SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

ijs tijdens de opgieting

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ansjeliek
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Do Feb 01, 2007 3:57 pm    Onderwerp: ijs tijdens de opgieting Reageer met quote

Vraagje:

Is het nu wel of niet goed om je tijdens het opgietgebeuren af te koelen met ijs?
bij thermenbussloo hadden ze in het begin een bak met ijsschilfers om je (net na de ventilator-opgieting) af te koelen. Een tijdje later hadden ze het ijs afgeschaft in de sauna Crying or Very sad Ze hebben wel buiten een bak ijs (en fruit) als je de sauna uitgaat.

Nu was ik vorige week er weer en had een gast een hand met ijs meegenomen naar binnen. Tis heerlijk om het tegen je lippen en oren te houden omdat ze er al bijna vanaf schroeien. En om een handjevol in je nek te houden...

MagDat???

Laatst aangepast door ansjeliek op Do Feb 01, 2007 6:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Do Feb 01, 2007 6:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Ansjeliek,
volgens mij kan dat geen kwaad, mits je niet overdrijft. Je hebt toch ook de zgn. "ijsscrub" lŲyly's (opgietingen). Hierbij scrub/smeer je jezelf/partner in met ijs(schilfers/blokjes). Het is denk ik alleen niet de bedoeling dat het een (te) natte bedoening wordt in de saunacabine. Ikzelf zou zeggen geniet er gewoon van!!! Wink
Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ansjeliek
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Do Feb 01, 2007 6:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hooi, de eigenaar van th-bussloo heeft dit afgeschaft, ik dacht dat het niet "gezond" was oid....dus maar vragen of er weer ijs komt...en anders neem ik zelf wat mee Very Happy
Sarjenka
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Do Feb 01, 2007 8:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In je nek zit het afkoelpunt van je lichaam. Tijdens de LŲyly kun je dus mbv een ijsklontje je lichaam tegelijkertijd dat het opwarmt, weer af laten koelen... Dan is e.e.a. beter vol te houden. Waarom zou dit niet gezond zijn? Volgens mij is het hartstikke gezond Very Happy
Naar boven
ansjeliek
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Feb 02, 2007 8:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

het is iig erug lekker. Dus zondag maar ijsschilfer meenemen met de opgieting.
Trouwens vanaf gisteren hebben ze nu ook een handmatige opgieting met echte wappers en ze doen ook iets van klank -en geuractiviteit in de hymalaya(?)grot in THB...ben zeer benieuwd
Groetjes
sophie39
Los entree

BerichtGeplaatst: Vr Feb 02, 2007 10:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de opgietingen die ik meegemaakt heb, werd uitdrukkelijk gezegd dat je je lichaam vanaf je nek mag koelen met ijs, maar NIET je hoofd. Omdat als je je hoofd zo afkoelt, dan kun je daarna helemaal oververhit raken. Dus hoe lekker het ook voelt, toch maar beter van niet tijdens de opgieting.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Vr Feb 02, 2007 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik veronderstel dat dat opgietingen in Rosmalen zijn geweest, dus dat zal hoogstwaarschijnlijk wel juist zijn. Maar tijdens de LŲyly (een beetje) afkoelen vanaf de nek hoeft dan toch ook geen probleem te zijn?
Ik neem aan dat Erik Bierenbroodspot (saunastudie) wel wat uitleg weet/heeft.
Wink
Naar boven
ansjeliek
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Feb 02, 2007 1:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Erik B haal ons uit de twijfel...ik had intussen al bijna ijs in m'n oren gestopt tegen het schroeien Laughing

en/of alleen m'n neusvleugeltjes dan...
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Feb 03, 2007 8:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Uit de twijfel? Er is natuurlijk eigenlijk nog maar beperkt onderbouwde informatie over de uitwerkingen van opgietingen. Wat ik wel weet is dat de sauna-eigenaren niet blij zijn met veel ijs in de sauna. Als de banken steeds nat worden gaat het hout er snel "vies bruin" uitzien en er onstaan diepe porien in het hout. Het koelen van het lichaam met ijs geeft voor mijn gevoel alleen maar een geestelijke verlichting. Eigenlijk pest je het lichaam door de huid steeds kort koud aan te laten voelen. Voozover ik weet is ijs in de nek en hals juist af te raden omdat daar je bloedvoorziening van en naar je hoofd vrij oppervlakkig loopt. Rond je bloedbaan liggen thermosensoren die de temperatuur van het langstromende bloed meten. Ga je dit intensief koelen dan kan je lichaam dus mogelijk anders reageren dan wat eigenlijk nodig is. Dat gebeurt overigens toch wel. Velen kennen het kippevel-effect tijdens het ritueel. De sensoren worden geconfronteerd met een hogere temeratuur dan waar ze voor gemaakt zijn en dan krijg je letterlijk even een koortsrilling. Kan op zich (kortdurend) echt geen kwaad. Daarentegen zijn er genoeg mensen wel ijs in de nek en hals leggen en er helemaal geen last van hebben. Wat is dan wijsheid? Ik raad het tijdens mijn opgietsessies af (in nek en hals), gewoon voor de zekerheid.

saunagroeten,
Erik
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
ansjeliek
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2007 6:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

inmiddels gaat er weer een bak ijs rond in TB...
Eef
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 7:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn ervaring is dat ik hoofdpijn VOORKOM door ijs in de nek te leggen tijdens de laatste opgieting.
Naar boven
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 11:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig is. Maar goed...... wat is wijsheid. Ik ken ook mensen die het fantastisch vinden om na de sauna direct steenkoud te koelen. Medisch gezien is dit onverstandig maar degene die het doen zien er nog steeds prima uit.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch) Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: