SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Löyly's in de zomer? Bij hittebuiten?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2007 8:36 pm    Onderwerp: Löyly's in de zomer? Bij hittebuiten? Reageer met quote

In een 2-tal draden/topics werd al eerder vandaag het feit opgeworpen dat verschillende sauna's in de zomer (zoals de zwaluwhoeve)danwel bij heet zomerweer geen Löylys/opgietsessies geven, terwijl Thermen Holiday dat nu juist wel nog gewoon blijft geven. Wat is, ook medisch gezien, eigenlijk het beste. Wat zegt Saunastudie/Erik hierover? Ik kan me aan de ene kant de argumenten voorstellen dat het minder makkelijk afkoelen is en dat het wat zwaarder om te geven is door de medewerkers, maar aan de andere kant ook het argument dat er een minder groot temperatuurverschil is te overbruggen.
Daarnaast lijkt mij een ijsscrublöyly ook heerlijk verkwikkend. (vooral in combinatie met koele stukjes fruit als meloen etc.) Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2007 2:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kevin, goed om de vraag over "zomer" löyly's hier te stellen.
De opmerkingen hierover kwamen van mij en ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van deskundigen maar ook naar de meningen van saunabezoekers.
Zij zijn immers ervaringsdeskundigen en kunnen hun persoonlijke ervaringen mededelen.

Mijn persoonlijke ervaring is wel dat het moeilijker is in de buitenlucht af te koelen naar mate de buitentemperatuur hoger is.
Je koelt wel af maar minder snel.
Daarna is afkoelen in een dompelbad, met de slang of koude douche nog steeds nodig zodat je rest van de warmte kunt kwijtraken en je porieen sluiten.

Buiten de medische redenen om in de zomer löyly's al dan niet door te laten gaan speelt de bezetting van het personeel die de opgietingen moeten uitvoeren ook mee.
Behalve dat het zwaar is (en misschien nog zwaarder wordt), gaan de opgieters ook een keer met vakantie zodat er minder overblijven om dit werk te kunnen doen.
Minder mensen betekent nog meer opgietingen per persoon en dat is dus nog zwaarder. Daar heb ik wel begrip voor.

Misschien dat er wel "opgieters" zijn die hier iets over kunnen zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2007 8:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik strarten te zeggen dat er relatief nog maar weinig wetenschappelijke informatie over dit onderwerp is. Wel weet ik dat een opgieting tijdens warm weer harder aankomt. Verder koel je in de zon zonder wind bijna niet af en blijven je bloedvaten open staan.

Ik heb dit echter "de extra harde klap" nog nooit kunnen verklaren. De sauna is even warm als in de winter, de relatieve luchtvochtigheid ligt gelijk en de hoeveelheid water is gelijk. Toch voelt de opgieting veel intensiever tot zelfs agressief aan bij warm weer.
Dit kan natuurlijk met ons lijf zelf te maken hebben dat tijdens warm weer anders reageert.
Ik zeg altijd dat wij moeten leren luisteren naar ons lichaam. Deze vertelt ons heel zuiver wat we wel of niet kunen doen. Daarom zijn bij mij de opgietingen bij buitentemperaturen boven de 24 graden C. een heel stuk milder.

Erik.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
vbt
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Za Jun 09, 2007 3:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

deze week ook naar de sauna geweest en kunnen genieten van de "zomer-versie" van een löyly Cool , bestaande uit: opgieting, sauna honing, opgieting, naar buiten voor een stukje fruit en een frisse neus, opgieting, ijs, opgieting. De diverse opgietingen waren intenser samengesteld zodat het effect er wel was, maar het langdurig opwarmen niet zo groot is door de tussenpauze.Voor de zonnebaders zou dit beter zijn omdat het lichaam dan al warmer zou zijn als anders en deze mensen het geen vier ronjes achter elkaar zouden volhouden. Voor mij persoonlijk vond ik het minder fijn dan een doorlopende löyly met fruit achteraf, waarschijnlijk omdat ik zo geen zonnebader ben en net het opbouwende van de opgietingen tijdens een löyly zo fijn vind. Het is wel ideaal als kennismaking voor het löylygebeuren voor mensen die dit nog niet ervaren hebben. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BLONDY
Löylymeester

BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2007 11:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De loylys in de zomer gaan bij ons gewoon altijd door..
Moet eerlijk zeggen dat ik zelf eerlijk gezegd ook geen last van heb met opgieten en wapperen. Je moet alleen wel zorgen dat je goed afkoelt voordat je aan een sessie deelneemt..Als je buiten al uren in het zonnetje ligt te bakken en niet koelt heb je het zwaar..Alleen al het feit dat het ook zeer kan doen op je huid als je een beetje verbrand bent. Je merkt toch ook wel dat er vaak gasten wat lager gaan zitten. Het is ook minder druk in de sauna en zodoende hebben we dus genoeg ruimte om van plaatst te wisselen ( bankje lager) Maar over het algemeen gesproken wil de meerderhied toch graag een hete loyly en die geef ik ze ook...Je moet alleen wel je gasten in de gaten houden.Je merkt snel genoeg of mensen het moeilijk hebben en dan zul je iets moeten afremmen.Zorg ook dat je altijd naar buiten gaat tussendoor..Bij onze Kelo kun je heel goed in de schaduw staan en lekker een beetje afspeoelen on de de koude douche..Goed te doen dus.

Mzzl, Blondy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch) Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: