl/site/Nieuws/index.php?item_id=304&current_number=1
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Wo Nov 13, 2013 1:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In totaal landelijk gezien hoeft de saunamarkt niet verzadigd te zijn, maar lokaal is die mijns inziens wel degelijk of in ieder geval zodanig dat uiteindelijk zowel een nieuwkomer als bestaande bedrijven het moeilijk krijgen om rendabel te kunnen exploiteren.
Quote:
Han: Natuurlijk zul je zien dat veel sauna- en wellness centra's in natuur gebieden zitten. Mensen willen nu eenmaal in rust genieten van de sauna, zwemmen.
Sauna is per definitie relaxen en doet doe je nu eenmaal niet midden in een drukke stad.

In dit geval ligt het geplande thermenbedrijf niet alleen in of naast een natuurgebied maar ůůk zeer dicht bij de snelweg A73 en of dat nu zo rustgevend is? Dat is ongeveer dezelfde afstand tot de autosnelweg als bij Thermen Holiday Schiedam.
Men zegt enerzijds een 'andere' doelgroep te willen aanspreken en anderzijds heeft men het over een toekomstig zusterbedrijf. Wanneer Thermen Bussloo de laatste tijd continue loopt te stunten met acties, entreeprijzen, vakantieveilingen etc. kun je moeilijk volhouden dat je een andere doelgroep wilt benaderen.
Dan moet je bijvoorbeeld consequent kiezen voor luxe, design, exclusieve behandelingen, geen entreeprijs onder de 30-35 euro hanteren, niet meedoen met de diverse veilingsites en ook geen stunt aanbiedingen doen.
Maar daar lijkt/is hier zeker geen sprake van.
Wink
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Nov 13, 2013 2:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig leven we niet in een communistisch land en is er sprake van vrije concurrentie.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Nov 13, 2013 8:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er liggen meer sauna's niet ver van de snelweg, bv Zwaluwhoeve (A28) en Veluwse Bron (A50). Ondanks dat liggen beide complexen in de natuur of in het buitengebied.
Gevolg?
Goede bereikbaarheid en toch ontspannen in de natuur.

Dat een aantal (grote) sauna's niet al te ver van elkaar af liggen is geen probleem, iedere sauna heeft toch zijn eigen doelgroep.
Voor de rest legt de gemiddelde bezoeker best veel kilometers af om naar hun favoriete sauna te gaan. Veel mensen hebben er echt wel we uurtje rijden voor over.
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Nov 14, 2013 8:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de Zwaluwhoeve en Veluwse Bron heb ik overigens helemaal geen last van de snelweg. Zo dicht ligt ie er daar ook weer niet bij.
Naar boven
whulsbergen
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Do Nov 14, 2013 8:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me bij Thermen Holiday ook nooit aan de snelweg gestoord moet ik zeggen. En dat terwijl je met een beetje turen vanaf de afrit blote mensjes zou kunnen zien.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Nov 18, 2013 4:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bigfoot schreef:
Bij de Zwaluwhoeve en Veluwse Bron heb ik overigens helemaal geen last van de snelweg. Zo dicht ligt ie er daar ook weer niet bij.

Afstand tot de snelweg Zwaluwhoeve: ca 1400 meter.
Veluwse bron: 600 meter.
Dat is niet de afstand die je vanaf de snelweg moet afleggen om bij de sauna te komen maar de hemelsbrede afstand tot de snelweg ivm geluidsoverlast e.d.

Thermen Holiday zal iets van 100 meter zijn dus dat is echt dichtbij.
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Wo Nov 20, 2013 9:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Reeds in 1998 was er al sprake van de plannen voor een sauna/wellness bedrijf bij de Berendonck en in 2006 verscheen er een kaartje waarop de toenmalige geplande locatie op te zien is. Toen was de omvang ook beduidend kleiner en meen ik mij ook te herinneren gelezen te hebben dat men ook andere doelgroepen zoals badpakken gasten wilden aanspreken. Deze plannen waren synchroon aan de gedachte uitbreiding van de golfbaan. De uitbreiding van de golfbaan heeft men toen weten te voorkomen, (deels) op gronden die ook nu weer door (sommige) partijen gebruikt worden om Thermen Berendonck tegen te houden.
Verder verscheen er onlangs een bewonersflyer waarop nog duidelijker te zien is welk stuk aan de Berendonck benodigd zal zijn voor het thermencomplex. Oorspronkelijk was er ook een aparte luxe bedrijfswoning/villa gepland, maar na akoustisch onderzoek (geluidsmetingen) is daar alsnog vanaf gezien, de villa zou dan wel heel dicht bij de snelweg komen te liggen. Nu zou er, als ik het goed begrepen heb, sprake zijn van een inpandige bedrijfswoning. Hierbij het kaartje uit 2006 en de bewonersflyer:

Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Wo Nov 20, 2013 10:56 pm    Onderwerp: Broddelwerk rapport Reageer met quote

Als Thermen Bussloo meent kansen te zien voor de vestiging/bouw van Thermen Berendonck dan zal dat wellicht zo zijn. Wanneer ze die echter menen te zien aan de hand van het rapport waar ik een inkijkje in heb gehad, dan durf ik die best naar de prullenbak te verwijzen en te bestempelen als broddelwerk.
In het rapport, wat uit 2013/2012 zou stammen, wordt ook een vergelijking met vrijwel alle sauna/wellness bedrijven in de hele grotere regio, van zeg maar voorbij Venlo tot Eindhoven,Oosterhout, Utrecht, Amersfoort, Deventer en Winterswijk aan toe gemaakt. Daarbij wordt per sauna/wellnessbedrijf aangegeven van hoever gemiddeld de meeste gasten komen, binnen 30 minuten reistijd en binnen 60 minuten reistijd. Zo is er maar liefst ťťn hele pagina, van de 77 (als ik het goed heb), die gaat over "Saunapark De Dijk - Lomm". Om te beginnen, het is niet Saunapark De Dijk maar Saunapark van Dijk in Lomm, daarnaast is Saunapark van Dijk al in 2011, om precies te zijn op 26 april 2011, door de rechtbank failliet verklaard en gesloten.
In mijn ogen zeer slordig voor een rapport waar ongetwijfeld een hoop geld voor is betaald. Kreeg ook de indruk dat er meer oude informatie in stond.
Uiteraard zag ik in het rapport logischerwijs een grote bloemlezing van de successen van Thermen Bussloo, alsof die ook voor Thermen Berendonck zouden (kunnen) gelden, wat natuurlijk altijd maar afwachten blijft.
Had ook de indruk dat er wel heel selectief was geshopt in het rapport wat de Rabobank enige tijd terug gemaakt heeft over de wellnessbranche.
Wat ik persoonlijk ook miste was bijv. benoeming van de risico's en dan met name ook kwa investeringen, financiering met als bekende voorbeeld SpaZuiver wat tegen wil en dank eigendom is van de Rabobank. SpaZuiver:
- In Amsterdam was en werd er, terecht, verondersteld dat er een goede markt zou zijn. In Amsterdam en aangrenzende gemeenten waren/zijn alleen een klein aantal kleine saunabedrijven zoals Deco, Viking Oost, (Spacio/Euro sauna)Diemen, Da Costa en Romana.
- Men dacht daarbij ook voor een geheel andere doelgroep te moeten gaan, met name door luxe en zgn. 'innovatieve' concepten.
En toch ging het fout, want anders was de Rabobank geen eigenaar geworden.
Maar ja, aangezien er het nodige betaald zal zijn voor dit rapport komt het een beetje over als "wiens brood men eet, woord men spreekt".
En mocht het oude informatie bevatten omdat het een ouder rapport is dan april 2011, dan vind ik het onbegrijpelijk dat men voor een, op zijn vroegst, in 2014 te bouwen sauna/wellnessbedrijf zo een oud rapport gebruikt en niet een nieuw actueel rapport laat maken. (De wellnessbranche is namelijk meer dan ooit flink in beweging de laatste jaren, mede door de crisis van de laatste jaren)
Net zoals ik het dan ook onbegrijpelijk zou vinden wanneer banken als de Triodosbank en de Deutsche Bank op basis van zo'n oud rapport op financiering zouden overgaan. Over de beweegredenen om dan geen nieuwer, actueler rapport te laten maken kan ik dan alleen maar gissen. Zouden ze de uitkomsten van een nieuw rapport vrezen?
En mocht er toch een nieuwer, actueler rapport zijn waar ik (nu nog) geen weet van heb, dan hoor/lees ik dat graag! En uiteraard zal ik dan in mijn bespiegelingen en analyses voortaan uitgaan van dit nieuwere rapport.
Wink
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Nov 21, 2013 10:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou deze sauna verwelkomen maar ik zou er ook geen geld in durven steken (als investeerder) Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Nieuws Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: