SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

genitale wratten en publieke sauna

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Saunalover16
Los entree

BerichtGeplaatst: Ma Feb 09, 2009 7:07 am    Onderwerp: genitale wratten en publieke sauna Reageer met quote

hallo,

ik ga vaak naar een publiek saunacomplex waar Turkse stoombaden, sauna's, zwembaden, voetbaden enzovoort enzovoort aanwezig zijn.

Ik kan me daar heerlijk ontspannen,
maar zag via Google dat er sommige mensen beweren dat je genitale wratten door de sauna kan krijgen.

Stel dat jij je handdoek legt in de sauna waar daarnet iemand zonder handdoek zat die genitale wratten had en jij je dan wat later met dezelfde handdoek afdroogt?

Is het mogelijk genitale wratten op te lopen in een publiek saunacomplex? Zo ja, welke voorzorgen moet ik nemen om dit risico volledig uit te sluiten.

Ik zwem er ook naakt in het zwembad, naast het naakt gebruik te maken van sauna's en dergelijke. Zit ook wat in met het naakt zwemmen.

Kun je door de dingen die ik daar graag doe soa's krijgen?

Dank bij voorbaat!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Ma Feb 09, 2009 3:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat Erik/Saunastudie wel nog wat uitvoeriger zal antwoorden. Maar soa's kun je vrijwel niet oplopen in een saunacomplex, volgens mij niet eerder als bijv.ook bij een bezoek aan een gewoon zwembadcomplex.
Verder behoort een ieder in de saunacabine gebruik te maken van een handdoek en lijkt mij het risico op genitale wratten zeer klein. Eveneens niet groter dan bijv. een bezoek aan een gewoon zwembadcomplex.
Ikzelf ga al ruim 20 jaar naar de sauna en heb nog nooit gehoord (uit de branche/van profs) of ondervonden dat dit een risico laat staan groot risico zou zijn.
Je zou anders al eens de website van Erik kunnen raadplegen, die geeft al heel veel antwoorden op dit soort vragen: www.saunastudie.nl
Wink
Naar boven
femke
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Feb 09, 2009 8:15 pm    Onderwerp: Re: genitale wratten en publieke sauna Reageer met quote

Saunalover16 schreef:
hallo,
ik ga vaak naar een publiek saunacomplex waar Turkse stoombaden, sauna's, zwembaden, voetbaden enzovoort enzovoort aanwezig zijn.
Ik kan me daar heerlijk ontspannen,
maar zag via Google dat er sommige mensen beweren dat je genitale wratten door de sauna kan krijgen.
Stel dat jij je handdoek legt in de sauna waar daarnet iemand zonder handdoek zat die genitale wratten had en jij je dan wat later met dezelfde handdoek afdroogt?
Is het mogelijk genitale wratten op te lopen in een publiek saunacomplex? Zo ja, welke voorzorgen moet ik nemen om dit risico volledig uit te sluiten.
Ik zwem er ook naakt in het zwembad, naast het naakt gebruik te maken van sauna's en dergelijke. Zit ook wat in met het naakt zwemmen.
Kun je door de dingen die ik daar graag doe soa's krijgen?

Dank bij voorbaat!

Hoi sauna lover16,
Ik denk dat de kans dat je op die manier een soa op loopt heel erg klein is.
Ik zal uitleggen waarom. Genitale wratten zijn een virus dat bij onbeschermd sexueel contact 65% kans heeft om te worden overgedragen. Dit is echter intensief lichaams contact. Ergens zitten zonder handdoek op een plek waar iemand heeft gezeten die besmet is geeft om die reden dus al een veel kleinere kans.
Daarnaast heeft een sauna een milieu dat er voorzorgt dat virussen en bacteriŽn niet lang buiten het lichaam in leven blijven. Ik heb in de quest gelezen dat vrouwen in zweden vroeger altijd in een sauna bevielen omdat de ruimte bijna steriel was. Of dat ook zo is met een Turksstoombad durf ik niet te zweren maar ik vermoed van wel.
Nog een andere reden als sauna's op grote schaal ziekten zouden verspreiden zou het onmiddelijk in alle kranten staan en zou het waarschijnlijk gesloten worden. Dergelijke dingen worden getest. Zwembaden moeten bijvoorbeeld hun water laten testen op bacteriŽn (dat weet ik 100% zeker omdat ik dat water heb getest). Als er op dit front gevaar bestaat dan is dat al bekent en dan word dat al getest door een instantie.

bron Daarbij heb ik een laboratorium opleiding microbiologie (MLO) ooit gedaan al werk ik tegenwoordig in een ander vakgebied.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Di Feb 10, 2009 3:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien hadden de reacties via Google betrekking op sauna's zoals Tibet in Eindhoven. Dat je daar risico's hebt op genitale wratten is zeker aanwezig, maar dan door de andere activiteiten die men daar ontplooit. Activiteiten die in een normaal saunabedrijf niet ontplooit worden of mogen worden. Ikzelf heb (gelukkig) geen ervaring met zulke activiteiten en ook geen behoefte om die ervaring op te doen. Wink

PS. Femke bedankt voor je heldere uitleg.
Naar boven
femke
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Wo Feb 11, 2009 9:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

kevin8 schreef:
Misschien hadden de reacties via Google betrekking op sauna's zoals Tibet in Eindhoven. Dat je daar risico's hebt op genitale wratten is zeker aanwezig, maar dan door de andere activiteiten die men daar ontplooit. Activiteiten die in een normaal saunabedrijf niet ontplooit worden of mogen worden. Ikzelf heb (gelukkig) geen ervaring met zulke activiteiten en ook geen behoefte om die ervaring op te doen. Wink

PS. Femke bedankt voor je heldere uitleg.
Even gegoogled over wat voor sauna je hebt.Vind het eigenlijk buiten de normale catogorie sauna vallen. Omdat er blijkbaar dingen zijn toegestaan die normaal verboden zijn (het heeft blijkbaar ook een darkroom). Ik denk dat daar een ander slag publiek komt. Valt alleen niet te controleren voor mij. Maar je hebt wel gelijk dat je daar een kans hebt op soa's als je onveilige dingen doet.
Naar boven
Soa Advies
Los entree

BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2012 3:59 pm    Onderwerp: Hoe besmettelijk zijn genitale wratten? Reageer met quote

Helaas worden genitale wratten erg makkelijk overgedragen. Dit is ook 1 van de weinige SOA's welke je inderdaad via handdoeken aan elkaar kunt overdragen.

Zolang de wratten zichtbaar zijn, kan je dus ook iemand anders besmetten. Als jij jezelf afdroogt met een handdoek van iemand die genitale wratten heeft, dan loop je het risico ook genitale wratten te krijgen.

Dit gebeurt echter pas als je het HPV-virus van de besmette handdoek in een open wondje of in beschadigd slijmvlies krijgt. Kijk anders eens op www.genitale-wratten.com/behandelen-genitale-wratten/" voor meer informatie.

www.genitale-wratten.com

Steun ons deze zomer met onze actie tegen genitale wratten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Adriaan61
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2012 10:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand droogt zich af met een handdoek van een ander! Trouwens de handdoek war je op zit/ligt is een andere dan waar je je mee afdroogt.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch) Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: