SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Hoofdpijn & Sauna

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SaunaGids
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Do Jan 19, 2006 4:06 pm    Onderwerp: Hoofdpijn & Sauna Reageer met quote

Vraag:
LS,

Ik heb vaak hoofdpijn nadat ik in een suna ben geweest. Is er een
manier omdat te voorkomen.

Verder heb ik zo nu en dan migraine (los van de sauna) en ben een
beetje bang dat ik het met een sauna zou kunnen oproepen. Is hier iets
meer over bekend?

Vriendelijke groet.

Antwoord:
Hoofdpijn na de sauna komt best vaker voor. Het kan vanzelfsprekend
verschillende redenen hebben. De meest voorkomende redenen zijn de
volgende: (let op ik ga uit van hoofdpijn, dit is volstrekt anders dan
duizeligheid!)

Een hogere bloeddruk. Tijdens het afkoelen wordt de bloeddruk wat
omhoog gebracht. Dit heeft te maken met het samentrekken van de
bloedvaten. Een rustige opbouw van de afkoeling is belangrijk. Eerst even
buitenlucht inademen, dan afkoelen met de slang, eerst benen, dan
armen, dan borst en rug en daarna het hoofd wil meestal helpen. Wel
goed afkoelen! Het dompelbad overslaan is geen probleem en kan
mogelijke hoofdpijn bij een hogere bloeddruk voorkomen. Een te
impulsieve afkoeling kan overigens bij iedereen hoofdpijn veroorzaken.

Verder komt hoofdpijn vaak voor bij rusteloze en drukke mensen. Dit zijn
mensen die in het dagelijks leven enorm veel en langdurig "doordraven".
De verplichte rust in de sauna wordt dan vaak omgezet in een
zogenaamd "katergevoel". Wat hieraan te doen valt laat zich wel raden
denk ik.

De sauna roept in principe geen migraine op, het kan zelfs het
tegenovergestelde effect hebben!

Graag hoor ik je bevindingen. Als je hoofdpijn andere redenen heeft zal
er toch meer medisch gekeken moeten worden door je huisarts.

Groet,

Erik Bierenbroodspot
Namens SaunaGids
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SaunaGids
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Do Jan 19, 2006 4:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag:

Hallo,

Ik heb een vriendin die altijd hoofdpijn krijgt als ze naar de sauna is geweest. Daarom gaat ze niet zo vaak. Ik denk persoonlijk dat het komt door de afvalstoffen die zich opgehoopt hebben.

Als ik lang niet geweest ben krijg ik het ook. Maar nu ik weekelijks op de sportschool even de sauna in ga heb ik er geen last meer van.

Klopt dit of zijn er (nog) andere verklaringen voor haar hoofdpijn.

Ik zou graag mijn vriendin weer zover zin te krijgen dat ze weer eens met me mee gaat en dat het haar ook eens goed doet. Alle tips zijn wellkom.

Groetjes

Angťlica

Antwoord:

Beste Angelica,

Hoofdpijn kan veroorzaakt worden door veel zaken. Onjuist afkoelen is de meest voorkomende. Loop na de warmte altijd eerst even de buitenlucht in of ga minimaal bij een geopend raam staan. Pas na een paar minuten ga je voorzichtig koelen met water. Het beste kun je de afkoelslang hiervoor nemen. Eerst benen vanaf de voeten omhoog voor en achter. Vervolgens de armen vanaf de handen voor en achter. Dan de borst en de rug en tot slot het hoofd. Koel het hoofd goed af! Veel mensen denken dat je hier juist hoofdpijn van krijgt maar dit is onjuist.

Tot slot, tenzij er sprake is van een sterk verhoogde bloeddruk, kun/mag je het dompelbad nemen alwaar je ook kopje onder moet. Kijk eens of dit helpt.

Natuurlijk kan de versterkte werking van je lymfe (afvalstoffen) hoofdpijn veroorzaken. Vaak is dit niet echt hoofdpijn maar meer een katergevoel. Dus alsof je de vorige dag wat zwaar getafeld hebt. Dit is echter alleen een gunstig teken wat wel een vervelende ervaring is. Neem eens een echte algenpakking om dit proces te versnellen. Krijgt je vriendin dan ook hoofdpijn dan kan het hier zeker aan liggen.

Tot slot adviseer ik je tussen alle saunaronden door voldoende rust te nemen. Draai geen meerdere rondjes achter elkaar. Koel, als je een warme douche neemt aan het einde van je saunadag, ook even af met koud water. Neem even je rust en ga dan pas in de kleren.

Mocht dit allemaal niet helpen, neem dan eens weer contact met ons op. Zoeken we gewoon weer door.

Namens SaunaGids

Met vriendelijke groet,

Erik Bierenbroodspot
Naar boven
TamaraNL
Los entree

BerichtGeplaatst: Zo Jan 18, 2015 1:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Even een kick van bijna precies 9 jaar Wink

Ik ga regelmatig een hele dag naar een saunacomplex. Heerlijk vind ik het. Ik koel eerst lekker buiten af. Totdat ik kippenvel krijg. Daarna ga ik koud afdouchen en dat gaat altijd goed.

Ik heb echter twee vraagjes:
1. Klopt het dat als je te snel na de sauna onder de koude douche stapt dat je dan de warmte als het ware ''opslaat''?
2. De belangrijkste vraag: In mijn sportschool is ook een fijne sauna (85 graden!), maar geen mogelijkheid om buiten af te koelen. De eerste keer stapte ik direct uit de sauna onder de koude douche (flink koud). Met hoofdpijn tot gevolg. Gisteren dacht ik, ik pak het anders aan. Na de sauna ben ik 15 minuten gaan rusten op een ligbedje, om vervolgens goed af te koelen onder de koude douche. Alle keren inclusief hoofd. Weer had ik knallende koppijn.

Wat kan ik doen om de kans op hoofdpijn te verminderen? Of is het simpelweg lastiger in een sauna waar je niet naar buiten kunt om voor de koude douche kippenvel te krijgen?

Dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
PoppeSchuitema
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Zo Jan 18, 2015 5:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij ons komt regelmatig een man die, als hij met zijn hoofd in het koude water gaat na een saunagang, de volgende dag hoofdpijn heeft. Die heeft als remedie, niet met het hoofd onder water maar gewoon in de buitenlucht koelen, de rest van zijn lichaam koelt hij wel met koud water. Dat zou jij ook eens kunnen proberen, je hoofd langzaam koelen met lucht en niet met koud water.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TamaraNL
Los entree

BerichtGeplaatst: Ma Jan 19, 2015 10:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Poppe,

Dank voor je reactie. Bij mijn sportschool is helaas geen mogelijkheid om buiten af te koelen. Adviseer je dan het volgende?
1. Saunagang
2. 15 m relaxen op ligbedje
3. Onder koude douche met lichaam
4. Aankleden
5. Buiten zitten om hoofd langzaam te laten koelen
Naar boven
PoppeSchuitema
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Jan 19, 2015 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja of je hoofd met lauw water afspoelen. Ik denk dat de overgang van heet naar koud te groot voor jou is ( voor jouw hoofd dan)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
whulsbergen
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Ma Jan 19, 2015 9:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En genoeg drinken van tevoren. Je zweet een hoop en als je dan niet genoeg vocht in je lichaam hebt, krijg je geheid hoofdpijn. Flesje in de sauna heeft geen zin, maar wel van tevoren genoeg drinken.

Maar het blijft een vreemd fenomeen, ik heb er ook nog wel eens last van. De laatste keer eindigde ik zelfs met koorts en knallende koppijn in bed.
Naar boven
PoppeSchuitema
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Jan 20, 2015 5:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heel goed Whulsbergen, daar had ik nog niet aan gedacht, maar idd dat kan ook nog een reden zijn. een relatief vocht tekort. Dat is nl ook een oorzaak van een spijker in je kop, alcohol onttrekt vocht aan je lichaam en als je na het "zuipen" voor het slapen gaan wat water drinkt zul je veel minder last van die spijker hebben.
TamaraNL
Los entree

BerichtGeplaatst: Di Jan 20, 2015 7:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de tips!

Ik zal de volgende keer nog meer water drinken (niet in de sauna inderdaad, dat vind ik onzinnig) en wat milder afkoelen met m'n hoofd.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Jan 22, 2015 7:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

TamaraNL schreef:
Dank voor de tips!

Ik zal de volgende keer nog meer water drinken (niet in de sauna inderdaad, dat vind ik onzinnig) en wat milder afkoelen met m'n hoofd.

Rustig afkoelen kan inderdaad een oplossing zijn.
In de buitenlucht kan dan misschien niet maar dan probeer je gewoon de omgevingslucht. Als het geen 30C is koel je bij 20C ook wel af al gaat het dan geleidelijk. In de lucht koelen is ook goed voor je longen.
Daarna een neveldouche als deze er is of een gewone douche met koud water. Afkoelslang met koud water kan ook dan eerst bij de handen en voeten beginnen en het water van buiten naar binnen laten gaan richting het hart.

Je hoofd dan als laatste koelen maar niet te snel en teveel.
Ik ben benieuwd of dat beter gaat.
TamaraNL
Los entree

BerichtGeplaatst: Za Aug 15, 2015 2:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Han,

Ik wilde je laten weten dat je tips hebben geholpen. Heb dit jaar nog geen last gehad van hoofdpijn. Fijn!
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2015 9:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de terugmelding!
Veel plezier verder in de sauna.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch) Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: