SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

koelen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag & Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Ik gebruik het dompelbad
nooit
6%
 6%  [ 2 ]
soms
28%
 28%  [ 9 ]
een klein stukje
3%
 3%  [ 1 ]
altijd
62%
 62%  [ 20 ]
huh? koelen????
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 32

Auteur Bericht
Bootje69
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 11:46 am    Onderwerp: koelen Reageer met quote

ik zit hier zeer regelmatig lekker te lezen en kom van alles tegen, ook over het koelen, daar lees ik zoveel verschillende dingen over.
De een springt direct in het dompelbad, de ander neemt alleen een douche, weer een doet alleen haar armen, verder niets
Hoe belangrijk/nodig is het nou eigenlijk om snel goed te koelen, van je longen begrijp ik
En hoe koud is koud? 5, 10, 20, 30 graden? ik kan me voorstellen als je uit de sauna komt dat zelfs 30 graden koud aanvoelt

"lekker met je blote gatje in het koude dompelbadje" ???? jaja dat zal wel hahaha als vent erin en als kelly eruitkomen.........
Erik had daar ook al zoiets leuks over, ach als het even "te spannend" wordt de eerste keer, het koude dompelbad is dichtbij .... lolbroek
Naar boven
Assepoes
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 1:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dompelbad Shocked
Echt niet, ik houd mijn voeten wel onder de koude douche. En met mijn handen spoel ik mijn gezicht af. Benen en armen mogen ook nog, maar meer niet hoor.
Ik koel buiten wel, koud genoeg Smile
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 2:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst ff naar buiten en dan onder de koude douche, vind ik zat.
Als t s zomers erg warm is wil ik nog weleens de emmer over me heen storten, en dat vind ik dan al heel stoer Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mignon
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 2:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Altijd!
Zonder dompelbad vind ik er niets aan. Nouja, das mss overdreven, maar ik vind het wel prettig om goed te koelen. Ik merk dat als ik niet goed gekoeld heb, dat dan bijv het zwembad ook minder lekker warm aanvoelt.
Als ik ga dompelen blijf ik meestal wel wat langer in het badje; ik zak dan tot mn schouders onder water en blijf zo een tijdje zitten.
Als je goed op je ademhaling let (lees: probeer diep adem te halen) dan is het een 'eitje'.

Dus voor mij is de sauna zonder dompelbad niet compleet.
Naar boven
Assepoes
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 2:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mignon schreef:
Als je goed op je ademhaling let (lees: probeer diep adem te halen) dan is het een 'eitje'.

En dit lukt me dus echt niet he. Die kou slaat zo ontzettend op mijn luchtwegen dat ik echt naar adem sta te happen, krijg het gewoon echt benauwd. Ik loop nog net niet blauw aan Confused
Heb het zelfs al met hele erge koude wind als ik op brommer/fiets zit.
Ik hou niet van kou dus Cool
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 4:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dwing mezelf altijd.... Wink Ik vind het niet echt prettig, maar toch doe ik het, want het hoort erbij, vind ik.
Naar boven
Frankie
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 8:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

eerst onder de koude douche, dan het dompelbad in wandelen, ff concentreren en hup koppie onder en dan zo'n 10-20 seconden onder blijven. daarna nog een koude emmer eroverheen (dat is t lekkerste moment) en evt naspoelen met koude douche.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
LŲyly-gek
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 10:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik het dompelbad bijna altijd. Bij een lekker heet sauna rondje hoort ook goed afkoelen, anders mis je het hele effect.

Maar om goed te koelen heb je niet persť een dompelbad nodig. Als je de sauna uitkomt ga je eerts even naar buiten (als je dat dan al niet bent) en ga je ff lekker zitten, liggen of staan zodat je lichaam lekker kan uitdampen en je je longen kan af laten koelen. Doe je dit niet en ga je meteen onder de koude douche dan sluit je je porieen af en kan de warmte moeilijker je lichaam uit. Als je het een beetje frisser krijgt (wat uiteraard in de winter eerder is dan in de zomer) dan ga je onder de koude douche en begin je bij je voeten en polsen, dan benen en zo naar boven en als laatst je hoofd. Wanneer je je hoofd niet afkoelt dan kun je ontzettende hoofdpijn krijgen omdat de warmte niet uit je hoofd kan en je daardoor bloedstuwingen kunt krijgt. Vervolgens ga je nog even het dompelbad in en eventjes koppie onder. Ikzelf vindt het dompelbad in winter lekkerder want als het buiten vriest en je komt uit het dompelbad dan tintelt het lekker en heb je het absoluut niet koud.
Maar de hoofdregel is dus dat je lichaam ontzettend veel hitte te voorduren krijgt en dat moet je ook weer kwijt raken .. dit kun je binnen 10 minuutjes doen maar je kan er in de zomer ook een uur overdoen.

Overigens is het niet verstandig om meteen vanuit de sauna het dompelbad in te springen want:

1 . Het is erg onhygiŽnisch dat al je zweet/afvalstoffen in het dompelbad drijven.
2 . Is er een kans dat je niet lekker wordt omdat je bloeddruk van laag in ťťn keer omhoog schiet en als je al een hoge bloeddruk hebt wordt ie even super hoog.

Deze wijsheid / betweterigheid heb ik allemaal vergaard tijdens de uitleg bij de lŲyly's van TH.

Adios Iwan .. en hou het cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BLONDY
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 11:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hela Hola Iwan...goed opgelet maar dat wist ik al he?
hahahaha
Voor mij...eerst ff afkoelen op een bankje in mn blootje..daarna douchen. en dan DOMPELEN !!!!!!!\
Lekker koppie onder....mn haar hoeft niet netjes te blijven. Heb jke niks aan als je netjes voor de spiegel je paracetamol in staat te nemen.
Nee hoor gewoon goed koelen dat is het motto..Ben je ook niet helemaal versleten als je naar huis gaat maar lekker energiek. Ook geen hoofdpijn in de sauna of de volgende dag een knetterende koppijn.
Mzzl, Blondy

kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Zo Nov 12, 2006 11:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Na het eerste rondje wil ik nog wel eens geen dompelbak nemen, uiteraard wel een koude douche, maar daarna wel altijd. Wel is het zo dat ik ipv. het dompelbak soms een (paar) stortemmers met koud water over me heen laat gaan (vaak ook beide). Ik zie regelamtig dan mensen verwonderd kijken als ik geen vreemde reactie (geluid etc.) geef. Het is gewoon een kwestie van gewenning en instelling. Zo is het eigenlijk ook beter om als allerlaatste, voordat je je gaat aankleden (of stoppen met nemen van saunarondjes) te eindigen met een KOUDE douche en geen zeep meer te gebruiken. Je lichaam kan dan beter tegen de buitentemperatuur, minder last van 'nazweten' (waar veel mensen later in bed last van hebben) en wat zeepgebruik betreft: Je porieŽn staan open, als het goed is ben je al schoon, en zo blijf je minder vatbaar voor infecties. Immers je gaat je porieŽn nog meer schoonmaken, open stellen voor mogelijke schadelijke bacteriŽn. Hooguit je voeten desinfecteren en haren niet al te wild wassen lijkt mij voldoende.
Very Happy
Naar boven
prinses43
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Ma Nov 13, 2006 11:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Na een tip van Blondy scrub ik mezelf nu halverwege de saunarondjes en niet meer op t eind als ik naar huis ga!!!
Naar boven
Assepoes
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 8:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat beter dan? (Vind het scrubben wel erg lekker trouwens, heb thuis ook zo'n pot staan Smile )
En dan koud afdouchen aan het eind? Shocked
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 12:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Assepoes schreef:
Is dat beter dan? (Vind het scrubben wel erg lekker trouwens, heb thuis ook zo'n pot staan Smile )

door het scrubben haal je dode huidcellen weg en daardoor kan je tijdens je saunarondje beter zweten.
Naar boven
Demonhead
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 6:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik koel altijd, maar ook dat bouw ik wel op.
Koude douche, en dan afhankelijk van mijn stemming, nevel, waterslang beginnend met voeten en dan omhoog, koude plons over me heen uit de waterput en dan hop het dompelbad in. Soms sla ik een aantal stappen over.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Assepoes schreef:

Als je weleens last hebt van na-zweten zoals ik weleens had, dan kan dat beter zijn. Moet ik wel zeggen dat ik vaak met de fiets terug moet, en dus nog enige inspanning moet leveren. Ook zou je de temperatuur in de auto niet al te hoog kunnen zetten als je naar huis rijdt of voldoende tijd in de rustruimte nemen voordat men weggaat.
Ikzelf neem tegenwoordig altijd voor de zekerheid ook een schoon t-shirt mee.
Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag & Antwoord Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: