SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

infraroodsauna / afkoelen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vrouw22jr
Los entree

BerichtGeplaatst: Vr Okt 08, 2010 4:26 pm    Onderwerp: infraroodsauna / afkoelen Reageer met quote

Sinds enige tijd ga ik regelmatig naar de sauna. Ging eerst altijd in de gewone cabine maar vond deze op den duur niet meer prettig omdat het er naar mijn gevoel te benauwd was, ondanks dat ik goed afkoel, heb ik ook altijd hoofdpijn na een saunabezoek. Heb nu de infraroodsauna geprobeerd, deze vind ik prettiger, wat ik nu doe is half uur in de cabine, gelijk erna kort warm douchen, 20 min. rusten, en opnieuw hetzelfde rondje. Nu weet ik niet hoe het afkoelen bij infrarood in zijn werking gaat. Kan iemand mij hier wat over vertellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sauna_fan
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Okt 08, 2010 4:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij moet je na een infrarood sauna anders afkoelen, dus niet onder de douche maar meteen < naakt > naar buiten in de buitenlucht afkoelen. Dat is volgens mij het beste. Verder lijkt me een half uur vrij lang zeker wanneer je dat later herhaalt en misschien nog eens herhaalt .. ?
Wat betreft je hoofdpijn na saunabezoek denk ik dat je toch niet goed genoeg bent afgekoeld of teveel saunarondjes hebt gemaakt. IK spring zelf altijd voor ik vertrek een paar keer in het dompelbad. FF doorzetten maar voel me er veel beter bij. Ik had ook vaak last van hoofdpijn maar nu dus niet meer.

Succes en geniet van de sauna < zonder hoofdpijn >
Naar boven
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Vr Okt 08, 2010 8:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig had ik het hier gisteren over met Bram, sauna/lŲylymeester in mijn stamsauna "De Thermen" te Nijmegen en werkzaam voor Saunameester.nl van vader die ook saunameester is. Zoals je kunt lezen in navolgende topic: http://forum.saunagids.nl/viewtopic.php?t=1408 , bestaan er 3 soorten infrarood stralers/saunacabines waarbij je de lange en korte golf het meest tegenkomt in de sauna. Een van deze (ik vergeet steeds welke) is in de regel een stuk heter dan de ander. Wat afkoelen betreft zijn er in het verleden nogal vele tegenstrijdige berichten over geweest. De laatste Zweedse onderzoeken (zouden) hebben aangetoond dat men bij die minder hete infraroodsauna ook kan volstaan met een lauwwarme douche, in alle andere gevallen moet je toch ook koud afkoelen. In principe is nu de stelregel koud afkoelen/douchen en alleen na die minder hete infrarood sauna kan men ook volstaan met een lauwwarme douche.
Bram vertelde echter dat zij altijd adviseren aan de gasten om koud af te koelen/douchen omdat je het gevaar hebt dat wanneer bepaalde gasten horen/lezen dat je ook lauwwarm kunt douchen zij dat ook gaan doen na een rondje 'gewone' sauna. En dat kan gevaarlijk zijn. Uiteraard zul je wat minder uitgebreid en minder heftig afkoelen dan na een rondje in een hete Finse saunacabine, maar afkoelen blijft ook hier heel erg belangrijk!!! Afhankelijk van de warmte van de infraroodsauna zul je korter, langer of nauwlijks buiten afkoelen (ook afhankelijk natuurlijk van zomer/winter) voordat je de douche neemt. En uiteraard daarna een tijdje rusten/wat rustiger aandoen. Wink
Naar boven
Linda 72
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Za Okt 09, 2010 7:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

kevin8 schreef:
Toevallig had ik het hier gisteren over met Bram, sauna/lŲylymeester in mijn stamsauna "De Thermen" te Nijmegen en werkzaam voor Saunameester.nl van vader die ook saunameester is. Zoals je kunt lezen in navolgende topic: http://forum.saunagids.nl/viewtopic.php?t=1408 , bestaan er 3 soorten infrarood stralers/saunacabines waarbij je de lange en korte golf het meest tegenkomt in de sauna. Een van deze (ik vergeet steeds welke) is in de regel een stuk heter dan de ander. Wat afkoelen betreft zijn er in het verleden nogal vele tegenstrijdige berichten over geweest. De laatste Zweedse onderzoeken (zouden) hebben aangetoond dat men bij die minder hete infraroodsauna ook kan volstaan met een lauwwarme douche, in alle andere gevallen moet je toch ook koud afkoelen. In principe is nu de stelregel koud afkoelen/douchen en alleen na die minder hete infrarood sauna kan men ook volstaan met een lauwwarme douche.
Bram vertelde echter dat zij altijd adviseren aan de gasten om koud af te koelen/douchen omdat je het gevaar hebt dat wanneer bepaalde gasten horen/lezen dat je ook lauwwarm kunt douchen zij dat ook gaan doen na een rondje 'gewone' sauna. En dat kan gevaarlijk zijn. Uiteraard zul je wat minder uitgebreid en minder heftig afkoelen dan na een rondje in een hete Finse saunacabine, maar afkoelen blijft ook hier heel erg belangrijk!!! Afhankelijk van de warmte van de infraroodsauna zul je korter, langer of nauwlijks buiten afkoelen (ook afhankelijk natuurlijk van zomer/winter) voordat je de douche neemt. En uiteraard daarna een tijdje rusten/wat rustiger aandoen. Wink

Doordat bij infraroodsauna het lichaam van binnenuit wordt opgewarmd, wordt gezegd dat je langzaam af moet koelen. Vooral het laatste is belangrijk. Niet direct koud afdouchen en in een koud dompelbad stappen. Laat je lichaam (weer) wennen aan een temperatuur van rond de 20 graden.
Ik zit dicht bij het vuur, vandaar die informatie. Wink
Maar toch ook weer tegenstrijdig Embarassed

Groetjes Linda
Naar boven
Han
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Okt 09, 2010 10:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda heeft gelijk.
Afkoeling na een infraroodsauna moet geleidelijk gebeuren.
Veel mensen denken dat een koud dompelbad de beste manier is om eens even flink af te koelen. Dat is onzin en zelfs slecht.

Je moet altijd rustig afkoelen, en waarom zou je ook haast maken??
Dus, na een infrarood met lauw water afkoelen eerst in de buitenlucht afkoelen kan ook maar dan niet te lang. Onderkoeling is ook niet goed en zeker niet fijn voor je spieren.
Anders dan bij een gewone sauna trekt bij infrarood de warmte door in je spieren.

In alle gevallen geldt ook dat je niet moet vergeten je hoofd af te koelen, maar ook dit weer met mate en beheerst.
Dat krijg je geen last van hoofdpijn e.d.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch) Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: