SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Zwaluwhoeve, meer badkleding dagen?
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Tips, reactie's, opmerkingen etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Badkledingdagen, wat vindt je ervan?
2 keer per maand (gemengd, zoals het was) is genoeg
9%
 9%  [ 3 ]
iedere dinsdag vind ik een goed idee
3%
 3%  [ 1 ]
liever geen badkledingdag
83%
 83%  [ 26 ]
alleen een badkledingdag voor vrouwen
0%
 0%  [ 0 ]
alleen een badkledingdag voor mannen
0%
 0%  [ 0 ]
andere optie, ik geef een toelichting in dit topic
3%
 3%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 31

Auteur Bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr Aug 20, 2010 6:42 pm    Onderwerp: Zwaluwhoeve, meer badkleding dagen? Reageer met quote

De Zwaluwhoeve heeft de frequentie van gemengde badkledingdagen van twee keer per maand (dinsdag), verhoogd naar iedere dinsdag.
In ieder geval tot eind dit jaar.

Bron: website De Zwaluwhoeve
http://zwaluwhoeve.nl/belangrijkeinfo.php

Wegens succes hebben wij tot eind 2010 iedere dinsdag badkledingdag voor dames en heren van 10.00 tot 24.00 uur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Linda 72
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Vr Aug 20, 2010 7:02 pm    Onderwerp: badkledingdagen Reageer met quote

Persoonlijk ben ik tegen badkledingdagen, omdat het dragen van badkleding onhygienisch is. Het zweet gaat in de (bad)kleding zitten en kan niet weg. Wanneer je na de sauna het zwembad in duikt..... , ik weet het, eerst douchen, maar let maar eens op hoe vaak mensen dat doen.
Daarom heb ik tegen badkledingdagen gestemd.
Naar mijn mening moet je in de sauna gewoon naakt zijn. Wink

groetjes Linda
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr Aug 20, 2010 9:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mee eens Linda.
Zelf als je zou gaan douchen met je badkleding aan spoel je niet alle zweet weg.
Je zou dan eerst je badkleding weer uit moeten trekken, dan douchen, dan je zwemkleding uitspoelen, en deze weer aantrekken voor dat je bijvoorbeeld het zwembad in gaat.
Dat doet natuurlijk niemand.

Natte en met zweet doordrenkte zwemkleding onder je badjas lijkt me ook niet prettig zitten. Toch moet je in de relax-ruimten en restaurants je badjas aan. Toch maar weer eerst de badkleding uit doen en dan de badjas aan? Lastig he!

O ja, dit topic wordt ook door GASTEN gelezen. Gasten: graag registeren op dit forum dan kun je ook je mening kwijt en mag je de poll invullen.
Naar boven
[email protected]
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Aug 20, 2010 9:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Straks zijn degenen die gewoon naakt gaan bijzonder Confused zijn er grotendeels badkledingdagen en af en toe een 'naakte' dag.
Hoop toch niet dat het ooit zover komt.....

Ben dus absoluut niet voor zo veel badkledingdagen.
En wat ik eigenlijk helemaal niet begrijp is 'vrouwenbadkledingdagen'. Of ik denk misschien te simpel. Confused
Naar boven
Sauna_fan
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Aug 21, 2010 4:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook tegen badkleding dagen maar kon met 2 dinsdagen per maand nog wel leven. Maar nu het iedere dinsdag wordt heb ik toch wel bezwaren. Wegens succes of je kan het ook anders lezen het vullen van onze overigens al heel goed gevulde zakken. Badkledingdagen / vrouwendagen / vrouwendagen met badkleding ( helemaal belachelijk ) De ene sauna op dinsdag de andere op maandag en weer een andere op woensdag..... Ga toch lekker naakt en als je dat niet wil heb je niets in de sauna te zoeken en ga je naar het zwembad op tropisch zwemparadijs of zoiets. Iedereen heeft die eerste keer de stap moeten nemen en als je daar overeen bent is het op en top genieten... heb toen de reaktie van [email protected] wel gevolgd dat is een sprekend voorbeeld. Dusssss lekker naakt en gooi de schroom van je af ! Ga overigens zometeen naar de Zwaluwhoeve nu het < nog geen !! > badkledingdag is op zaterdag....
Naar boven
[email protected]
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Aug 21, 2010 8:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Precies. Ik heb de eerste keer echt een week lang met buikpijn gelopen. Cool Maar het duurde een halve minuut en toen was ik het naakt zijn gewend.

Okť, nu gaan we een dindsdag weer, nieuwe sauna, paar kilotjes aangekomen. Dus heb wťl zoiets, 'oef'. Maar wat dan nog... ik ga genieten, naakt!

Ik vergeet nooit ťťn opmerking van een vrouw waar we in het kruidenbad mee aan de praat raakten.
Ze zei: "Iedereen is het hetzelfde, alleen de details verschillen."
Vond ik een super opmerking, zal hem ook nooit vergeten.
Naar boven
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Zo Aug 22, 2010 7:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Badkleding hoort naar mijn inziens niet in een sauna.
Denk dat de ZH langzaam aan een Sauna wordt waar alleen badkleding gedragen mag worden. een soort van luxe zwembad met schreeuwende kids en voor paps en mam de sauna.
Let op binnen nu en een jaar wordt er een mega kinderdagverblijf aangebouwd.Op de weilanden om de ZH verijzen bungalows en bij het zwembad een waterglijbaan. Very Happy Very Happy Very Happy
Tja en dan zal je zo'n jaarkaart hebben. Confused
Naar boven
whulsbergen
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Met kleding in de sauna. pff. Ik ga toch ook niet in m'n blootje door een winkelstraat lopen?

Maar serieus:

Je kan erop wachten, mijn voorspelling is dat volgend jaar "wegens succes" de eerste weekenddagen ook kledingdagen worden.

Dit is een hele jammere ontwikkeling, en het gevaar dat de naakte sauna tot het verleden gaat behoren is heel reeel. De saunabranche doet daarmee zichzelf de das om, blind door het commerciele succes van badkledingdagen.

Wat gaat er mis?

Mensen vinden het erg belangrijk om te doen wat "normaal" is. Nu is dat naakt in de sauna gaan. Maar naar mate er meer kledingdagen komen, zullen er steeds meer mensen zijn die roepen "Waarom naakt in de sauna? Textiel is veel fatsoenlijker. En onhygienisch? Is er wel eens iemand ziek geworden van de kledingdag in de sauna dan?"

De sauna is de enige breed geaccepteerde manier om naakt te recreŽren in Nederland. Geen collega of familielid die je vreemd aankijkt als je zegt dat je van het weekend naar de sauna bent geweest.

Het is belangrijk dat dat behouden blijft.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 11:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij bovenstaande.
Wel is het zo dat momenteel de Nederlandse Saunaverenigiing (NSV) nog wel van mening is en propageert dat je naakt moet sauneren. Maar wie weet hoe lang nog?
Momenteel is Roel Kamps, de eigenaar van mijn stamsauna "De Thermen" te Nijmegen, de voorzitter.
Van de website van de Thermen:
Quote:
De Thermen Nijmegen is een traditionele sauna, dus zůnder badkleding. Wij hebben gťťn dames-dagen en kinderen zijn welkom vanaf 12 jaar.

En van de website van de NSV:
Quote:
Waarom moet ik me helemaal uitkleden in de sauna?
Daarom omdat het dragen van zwemkleding drie grote nadelen heeft:
a) de huid kan in de saunacabine niet optimaal de warmte in zich opnemen.
b) zwemkleding houdt zweet vast en dat is niet fris.
c) het dragen van zwemkleding verhindert een goede en noodzakelijke afkoeling van de huid.

En omtrent badslippers nog de volgende quote:
Quote:
Waarom mag ik in de sauna mijn badslippers niet aanhouden?
Daarom niet, omdat er vocht intrekt en dan onaangenaam kan gaan ruiken.

Het blijft dan wel opmerkelijk dat de Zwaluwhoeve prominent lid is van de NSV.
Gelukkig is Rob de Bruyckere, werkzaam als (opper)saunameester in de Thermen, ook zeer actief met zijn saunameester.nl en in samenwerking met de NSV sinds kort ook met de nieuw opgerichte sauna-academie.
En ik weet van Rob dat hij ook een groot pleitbezorger is van naakt sauneren.
Dus een grote omslag bij NSV aangesloten saunabedrijven verwacht ik niet zo snel.
Hier bijvoorbeeld nog een quote van een andere sauna (5 mei te Leiden):
Quote:
Al onze openingstijden zijn voor gemengd bezoek. Kinderen zijn bij ons welkom vanaf 12 jaar. Badkleding is niet toegestaan. Voor het restaurant en de rustruimte stellen wij het gebruik van een badjas verplicht.

Zogenaamde Badpakkendagen hebben wij niet. U komt naar de sauna om eens goed uit te zweten. Hoe goed u daarna ook afspoelt, er blijft altijd transpiratievocht in de badkleding zitten. En daarmee stapt u dan een andere cabine of bad in.

In de baden heeft het vervolgens weer invloed op de chloordesinfectie en dat vinden wij onverantwoord. In andere gevallen kunt u er een medebezoeker mee belasten en dat vinden wij ook een slecht idee.

Maar al met al blijft het betreurenswaardig dat sommige saunabedrijven (zogenaamd) om comerciŽle motieven vaker kiezen voor badkledingdagen. Eigenlijk zou het eens tijd worden dat de NSV reclame gaat maken om duidelijk te maken dat naakt sauneren echt veel gezonder is. Wink
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 7:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kevin en alle anderen.
Ik ben het geheel met jullie eens.

Nu zal de Zwaluwhoeve onze reacties hier wel snel aan de kant wuiven en ons betichten van te fanatieke saunagangers.

Maar zoals je al zegt heeft de branchevereniging NSV wel een punt. Ondernemingen die zich bij de NSV aansluiten (ook de Zwaluwhoeve) worden geacht zich aan de saunaregels te houden en de sauna te promoten.
Door het houden van badkledingdagen onttrekken ze zich aan de regels.
Wat mij betreft zou de NSV hier eens (publiekelijk) aandacht moeten besteden door eens een persbericht te doen uitgaan en vooral badkledingdagen te veroordelen. Met daarbij ook een duidelijk omschrijving waarom dat zo is.
Het 'gewone' publiek zal het anders niet altijd goed begrijpen. Het is namelijk niet altijd onwil maar vooral onwetendheid vwb het dragen van badkleding.

Bron naar regels e.d. van de NSV: http://nsv.nl/over_nsv.html
Stukje tekst van deze website

Ook een belangrijke taak van de Nederlandse Sauna Vereniging is het bewaken van de sauna-ethiek. Hoe men zich in een openbare sauna dient te gedragen moet voor iedereen duidelijk zijn. De NSV waakt er niet alleen voor dat bij haar leden de Finse sauna-traditie in ere gehouden wordt, maar heeft ook duidelijk omschreven gedragsregels vastgesteld in een badreglement, zodat een NSV-sauna zonder schroom kan worden bezocht door iedereen die zich aan de regels wil houden.

Ik zal zoals gezegd de Zwaluwhoeve emailen over de toename van de badkledingdagen en wat ik er als (vaste) gast van vindt.
Ook zal ik ze hier naar het forum verwijzen zodat ze zelf de reacties kunnen lezen. Ook zal ik een voorstel doen dat de Zwaluwhoeve zelf een poll over het aantal te houden badkledingdagen op hun website zet, omdat ze onze poll waarschijnlijk niet representatief zullen vinden.

De NSV heb ik een email gestuurd en heb ze ook naar deze website verwezen.

Verder hoop ik dat meer mensen hier hun reactie plaatsen zodat er ook duidelijk een beeld ontstaat wat er leeft in 'sauna-land'. Zoals gezegd zitten we niet te wachten op een sauna-pretpark met glijbanen en kleine kinderen en ook niet op wekelijkse badkledingdagen.

Over kinderen gesproken:
Ik heb gisteren zelf gezien dat er (twee) kinderen van +- 10/12 jaar behoorlijk lang van de kant aan het springen waren in het zwembad. Behoorlijk irritant wel. Het personeel stond er vlak naast en deed niets! Kort daarop ben ik maar snel naar huis gegaan ...
Bij de receptie wees men er mij weer op dat er badkledingdagen waren voor de rest van het jaar (en vrouwendagen in september) op mijn opmerking of er ook "mannendagen" gingen komen kreeg ik een schaapachtig lachje te horen.
Het personeel weet zelf ook niet wat ze ermee aan moeten.
Naar boven
Frankie
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 8:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

whulsbergen schreef:
....... De sauna is de enige breed geaccepteerde manier om naakt te recreŽren in Nederland. Geen collega of familielid die je vreemd aankijkt als je zegt dat je van het weekend naar de sauna bent geweest.

Het is belangrijk dat dat behouden blijft.

hm, nou dat is hier in onze regio helaas nog lang niet altijd het geval. er wordt al snel gesuggereerd dat het een vorm van een parenclub of wat dan ook is. tja, ouderwets tussen de oren maar er is niks aan te doen. als je zegt van ga nou zelf ook maar eens een keer, dan is het geheid: nee, mij niet gezien
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Meier
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 8:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met badkleding/zwemkleding moet je naar het zwembad. Sauna is gewoon naakt!
Ik moet er niet aan denken om in m'n zwembroek in de sauna te zitten. Al dat zweet dat in je zwembroek trekt en er daarna lekker mee het zwembad in. Nee, bah. Als iedereen dat dan doet, bah bah. Mij zie je niet met badkledingdagen in de sauna. NOOIT. Ik hoop dat deze badkledingtrend niet doorzet, zou m'n saunabezoekjes wel gaan missen

Die opmerking vam [email protected]: "Iedereen is het hetzelfde, alleen de details verschillen." Klopt helemaal.

Mensen die niet naakt durven!! Denk aan het bovenstaande. Het is gewoon zo!

Eenmaal over die drempel, wil je nooit meer anders!
Naar boven
jort
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Di Aug 24, 2010 7:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

heeft denk ik weinig zin om over dit onderwerp op dit forum te discusieren, de meeste regelmatige sauna bezoekers die gaan zeer zeker niet in badkleding, verwacht dan ook dat er niemand voor zal stemmen...
Naar boven
Jan W
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Aug 24, 2010 4:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je weet het niet hoor, Jort van dat niet voor of tegen stemmen.
Er zijn overal mensen die voor hun eigen mening opkomen en dat is ook prima zolang ze het maar met ons eens zijn, niet dan?
Maar alle gekheid op een stokje, als er heel veel mensen zijn die graag naar de badkleding dagen willen is dat ook goed, is het tijdens de normale saunadagen (natuurlijk zonder badkleding) ook niet zo druk meer.
Wij gaan er toch van uit dat de mensen die met bad kleding aan willen niet komen als er geen kleding aan mag/moet. dus.... Laughing
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Aug 24, 2010 6:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jan W schreef:
Je weet het niet hoor, Jort van dat niet voor of tegen stemmen.
Er zijn overal mensen die voor hun eigen mening opkomen en dat is ook prima zolang ze het maar met ons eens zijn, niet dan?
Maar alle gekheid op een stokje, als er heel veel mensen zijn die graag naar de badkleding dagen willen is dat ook goed, is het tijdens de normale saunadagen (natuurlijk zonder badkleding) ook niet zo druk meer.
Wij gaan er toch van uit dat de mensen die met bad kleding aan willen niet komen als er geen kleding aan mag/moet. dus.... Laughing

Mensen die graag naar badkledingdagen gaan komen zeker niet op de 'naaktdagen'. Het zal dus op 'naaktdagen' om die reden niet rustiger worden.
Sterker nog: het zal in eerste instantie op naaktdagen drukker worden omdat er immers minder naaktdagen overblijven. Meer badkledingdagen gaat ten koste van naaktdagen.

Daarentegen kan het ook zo zijn dat het op naaktdagen rustiger gaat worden omdat mensen deze sauna gaan mijden en uitwijken naar een sauna die geen naaktdagen houdt. Dat effect gaat ontstaan als er teveel badkledingdagen gehouden worden. De ondernemer die dat doet (in dit geval de ZH) zal hier serieus rekening mee moeten houden.
Voor badkledingdagen kan dan wel een doelgroep bestaan maar deze groep is sowieso een stuk kleiner dan de echte saunabezoekers.

Voor de rest is het misschien tekenend dat er niemand de poll heeft ingevuld met de optie "ik wil meer badkledingdagen".
Het zou me nog niet eens verbazen omdat op een sauna-forum zoals dit vast en zeker geen badkledingdragers komen. Het is dan ook niet eens mijn bedoeling een representatieve opiniepeiling te houden maar vooral om het kenbaar te maken dat (meer) badkledingdagen ongewenst zijn voor echte saunabezoekers. (en dat "echte" zeg ik niet voor niets!)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Tips, reactie's, opmerkingen etc. Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: