SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Infrarood en fibromyalgie

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
IR
Los entree

BerichtGeplaatst: Ma Dec 05, 2011 9:31 pm    Onderwerp: Infrarood en fibromyalgie Reageer met quote

Sinds 2 dagen ben ik de gelukkige eigenaar van een infraroodsauna. Ik heb hem, zoals de titel al aangeeft, gekocht ivm fibromyalgie.

Nu probeer ik er eigenlijk achter te komen wat een gezond gebruik is van de sauna.

Hoe vaak mag je per dag in de sauna, en hoe vaak mag je per week in de sauna.
Is het puur een kwestie van alleen luisteren naar je lichaam? Ik las ergens dat je niet te vaak mag gaan, omdat je daardoor teveel mineralen verliest. Is dit ook zo?

Ik hoop dat jullie me wat wijzer willen maken.

De bedoeling is natuurlijk dat het me gaat helpen, en niet dat ik mijn lijf door verkeerd gebruik om zeep ga helpen Sad

Ik zie uit naar jullie reacties.
Alvast bedankt!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
P-A-N-G
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 06, 2011 8:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

lees dit maar eens
en hier nog meer
Naar boven
IR
Los entree

BerichtGeplaatst: Di Dec 06, 2011 8:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

P-A-N-G schreef:
lees dit maar eens
en hier nog meer

Dank je wel voor je snelle reactie Wink
Naar boven
whulsbergen
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Di Dec 06, 2011 10:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien minder leuk om te lezen, maar toch (zie link van PANG)

" ReumatoÔde artritis en fybromyalgie: Onderzoek bij patiŽnten met reumatoÔde artritis en fybromyalgie toont aan dat sauna op korte termijn vaak een positief effect (minder pijn, minder stijfheid, beweeglijkheid) heeft. Dit effect is meer uitgesproken bij mannen dan bij vrouwen. Maar 12 uur later is de pijn bij meer dan de helft van de patiŽnten erger dan voordien . Sauna wordt alleszins afgeraden voor patiŽnten met reumatoÔde artritis tijdens een acute opstoot. Er bestaat geen enkel bewijs dat infrarood-sauna op dit vlak beter of slechter is dan de klassieke sauna."
Naar boven
IR
Los entree

BerichtGeplaatst: Di Dec 06, 2011 9:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik schrik niet van deze informatie. Heb zelf al 23 jaar Fibromyalgie, en weet dat ieder lijf anders reageert. Ik heb al eerder een sauna gehad, en heb nooit de problemen ondervonden die je beschrijft. Maar, bij een ander kan het zeker zo uitpakken. De ene mens is gewoon de andere niet. De een functioneert niet meer zodra het koud wordt, en de ander juist niet meer zodra het warmer wordt. Het is een grillige aandoening.

De allereerste keer dat ik in een infraroodsauna stapte, had ik al weken (misschien zelfs maanden) last van mijn pols. Ik kon er niks meer mee. Na 1 bezoek was de pijn totaal verdwenen en is ook nooit meer teruggeweest. Blijf het een wonder vinden.

Maar uit eigen ervaring kan ik alleen zeggen: het is heerlijk zolang je in de sauna zit. Misschien duurt dat nog een tijdje en dan komt de pijn gewoon terug. Fibromyalgie betekent gewoon dat je elke dag pijn hebt. Het is fijn als je even - door warmte - kunt ontsnappen aan de pijn, en dat is wat een sauna doet. Meer niet! Ik verwacht er ook geen wonderen van, alleen even ontspanning.

Vandaar ook mijn vraag hoe vaak je er nu eigenlijk in mag.
Ik las op de site van newtrend sauna aan de ene kant, 3 of 4 keer per week. Anders schreven ze, 2 keer per dag.
Mijn vraag is puur: wat is gezond voor je lijf, en wanneer wordt het ongezond.

Verder verwacht ik er dus niks van. Het is gewoon even jezelf lekker verwennen door de totale warmte op je hele lijf. Maar hoe vaak mag ik dat doen?

Laatst aangepast door IR op Wo Dec 07, 2011 7:59 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
whulsbergen
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Wo Dec 07, 2011 7:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

IR schreef:
Verder verwacht ik er dus niks van. Het is gewoon even jezelf lekker verwennen door de totale warmte op je hele lijf. Maar hoe vaak mag ik dat doen?

Ik denk dat het is zoals je zelf schrijft: elk lijf reageert anders. Net zoals de een na 5 minuten al naar buiten wil en de ander makkelijk 20 minuten blijft zitten.

Het zou me verbazen als er onderzoek is gedaan naar het maximum gebruik van de sauna. Tijdens een dagje sauna ga ik zeker 4 tot 5 keer in een sauna zonder problemen. Goed afkoelen en je lichaam rust geven is dan wel belangrijk.
Ik vermoed dat het niet erg zou zijn als ik dit dagelijks zou doen, maar heb helaas niet de tijd om dit uit te proberen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch) Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: