SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Zwaluwhoeve (ervaringen/meningen/opmerkingen e.d.)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 54, 55, 56

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    SaunaGids forum index -> Tips, reactie's, opmerkingen etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Geef je mening over de Zwaluwhoeve
Prima sauna, ik ga er zeker nog een keer heen
22%
 22%  [ 22 ]
TE grote sauna, doe mij maar een kleinere sauna
9%
 9%  [ 9 ]
Veel te druk, het bezoekersaantal moet omlaag
40%
 40%  [ 40 ]
Ik trek me niets aan van de drukte en ga toch
8%
 8%  [ 8 ]
Ik erger me het meest aan het geklets in de sauna's
19%
 19%  [ 19 ]
Totaal aantal stemmen : 98

Auteur Bericht
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Jul 12, 2012 10:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Op de site van de Postcodeloterij staan het aantal winnaar bij de uitslagen vermeld.
Ik mag aannemen dat die cijfers wel kloppen.

Die bonnen hebben bovendien een beperkte geldigheid dus zullen mensen ook in die periode moeten komen. Dat kan toch haast niet zou je denken.
Uitsmeren over een heel jaar is dan een stuk handiger.
Niet iedereen zal zijn/haar bon verzilveren want niet iedereen houdt van een sauna, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die de bon dan weggeven of via Marktplaats verkopen.
Dat laatste is dan weer gunstig voor de saunaliefhebbers die voor weinig naar de ZH willen. Dat zijn er genoeg want ook met de vakantieveilingen aanbiedingen loopt het storm.

De capaciteit ligt wel rond de 800 mensen per dag, op topdagen misschien nog iets meer.
Sauna_fan
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2012 4:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag door weer en wind .... tjonge wat was het slecht weer ... de ene hoosbui na de andere, maar goed veilig aangekomen in de zwaluwhoeve. En ja hoor de nieuwe BUBBEL baden zijn in bedrijf genomen. Per bad kunnen 10 mensen in dus dat is een behoorlijke uitbreiding met zoals het was. Je zit wel lager en de rand is hoog maar verder is het ok. Ook meer dan genoeg ruimte om je badjasen handdoek kwijt te kunnen onder een luifel. Verder moet het nog afgemaakt worden want er moeten aan beide kanten nog wat planten enzzz komen om het weer helemaal een te laten worden met de rest van de prachtige tuin. Je hebt ook inderdaad beter zicht op Luiting.
Zal me eens benieuwen als het helemaal klaar is het is nu nog een beetje kaal maar gezien eerdere verbouwingen die men heeft doorgevoerd zal het wel goed komen daar heb ik alle vertrouwen in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
grijzewolf
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2012 5:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Han schreef:

Uiteraard zag ik ook nu net niemand van het ronde-personeel.
Dit hoort uiteraard niet, en komt ook maar zeer zelden voor moet ik zeggen.
Dat kan ook haast niet anders want zeg nou zelf, als je in badkleding loopt en je de enige bent moet je toch wel iets in de gaten hebben dat er iets niet klopt???

Is wel heel toevallig dat je net niemand ziet. Als ik al eens in dit draadje kom lees ik vaak dat jij zegt dat je tegen de mede gasten zegt dat het niet mag. Waarom nu en de keer dat er een dame zit te bellen niet? Mooie dame die belt of/en net iets te grote meneer die ligstoel verplaatst. (over relaxt ok, maar je hebt een principe of niet) Very Happy
Zo te lezen hoef ik voorlopig nog niet naar de ZH!
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2012 8:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

grijzewolf schreef:
Han schreef:

Uiteraard zag ik ook nu net niemand van het ronde-personeel.
Dit hoort uiteraard niet, en komt ook maar zeer zelden voor moet ik zeggen.
Dat kan ook haast niet anders want zeg nou zelf, als je in badkleding loopt en je de enige bent moet je toch wel iets in de gaten hebben dat er iets niet klopt???

Is wel heel toevallig dat je net niemand ziet. Als ik al eens in dit draadje kom lees ik vaak dat jij zegt dat je tegen de mede gasten zegt dat het niet mag. Waarom nu en de keer dat er een dame zit te bellen niet? Mooie dame die belt of/en net iets te grote meneer die ligstoel verplaatst. (over relaxt ok, maar je hebt een principe of niet) Very Happy
Zo te lezen hoef ik voorlopig nog niet naar de ZH!

Ik vind niet dat ik als sauna-politie op moet gaan treden en op ieder incident moet reageren. Als het zo uitkomt zal ik er wat van zeggen of het sauna personeel waarschuwen echter niet bij ieder incident want dan heb ik zelf geen rust meer en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik kom vaak bij de ZH maar dit soort incidenten van bellers/badkledingdragers op naakt-dagen komt heel weinig voor.
Het komt voor maar tov van het aantal bezoekers is het aantal te verwaarlozen en dat is maar goed ook anders zou het ergernis gaan opwekken.
Nu is het eerder vermakelijk dan irritant te noemen.

De ligbedden heb ik de laatste dagen ook niet meer op het gras zien staan dus mensen gaan het leren en laten de bedden op de terrassen staan.

Sauna_fan schreef:
Vandaag door weer en wind .... tjonge wat was het slecht weer ... de ene hoosbui na de andere, maar goed veilig aangekomen in de zwaluwhoeve. En ja hoor de nieuwe BUBBEL baden zijn in bedrijf genomen. Per bad kunnen 10 mensen in dus dat is een behoorlijke uitbreiding met zoals het was. Je zit wel lager en de rand is hoog maar verder is het ok. Ook meer dan genoeg ruimte om je badjasen handdoek kwijt te kunnen onder een luifel. Verder moet het nog afgemaakt worden want er moeten aan beide kanten nog wat planten enzzz komen om het weer helemaal een te laten worden met de rest van de prachtige tuin. Je hebt ook inderdaad beter zicht op Luiting.
Zal me eens benieuwen als het helemaal klaar is het is nu nog een beetje kaal maar gezien eerdere verbouwingen die men heeft doorgevoerd zal het wel goed komen daar heb ik alle vertrouwen in.

Hť, ik was er ook! (tussen ongeveer 16:00-19:00)
Bij binnenkomst bleek dat de sleutels van de kastjes op waren omdat er een storing met de kastjes/sleutels was. Lastig!
Ipv van een sleutel kon je nu je spullen bij de receptie achterlaten.
Nou ja, voor een keertje is het niet zo erg maar handig is het zeker niet...

Klopt wat je zegt, de bubbelbaden zijn in gebruik genomen.
Dat moet gisteren of vandaag gebeurd zijn, donderdag was het nog niet gereed.
Er zijn nog details die gedaan moeten worden zoals het aftimmeren van de luifel en de baden afwerken plus aanplant in de borders.
De rand ziet er nog onafgewerkt uit met een soort rubberstrip erover heen.
De baden zijn wel flink groot en geschikt voor zeker 10 personen per bad.
De blauwe kunststof is echter wel flink glad en je glijdt zo onderuit.
De diepte is wel goed, je zit zeker tot je schouders/nek onder water dus dat is prettig.
Wat ik minder lekker vond is de harde rand waar je met je hoofd tegenaan zit.
Het kan zijn dat men toch een zachte afwerkrand gaat aanbrengen.
De rugzitting is verder erg recht (90 graden) dus een soort anatomische vorm zit er niet in het bad, dat is jammer.
De temperatuur was prima, de bubbels ook goed.
Aan en uitzetten kan niet, dat gaat automatisch. De interval liep nog niet helemaal lekker. Het water was wat troebel wat niet zo hoort, misschien moet de filterinstallatie nog wat ingesteld worden.
Maar goed, in ieder geval een flinke vergroting van de capaciteit en daar gaat het om.

En ja, er was flinke regen maar dat vond ik niet zo erg.
Ik denk wel dat het slechte weer meer mensen naar de sauna toe trekt.
Ook het "postcodeloterij" volk was vandaag weer aanwezig.
Ik zal morgen eens vragen hoe dat nu zit en hoeveel postcodeloterij gasten men nu eigenlijk per dag toe laat.
Er lag wederom een hele stapel van die postcodeloterij handdoeken bij de receptie.
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2012 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al eerder schreef is op 4 juli het oplaadpunt voor elektrische auto's in gebruik genomen. Op het moment dat dit gebeurde liep ik toevallig langs....
Dat prins Bernhard daar ook bij aanwezig was heb ik even gemist!
zie ook:
http://zwaluwhoeve.nl/electrisch.php
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2012 5:24 pm    Onderwerp: Lingo Reageer met quote

Had net bij toeval op de achtergrond Lingo op tv aanstaan en ving op dat er deelnemers van de Vrienden loterij met Lingo/Bingo kaarten een Zwaluwhoeve entree arrangement voor, ik meen 4 personen, gewonnen hadden.
Wink
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2012 7:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kevin8 schreef:
Had net bij toeval op de achtergrond Lingo op tv aanstaan en ving op dat er deelnemers van de Vrienden loterij met Lingo/Bingo kaarten een Zwaluwhoeve entree arrangement voor, ik meen 4 personen, gewonnen hadden.
Wink

Nee hŤ, nog meer loterij gasten erbij.... Shocked

Na jarenlange discussie en uitstel ben ik vandaag de "uitdaging" aangegaan om naar de roemruchte Badkledingdag van de Zwaluwhoeve te gaan.
De reden mag duidelijk zijn, je moet het met je eigen ogen zien om er goed over te kunnen oordelen.
Het oordeel is duidelijke en hard, alles wat er eerder over mij over is gezegd en wat anderen erover zeggen is helemaal WAAR.

Het is bijna niet voor te stellen in wat voor omgeving je komt als je op een badkledingdag gaat. Het gaat lang niet meer om het dragen van badkleding het is vooral de cultuur en de houding van de mensen die komen die totaal anders is dan je gewend bent van (naakte)sauna gasten.
Ik ben eigenlijk verbaasd en toch wel een beetje geschokt wat je ziet gebeuren.
Ik ken de Zwaluwhoeve zo goed maar kom opeens in een heel andere wereld zo lijkt het wel.

Het begint al bij binnenkomst.
Om ca 11:00 reed ik langs de Zwaluwhoeve om eerst nog wat andere zaken te regelen. Ik zag toch al een rij van ca. 20 meter (dat is tot en met de invalide-parkeerplaatsen) staan.
Ik heb nog nooit zo'n lange rij buiten zien staan in al die jaren.
Om 11:50 stond ik ook in de rij al was deze toen wel een stuk korter geworden. Ik stond net buiten voor de ingang.
Al met al was er geen schot in te krijgen ondanks het feit dat alle balies van de receptie open waren. Het duurde per gast veel te lang de reden is mij onbekend maar ik had het idee dat er erg veel nieuwkomers waren die nog nooit naar een sauna waren geweest. Dit bespoedigt de binnenkomst niet.
Ik heb er precies 30 minuten over gedaan om binnen te komen. Op eerdere drukke dagen was dat hooguit 10 minuten. Dat zegt dus al genoeg.

Maar goed, de volgende stap was omkleden zoals gebruikelijk.
Dat ging zeker niet zoals gebruikelijk want ik zag een aantal mensen in de kleedruimte stuntelen en aarzelen omdat ze immers in een niet-gescheiden kleedruimte stonden en hun badkleding moesten aantrekken, en dat is erg hŤ als er meer mensen bij zijn!
Ik zag een jonge dame (20-25?) vertwijfeld een bikini uit haar tas halen.
Ik heb maar niet afgewacht wat er verder zou gebeuren en snel mijn 20 jaar oude zwembroek (sorry, ik heb geen nieuwe!) aangetrokken.
Niet het model 2012 dus met pijpen op de knieŽn want daar lopen de heren badkledingdragers mee maar een 'speedo" model uit de jaren 80 of zo. Maar goed een zwembroek is een zwembroek toch?

Het douchen ging al ongemakkelijk want hoe was je de "delen" die onder de zwembroek (bikini/badpak) zitten? Ik weet het niet ....
In het zwembad was niet te zwemmen omdat het bad vol zat met kakelende mensen die aan de kant stonden maar niet aan het zwemmen waren. Een rommelig geheel waar ik dan ook weer snel vertrokken was.

Dan over het publiek.
Ik heb altijd gedacht dat het publiek qua samenstelling ongeveer gelijk zou zijn aan het normale (naakte) saunapubliek.
Dat is dus NIET zo!
Er komen op badkledingdagen meer vrouwen dan mannen terwijl dit normaal zo'n beetje gelijk is. Ik schat in dat er op badkledingdagen zoals vandaag wel 75 procent vrouw is, dat is veel.
Verder valt op dat het niet gaat om allochtone of oudere (50 of 65+) vrouwen maar vooral om meisjes en jonge vrouwen tussen de ca 15-25 jaar.
Ik ben geneigd om te zeggen dat er zelfs minder oudere dames zijn dan op een normale naakte saunadag.
Belangrijk is verder dat er een grote groep ontbreekt of sterk minder is vertegenwoordigd, dat is de groep van ca. 25-40 jaar.
Mannen zijn er wel en komen vaak met hun partner mee als man/vriend. Je ziet ook wel moeder/dochter of zussen/tantes e.d. maar dit is niet erg afwijkend tov naakte dagen.
Opvallend is ook dat er nagenoeg geen kinderen waren.
Je zou denken dat mensen met kinderen eerder naar een badkledingdag gaan dan een gewone dag maar dat is dus juist niet zo.

Dit alles is mijn eigen waarneming en niet gebaseerd op tellingen of cijfers.
Zo maar een observatie die ik wel heb getracht zo objectief mogelijk te maken.

Het moest er toch een keer van komen dus heb ik de stap gewaagd in mijn zwembroek de saunacabine in te gaan. Dit om zelf te ervaren hoe dat is en ook om te kijken wat de badkledingdragers nu eigenlijk doen.
Je zult geschokt zijn, het is een puinhoop.
In de ca 15 minuten durende saunagang in de Kelo-sauna heb ik fout-op-fout gezien. Niet zomaar een vergissing maar flinke blunders die je normaal nooit zou zien.
Voorbeeld:
Men loopt massaal met badslippers de sauna in terwijl er in het portaal ruim voldoende ruimte is om je badjas op te hangen en je slippers daaronder neer te zetten.
Ok, zul je zeggen, kan gebeuren. Ja, dat klopt maar als je dan ook nog een aantal mensen op hun handdoek ziet liggen met hun badslippers nog aan begin ik toch te twijfelen aan de mensen zelf. Wie doet dat nou!
Nog iets leuks.
Op een gegeven moment zitten er twee dames keurig op hun handdoek met badpakken aan. Na een tijdje staan ze op, laten hun handdoek liggen en gaan weg. Vreemd dacht ik, misschien zijn ze per ongeluk hun handdoek vergeten en komen ze die zo ophalen. Nee hoor, even later kwamen ze terug ze hadden overduidelijk onder een koude douche gestaan en kwamen nog nat weer binnen en gingen weer op hun handdoek zitten.
Kan het nog erger? Ja!
Kort daarna komen er twee jonge dames binnen in bikini zonder handdoek en gaan pardoes op de bovenste bank zitten met opgetrokken benen.
Dat wordt lachen dacht ik want die houten banken kunnen aardig heet worden aan je billen. Nee hoor, de dames bleven rustig zitten.
Mijn mond viel bijna open van verbazing ...
(zou een nat bikini-broekje misschien als 'cool-pad" werken? Laughing
Ik heb me verder niet bekommerd om het afkoelgedrag van de dames en heren die de saunacabine al redelijk snel hadden verlaten maar veel soeps zal dit niet geweest zijn.

Nog meer dan.
Bij het zwembad zag ik een soort grote kist staan met twee luidsprekers ernaast.
Ik dacht zeker voor een feestje of zo?
Om ca 13:30 werd de (relatieve) stilte abrupt verstoord door de keiharde muziek van de The Wizard of Oz en stond er een blonde dame in sportkleding en sportschoenen bij de rand van het zwembad wilde sprongen en handgebaren te maken. Er was een soort aquarobics fitness les begonnen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij de Zwaluwhoeve!
Na ca 15 minuten was de "les" afgelopen en was de rust weer wedergekeerd.
Dit hoort blijkbaar bij het badkledingvolk zulk soort vermaak.

Tot mijn verbazing stond er om ca 13:45 geen lange rij bij de Houtgestookte (opgiet) sauna. Wat bleek nu? Er was geen opgieting!
Normaal gesproken begint de eerste opgieting om 12:00 en daarna om de 2 uur de volgende. Er waren nu zomaar 3 opgieting geschrapt van 12:00, 14:00 en 16:00.
Kunnen badkledingdragers soms toch niet tegen de hitte ????
Of heeft met plaats gemaakt voor nog meer aquarobics? Ik weet het niet maar de laatste weken is er nog nooit eerder ťťn opgieting (of meer) geschrapt.

Na 2 uurtjes had ik het allemaal wel bekeken, ik had geen zin in nog meer sauna/stoombad in mijn zwembroek dus maar weer naar de kleedkamer.
Daar komt wel de klap op de vuurpijl van vandaag.
Het was erg rustig op dat moment (rond 14:30) er liep een meneer iets uit zijn kastje te halen en dat was het wel.
Gelukkig maar want dan kon ik snel mijn zwembroek uittrekken zonder dat iemand het zou zien! Razz
Direct daarna komen er twee dames in badjas die naar hun kastje lopen, op zich niet bijzonder maar ze halen daar alleen hun GSM telefoon uit en gaan doodleuk op de bank ernaast zitten en hun SMS/voicemail zitten checken. De tweede dame gaan meteen zitten bellen.
Ik zie dit aan en zeg "dames, u mag hier niet bellen dat mag alleen bij de receptie".
Ze geven een reactie dat ze mijn opmerking gehoord hebben maar gaan vervolgens gewoon door met bellen en SMS-en.
Dat is ronduit onbeschoft. Ik had op dat moment bijna mijn kleren aan en tas ingepakt maar ze gingen gewoon nog verder.
Daarop ben ik naar de receptie gelopen om mijn sleutel in te leveren en heb daar gezegd dat er dames met hun GSM in de kleedkamer zitten te bellen en er na mijn waarschuwing gewoon mee doorgingen. De receptiemedewerker beaamde dat dit echt niet kon en zou er iemand op af sturen.

Zo zie je maar de mentaliteit is ver zoek, ik maak wel vaker mee dan mensen hun GSM in de kleedkamer gebruiken maar als je er dan iets van zegt lopen ze naar de receptie of zetten hun telefoon uit of bergen deze op.
Een opmerking negeren heb ik nog nooit meegemaakt in al die jaren.

Wat is de conclusie van deze dag?
Badkledingpubliek is echt heel anders en nadrukkelijk aanwezig door luid te praten.
Ze kennen de saunacultuur niet maar stellen zich ook niet op de hoogte van de regels hoe je een juiste saunagang moet maken.
Ze vragen ook niet aan anderen hoe het moet als er al wat twijfel mocht zijn.
De hygiŽne is ver te zoeken want ik heb met eigen ogen gezien dat men met natte badkleding op de houten banken gaat zitten. Dit is not-done.
De badslippers in de sauna-cabine zie ik dan maar door de vingers.
Badkledingpubiek lijkt vooral te bestaan uit jonge meiden die blijkbaar toch een dagje uit willen maar geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
Een soort sauna-Efteling dus waar je gewoon maar wat doet waar je zin in hebt.

Al met al is er nog veel werk aan de winkel om de saunacultuur aan nieuwkomers over te brengen maar met badkledingdagen gaat dit echt nooit lukken dat heb ik nu wel gezien. Veel beter is om mensen met enige schroom of schaamte met een vriend/vriendin mee te laten gaan naar een "bloot" dag. Dat zet volgens mij veel meer zoden aan de dijk. Voor badkledingdagen zie ik echt geen toekomst al is het voor de saunaondernemer met een dag als vandaag wel een lucratieve dag. Zo druk zie je het zelden.
(dit kan natuurlijk ook door het slechte weer komen...)
PoppeSchuitema
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2012 8:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nu begrijpen jullie denk ik ook waarom wij blij zijn dat de badkledingdag bij ons niet loopt en daarom door ons afgeschaft is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arthur69
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2012 8:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Komt dus wel overeen met losse sauna "hokjes" in een subtropisch zwemparadijs.

Ervaring rijker en NOOOOOIT meer doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2012 7:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag, dank daarvoor!

Dit bevestigd de verhalen die ik al eerder over dit soort dagen gehoord heb, en daarom zou ik er zelf nooit naar toe gaan. Maar wel knap dat je de stap genomen hebt om eens een kijkje te nemen Smile

Typisch dat de opgietingen niet doorgingen. Mijn ervaring bij Zwaluwhoeve is eigenlijk dat ze altijd doorgaan.
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2012 12:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook namens mij heel veel dank voor het uitvoerige verslag. Helaas worden veel vooroordelen die erover bestonden, behalve dan over de samenstelling van het publiek, bevestigd en sterker nog het blijkt nog erger te zijn dan ik (en vele anderen met mij) dachten.
Naar boven
Bigfoot
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2012 1:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit topic is nu wel erg groot geworden. Ik sluit hem nu en we kunnen hier verder:

http://forum.saunagids.nl/viewtopic.php?p=29168
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    SaunaGids forum index -> Tips, reactie's, opmerkingen etc. Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 54, 55, 56
Pagina 56 van 56

Ga naar: