SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Stilte sauna is pleonasme
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Tips, reactie's, opmerkingen etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Stilte sauna is een pleonasme en de term zou niet meer gebruikt moeten worden.
Ja, stilte is de norm in iedere sauna
46%
 46%  [ 13 ]
Nee
53%
 53%  [ 15 ]
Totaal aantal stemmen : 28

Auteur Bericht
Genieter2
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 11:01 am    Onderwerp: Stilte sauna is pleonasme Reageer met quote

Stelling: De stilte sauna is een pleonasme!

M.a.w. in iedere sauna dien je stil te zijn, zodat je anderen niet stoort en zelf ook beter kunt genieten van de warmte en beter kunt luisteren naar de signalen van je lichaam.

Inmiddels zijn er een paar sauna's die expliciet stilte sauna's hebben. Dat vind ik een kwalijke zaak. Het suggereert dat er in de overige sauna's geen noodzaak voor stilte is.

En dat is te merken, steeds vaker zitten kakelende kippen in de sauna. En als je er dan iets van zegt, dan krijg je vaak vreemde blikken en soms zelfs een aggressieve reactie.

Dus vandaar de stelling "De stilte sauna is een pleonasme!".
En de oproep om de term stilte sauna niet meer te gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 6:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt wel gelijk maar veel mensen zien de link niet tussen stilte en sauna.
Vandaar dat het geen kwaad kan de stilte nog eens te benadrukken door de term "stilte sauna" te gebruiken.

Stilte sauna geeft ook nog eens duidelijk aan dat je stil moet zijn. En zeker bij sauna's die ook muziek sauna's kennen geeft dit meer duidelijkheid.
Nu heb je wellicht bezwaar tegen muziek sauna's op zich maar er zijn mensen die het prettig vinden. Vooruit dan maar, zijn ze ook blij.
Je mag dan wel eisen dat er in dat geval stilte heerst in een stilte sauna.
Pragel
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 11:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geef ook de voorkeur aan stilte in een sauna, maar als iemand een gesprekje wil aanknopen vind ik dat prima, b.v. als die wat te vragen of op te merken heeft over de sauna. Dan heb ik het over een situatie waar er maar enkele mensen in de cabine zijn, die laten merken dat zij daar geen bezwaar tegen hebben. Whirlpools lenen zich overigens beter om gesprekjes te voeren. Pure 1 op 1 prive gesprekken die je aan moet horen vind ik erg storend.

In stilte of muziek sauna's hoort zeker niet gesproken te worden, m.u.v. een groet.
Ik zeg er op vriendelijke toon wat van als er toch gebabbeld wordt. Vaak hebben de praters het niet eens in de gaten dat ze in een stilte sauna zitten, excuseren ze zich en zijn verder stil of verlaten de cabine.
Zelden krijg je een 'waar bemoei je je mee' reactie; helaas ASO's zijn er overal.
Hetzelfde maak ik ook regelmatig mee in een stilte coupť in de trein.
whulsbergen
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 6:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien een idee om het om te draaien en een praat-sauna in te richten. Dan weten kwebbeldames en -heren waar ze hun gang kunnen gaan zonder boze blikken.
Naar boven
simspaan
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 7:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Praatsauna's, die zijn er (b.v. Bussloo, Emst), maar het gekke is dat het daar altijd relatief stil is Smile
Naar boven
P-A-N-G
Gast

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 8:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wij hebben 1 cabine aangegeven als stiltecabine en dat is onze Himalayasauna maar ook daar word wel gepraat.
Sauna is ontspanning en soms is het babbelen over vanallesennogwat ontspannend, omdat wij veel vaste gasten hebben word er redelijk veel gepraat bij ons ( soms lijkt het wel een kippenhok) maar als er mensen zijn die van rust houden word daar ook rekening mee gehouden.
Wij willen niet te veel regeltjes en wetjes en onze ervaring is dat het zichzelf wel regelt
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 10:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stoor me er niet zo aan , en vind het vaak ook wel gezellig.

Zolang er geen expliciet bordje op staat dat het een stilte-sauna is vind ik dat er best wat gepraat mag worden. Mensen die graag stille sauna's willen gaan naar sauna's waar dat de norm is, en andersom geldt dat ook voor mensen die graag een praatje maken.

Van die ratelslangen die continu slis-geluiden maken heb ik zelf meer last. Het zijn ook altijd alleengaande mannen van rond de 50 jaar oud.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 6:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat mij opvalt is het feit dat veel mensen "gezellig" praten geen probleem vinden. Dat vinden ze zelf maar of iemand anders daar ook zo over denkt is maar de vraag.

Je kunt misschien wel met iemand anders een onschuldig en prettig en ontspannend gesprek hebben maar dat wil nog niet zeggen dat iemand anders daar geen hinder van kan ondervinden.

Daarom bestaat ook de (huis)regel dat je in de meeste saunafaciliteiten gepaste rust moeten houden en niet uren achter elkaar gaat zitten kwekken.
Dat is namelijk bijzonder irritant!
Absolute stilte in iedere faciliteit is helemaal niet nodig, het is immers geen klooster.
Maar veel mensen gaan over de grens en denken dat alles maar mag.

Kortom: in stilte sauna waar dit duidelijk staat vermeld gewoon stil zijn.
Voer je gesprek later maar in het restaurant o.i.d.
In muzieksauna's ook stilte, dus niet praten, want anders kun je nog niet van de muziek genieten. Mensen gaan daar juist zitten om naar de muziek te luisteren. Is de muziek je smaak niet prima, maar ga dan niet zitten kletsen.
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 11:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij is het simpel:
-stilte sauna = ten allen tijden stil zijn.
-saunacabines (uitgezonderd stilte sauna's) waar je alleen met partner of eigen gezelschap in zit = praten geen probleem zolang men het buiten de cabine niet (te goed) kan horen.
- saunacabines (uitgezonderd stilte sauna's) waar ook andere mensen in zitten of binnenkomen = stil zijn of vragen of men er een probleem mee heeft als jij op beschaafde toon een gesprekje voert. Ten allen tijden dus rekening houden met de andere gasten!!!
Wat ik wel heel normaal vind is dat wanneer men eerder de saunacabine verlaat dan zijn/haar partner/gezelschap, men op fluistertoon even mag doorgeven wat men gaat doen of waar men zal zijn. Vooral bij grote complexen vind ik dit logisch.
Wink
Naar boven
Arthur69
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2011 3:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen problemen met mensen die praten in de sauna, zolang het maar niet te luidruchtig is. Alleen maar stil is ook zo doods.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frankie
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Zo Okt 02, 2011 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ben het met bigfoot en arthur69 eens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Eelco
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Do Okt 20, 2011 10:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vind gesprekken op zich niet erg, maar wel als er een hele damesgroepering de sauna in gaat en de hele sauna gebeuren vertellen of als er meer dan 1 stel in gaat en die overheersen de boel ook met hun gepraat.....

Maar als er mensen zijn die toevallig ff met elkaar praten vind ik dat alles behalve storend....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Okt 20, 2011 11:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Soms heb je van die (vaak oudere) vrouwen die met elkaar gaan praten over al hun aandoeningen en ziektes.... heb ik zo'n hekel aan!
Naar boven
oeroek
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Do Nov 17, 2011 10:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vanuit de prater snap ik het wel, hartstikke gezellig. Maar je hebt maar 2 praters nodig om de stilte te doorbreken terwijl 2 stilte liefhebbers nooit het praten kunnen doorbreken. Als geluidmaker heb je hier de macht om te bepalen of het een stilte sessie wordt. En zelfs als maar een klein gedeelte van de mensen praat in de cabine is het al op veel plekken niet stil meer.

Ik heb me er al bijna bij neergelegd dat je bijna geen cabines treft waar het stil is. Toevallig was ik van de week in Sauna Houten en daar werd gewoon niet gepraat in de cabine. Heerlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Pragel
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Do Nov 17, 2011 11:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

oeroek schreef:
Maar je hebt maar 2 praters nodig om de stilte te doorbreken terwijl 2 stilte liefhebbers nooit het praten kunnen doorbreken.

Wat een prachtige filosofische uitspraak is dat!

In een stilte sauna kan je de praters natuurlijk wel vragen om stil te zijn, maar door de vraag te stellen doorbreek je zelf ook de stilte. hmm.
Hier op het forum zijn er soms dagen achter elkaar geen nieuwe berichten.
Een stilte forum? Kan ook geen kwaad. hmm.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Tips, reactie's, opmerkingen etc. Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: