SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Sauna Ryokan in Zutphen.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Sauna's in het Zuiden
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank B
Los entree

BerichtGeplaatst: Vr Dec 23, 2011 9:55 am    Onderwerp: Sauna Ryokan in Zutphen. Reageer met quote

Hallo allemaal. Gisteren naar Ryokan in Zutphen geweest. Wat een ervaring. Het was voor ons de eerste keer daar maar wat was het super. De kleedruimte is wat smal maar voor de rest is het meer dan 100%. Bij binnenkomst rond 11 uur was het goed schoon. Over de gehele dag werd er door personeel schoongemaakt. Een opsteker! Heerlijk om te weten als sauna bezoeker dat er op het schoonhouden gelet wordt. Na wat sauna gangen gedaan te hebben zijn we wat gaan drinken. Er is een lieve en vriendelijke bediening en je hoeft niet lang te wachten. Gelijk maar een eettafeltje gereserveerd voor 13:30h. Toen we kwamen eten was het gezellig druk en niet lawaaierig. Het eten was super. Ik heb nog nooit bij een sauna gelegenheid zo heerlijk gegeten. Alles was vers en optimaal klaargemaakt. Menig restaurant mag hier voorbeeld aan nemen. Later op de dag hebben we een paar opgietingen meegemaakt. Dit is een ervaring dat als je dat in Zutphen nog niet mee hebt gemaakt je hier niet over kunt oordelen. We hebben dit bij meerdere sauna's gedaan maar dit was hier echt dan het einde. Wat zijn die twee mensen goed en toegespitst op de tijd van het jaar. Het stel heeft alles bij zich. Ik kan het niet verwoorden maar het is echt SUPER. IN ……N woord een Saunagelegenheid om heen te gaan. SUPER het was onze eerste keer maar zeker niet de laatste. GA ZO DOOR!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Ma Jan 02, 2012 12:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had afgelopen vrijdag naar Ryokan willen gaan, had zelfs een mailtje gestuurd op de vrijdag zelf om te reserveren, maar bij aankomst bleek Ryokan helemaal uitverkocht te zijn. Het mailtje wat ze me terug hadden gestuurd had ik helaas al gemist (na meer dan half uur wachten en ook geen telefoontje gehad en zelf ook niet gebeld wat slimmer was geweest. Embarassed ) Ik had natuurlijk kunnen bedenken dat ook Ryokan afgelopen week uitverkocht zou zijn, ondanks dat het de voorafgaande keren dat ik geweest ben in oktober, november en december (12 december voor het laatst) het heel rustig was. Het was toen zelfs zo rustig, vooral 's avonds, dat ik mij afvroeg hoe ze Ryokan zo nog wel rendabel kunnen exploiteren. En het is ook nog maar de vraag of de extra omzet van deze week en afgelopen week die, mijn inziens, te rustige periode zal compenseren. Ik vind Ryokan een prima saunacomplex, vooral wat de keuken betreft (het voordelige sushi arrangement wat ook voor 1 persoon is te boeken is mijn favoriet) en ondanks dat ze niet zo uitgebreid zijn als bijv. Thermen Bussloo of de Veluwse Bron vind je er toch voldoende faciliteiten om er een middag/avond goed te kunnen verpozen. Wel vind ik dat er ook wat sfeer moet zijn en als het te rustig is zoals ik ervaren heb, vooral (wat later) in de avond dan miste ik wel een beetje de sfeer. Vooral die 2 saunacabines buiten zijn best groot en als je dan de hele saunaronde inclusief buiten afkoelen helemaal alleen bent en het ook nog stil en behoorlijk donker is dan valt dat op. Het hoeft voor mij echt niet druk te zijn, maar een beetje leven in de brouwerij geeft toch meteen veel meer sfeer.
Wat mij verder ook die keren opviel was dat er 's avonds of de hele dag geen opgietingen waren.
Omdat afgelopen vrijdag bij aankomst bleek dat ze uitverkocht waren ben ik naar Thermen Bussloo gegaan, zie recensie elders.
Wink
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Jan 02, 2012 9:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als er geen opgietingen zijn dan hoef ik er iig nooit heen. Jammer!
Naar boven
JohnDoe
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Jan 02, 2012 11:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Op bijna alle dagen zijn er bij Ryokan opgietingen die door vrijwilligers worden verzorgd. Het rooster daarvoor is ongeveer een maand vooraf bekend dus je kunt altijd even bellen of er op de dag dat je wilt komen opgietingen zijn en zo ja, hoe laat.
Naar boven
P-A-N-G
Gast

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 9:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bigfoot schreef:
Als de opgieting bepalend is voor jouw bezoek denk dat je het doel van de sauna voorbij schiet
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 11:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik de laatste keer in Ryokan was, was er die dag ook geen opgieting gepland en trof ik een dame, als gast, die werkzaam is bij Palestra (voor het verzorgen van opgietingen) en die middag een gast-opgieting heeft mogen verzorgen. Helaas was die al geweest toen ik arriveerde. Sad
Wink
Naar boven
zonnig
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

P-A-N-G schreef:
Bigfoot schreef:
Als de opgieting bepalend is voor jouw bezoek denk dat je het doel van de sauna voorbij schiet

Ik zie het zelf wel degelijk als een hťťl erg prettig extraatje. Bepalend is het niet maar het is wel heel fijn als de mogelijkheid er is om een opgieting mee te maken.
Zal een sauna zonder opgietingen zeker gewoon nog bezoeken maar vind het zelf wel heel fijn als er opgietingen zijn.
Naar boven
P-A-N-G
Gast

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 9:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk is een opgieting uitermate prettig en fijn maar het zou m.i. niet de reden mogen zijn om weg te blijven. Ik probeer altijd een 'opsmiet' te doen op een tijdstip dat iedere gast het mee kan maken maar dat lukt niet altijd. het gebeurt wel dat er een gast komt net nadat ik er 1 gedaan heb en alweer weg is als ik er weer 1 doe. Aangezien ik de enige in ons bedrijf ben die de 'opsmiet' verzorgd, is het aantal per dag beperkt tot max 3 dus kan het wel eens gebeuren dat een gast geen 'opsmiet' krijgt, dan is het typisch een geval van: sorry, volgende keer beter.
Naar boven
zonnig
10 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Wo Jan 04, 2012 2:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het met je eens hoor Smile
Zeker als het beperkt is tot een paar keer per dag, kan het zijn dat je hem misloopt maar dat is dan gewoon pech. Het is wat mij betreft ook puur een extraatje Smile
Zowiezo heb ik persoonlijk niet altijd zin in de drukte die vaak bij de opgietingen is, dan sla ik ook gewoon lekker over.
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Jun 26, 2012 9:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag zijn we voor het eerst naar Ryokan geweest.
Bij aankomst net voor de middag was het bijzonder rustig bij de receptie.
Het komt bij binnenkomst al gemoedelijk over.

Nadat we twee polsbandjes hadden ontvangen (voor ieder ťťn kastje) gingen we naar de kleedkamer.
De kleedkamer was nogal smal met aan beide zijden kastjes en in het midden van het pad nog een aantal zitbanken. Niet zo handig omdat de doorloop snel versperd wordt.
Maar goed, omdat er weinig mensen aan het omkleden waren was dit geen groot probleem. Voor de rest was de plattegrond en beschrijving duidelijk.
De diverse faciliteiten zijn allemaal prima en schoon, dat valt op.
Alles is echter wel vrij compact opgebouwd maar daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat ik al snel vergelijk met de Zwaluwhoeve die nogal groot is.
Dat is echter geen eerlijke vergelijking omdat de grootte totaal verschillend is.

Alles is echter wel aanwezig bij Ryokan, diverse sauna's, een tuin, zwembad, ligbedden e.d. Er ontbreekt naar mijn idee niets.
Verder straalt alles rust en ontspanning uit en daar kom je uiteindelijk ook voor.
De sauna's zijn prima van temperatuur.
Er worden ook niet zomaar mensen toegelaten er geldt een maximum en dat maximum ligt volgens mij best wel laag. Dat zorgt ervoor dat er overal voldoende ruimte is ondanks dat het complex niet zo erg groot is.
Het aantal mensen is goed afgestemd op de omgeving.

Het eten is verder prima, (Japans) en het personeel is vriendelijk en niet gehaast.
Kortom, we hebben een prima dag gehad met bovendien nog lekker droog weer met af en toe zon en een gematigde temperatuur van rond de 20C.
Buiten in de tuin zitten was dus goed te doen.

Er waren vandaag vier opgietingen die door meerdere saunameester gegeven werd.
We hebben zelf geen opgieting meegemaakt maar het zag er op afstand prima uit. Een opgieting duurde ongeveer een uur, dus best lang.
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Vr Sep 07, 2012 1:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen woensdag naar Ryokan geweest. Ik had per mail een waardebon gekregen waarmee ik voor 9,95euro entree naar binnen kon. Deze bon was t/m 15 september te gebruiken.
Ondanks deze bonnen actie per mail voor vaste/regelmatige gasten was het er niet druk. Toch zijn er schijnbaar dagen, momenten, periodes dat het er druk kan zijn, want waar vroeger een meng-douche was in de hoek bij de kleine minder hete saunacabine (sanarium) binnen zijn nu onder een oosters parasolletje ophanghaakjes/kapstokken geplaatst. Verder was naar mijn gevoel de saunacabine binnen die brandschade heeft gehad en als gevolg daarvan vernieuwd/gerenoveerd is, minder heet dan vroeger. Ook de capaciteit van deze cabine is wat minder geworden. Als je de cabine binnenkomt heb je rechts nog maar een saunabank om op te liggen/zitten met daaronder nu opslagruimte voor de houtblokken voor de kachel.
De keuken was weer voortreffelijk, heerlijk van de sushi, stokbroodjes Japanse boter, Ceylonese thee, sapjes en ice-coffee met mokka ijs genoten.
Een groot minpuntje van de horeca vind ik wel het water. Daar waar je slechts een marktconforme prijs betaalt van 2,10 euro (als ik me goed herinner) voor een Coca Cola, Sprite etc., vragen ze voor een 0,25l Chaudfontaine 3,95 euro en voor een 0,5l maar liefst meer dan 5 euro!!! Daarnaast schijnen ze wel een eigen water te hebben waar je met een prijs van iets boven de 5 euro onbeperkt gebruik van kunt maken. Heb hier dus nog geen ervaring mee. Weet wel dat het water in het drinkfonteintje nogal lauw was. Gelukkig was er nog een andere kraan met koeler water.
Al met al toch weer een geslaagd dagje Ryokan gehad, voor herhaling vatbaar.
Voor wie zeer binnenkort naar Ryokan gaat of wil gaan moet er rekening mee houden dat ze vlakbij Ryokan aan de "Den Elterweg" (N weg) aan het werk zijn (oa. asfalteren), dit duurt tot begin oktober en Ryokan is zolang wat lastiger te bereiken. Komende vanaf het centrum, Gelre ziekenhuis op de Den Elterweg kun je vlak voor de wegwerkzaamheden rechts afslaan op een doorsteek naar de Bronsbergen zodat je toch bij de Ryokan kan komen. Komende vanuit de richting Hengelo (gld.)/Baak/Wichmond/Zelhem/Doetinchem zul je wel een stukje moeten omrijden.
Wink
Naar boven
Sauna_fan
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Sep 07, 2012 2:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

5 euro voor een halve liter water maar dan met een mooie naam ... ?! daar trapt toch niemand in lijkt me.
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr Sep 07, 2012 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook toevallig, morgen ga ik hier heen, ook met die bonnen.

Water tap ik altijd zelf, lijkt me nogal onzinnig om daar uberhaupt voor te betalen!
Naar boven
PoppeSchuitema
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Sep 07, 2012 3:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is toch te gek voor woorden, je mag onbeperkt onder de douche, kneippslang, stortemmer enz staan maar als je t zelfde water wilt drinken moet je opeens Ä5,00 betalen, bij ons is het water uit de kraan gratis alleen als je mineraalwater wilt betaal je de normale marktconforme prijs.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
oeroek
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 9:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

wat bizar dat je zoveel moet betalen voor water. Ik vraag me dan af of dat echt goed loopt. Het lijkt me in ieder geval irritatie op te wekken en ten tweede, zouden mensen echt zoveel minder bestellen in het restaurant als je gratis of heel goedkoop water ter beschikking stelt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Sauna's in het Zuiden Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: