SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Lucaya Oss

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Sauna's in het Zuiden
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2012 2:38 pm    Onderwerp: Lucaya Oss Reageer met quote

Lang geleden zijn wij eens bij Lucaya in Oss geweest, dat zal zo ongeveer in 1998 geweest zijn nog voor de brand die het bedrijf helaas in 1999 verwoestte.

Twee weken geleden zijn we nog eens naar Oss afgereisd, een aardig stukje rijden voor ons maar toch weer eens een keer wat anders (dan de Zwaluwhoeve...) en andere sauna's hier in de omgeving.

Bij aankomst rond 11:30 bleek de parkeergarage onder de sauna al vol. Voor de ingang was echter nog een kleine parkeerplaats die ook al bijna vol was. We hadden zo ongeveer het laatste plekje. Wel betaald parkeren maar dat komt waarschijnlijk omdat Lucaya in een gebied ligt waar je sowieso niet makkelijk gratis kunt parkeren. Het tarief viel wel mee, Ä 4,50 voor een hele dag.

Bij binnenkomst werden we vriendelijk ontvangen en was dan ook geen wachtrij, sterker nog, we waren meteen aan de beurt. Na een korte uitleg kregen we ieder een sleutel voor het kastje.
De kleedruimte en kastjes zijn ruim opgezet, wel een hele procedure om een kastje open te krijgen waarbij je via een computer zelf een pincode aan het kastje moet toekennen. Dat is even wennen als je dit systeem niet kent. Voordeel is wel dat je de sleutel in je kastje kunt laten liggen want die heb je verder niet meer nodig. De persoonlijke code + kastnummer voldoet.

Daarna douchen, kan ook niet missen omdat je vanuit de kleedruimte daar zo doorheen loopt. Voldoende douches die automatisch aangaan en een goede watertemperatuur hebben. Douchelgel is ook aanwezig.

Daarna loop je zo richting het zwembad waar wat mensen aan het zwemmen waren. Een redelijk groot zwembad waar je prima in kunt zwemmen er zit zelf nog een jetstream in. Alle faciliteiten liggen rond het zwembad waardoor je niet hoeft te zoeken. Je komt alles vanzelf tegen.
Nadeel van dit alles is wel dat het er wat klein uitziet, Lucaya is geen groot saunacomplex maar op zich is dit ook geen probleem omdat wel alles aanwezig is. Het aantal bezoekers is dan ook afgestemd op de faciliteiten.
Ik schat dat er enige tientallen bezoekers waren (op een maandag) maar het was voor de rest heel rustig. We hebben van bijna alle faciliteiten gebruik gemaakt en het was nergens druk, sterker nog, rustig want we waren vaak alleen of misschien met nog twee of drie mensen in een cabine of bad.

Lucaya ademt dan ook rust en ontspanning uit en daar kom je meestal ook voor.
Ondanks dat het geen groot complex is zijn de faciliteiten op zich wel ruim opgezet. Dat klinkt vreemd maar zo is het wel.
Het bubbelbad is bijvoorbeeld enorm groot, er kunnen zeker wel 20 personen in terwijl ik er hooguit zes personen in heb zien zitten. Ruimte in overvloed. Idem voor het zwembad, daar zwommen enkele mensen in maar dat was dan ook alles. Voor de sauna cabines en turksstoombad geldt dit ook. Meer dan voldoende ruimte er is dus niets hokkerigs of kleins aan. In die zin zijn de faciliteiten dus groter dan bij een mega-sauna complex zoals de Zwaluwhoeve. Die vergelijking kan ik goed maken omdat ik daar vaak geweest ben en nog steeds kom.

Op gezette tijden was er ook een opgieting waarbij een saunameester het bekende ritueel uitvoerde. We hebben zelf de opgieting niet meegemaakt maar op afstand zag het er goed uit.

De horeca is ook prima voor elkaar. We hadden een ontvangst koffie/thee bij het arrangement. Goede kwaliteit en dat geldt voor alles in het restaurant.
We hebben gebruik gemaakt van lunch en diner en drankjes tussedoor en ook dat was uitstekend. Restaurant-kwaliteit waardig. Goede smaak en voldoende keuze op de kaart.
De prijzen waren naar mijn idee normaal voor een restaurant zoals dit.
Het personeel was vriendelijk, helemaal niets mis mee, zowel bij de receptie als in het restaurant.

Zijn er dan ook kritische opmerkingen?
Jawel. Doordat het zwembad in een vrij grote ruimte ligt met daar om heen de overige ruimtes klinkt het geluid nogal hol door. Als er wat mensen in het zwembad of het bubbelbad en kruidenbad zitten te praten klinkt dat nogal hard. Als er meer mensen aanwezig zouden zijn en dan ook nog wat praten zou het geluid wel eens irritant kunnen gaan worden.
Ook de bubbels die regelmatig aan gaan, kunt je goed horen.

Ander nadeel is dat de faciliteiten binnen liggen, je kunt dus niet buiten zwemmen of naar een buitensauna gaan. Buiten is er wel een terras met voldoende zitruimte en een besloten tuin met ligbedden en kunstgras (?) maar heel groot is het daar niet.
Bij mooi weer is Lucaya wellicht niet de beste keuze.

Wel prettig vond ik de zoutwater ligbaden (zo'n vijf stuks) wat een soort ondiepe badkuipen zijn waar je in kunt "zweven" op (erg) zoutwater.
Het "oude" Lucaya voor de brand (1999) had een sneeuw- en een vriescabine.
In de sneeuwcabine kwam regelmatig sneeuw naar beneden waardoor je dus flink kon afkoelen en in de vriescabine was het ijzig koud en blies er koude lucht door de cabine. De temperatuur weet ik niet meer precies maar ruim onder nul was het zeker.
Deze (voor die tijd zeker) innovatieve faciliteiten zijn er helaas niet meer in het vernieuwde Lucaya maar voor de rest is alles wel aanwezig.

We hebben een leuke dag gehad maar zullen gezien de reisafstand niet regelmatig terugkeren naar Oss. Als je echter in Oss of de regio woont is Lucaya een prima sauna waar je van alle rust kunt genieten.
Als ik een cijfer zou moeten geven kom ik op een 8!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Sauna's in het Zuiden Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: