SaunaGids forum index
Alles over de sauna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SaunaGids forum index Naar SaunaGids Website SaunaGids forum index

Griep veroorzaakt door saunabezoek?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DarkX
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 4:15 pm    Onderwerp: Griep veroorzaakt door saunabezoek? Reageer met quote

Even vooraf, dit stukje heb ik al gelezen maar beantwoord niet 100% mij vraag.

Mijn vriendin en ik gaan zo nu en dan naar een sauna, maar dat lijkt me niet zo verassend op dit forum Wink Maar nu is ze al een tijdje griepig en niet lekker, waarschijnlijk als gevolg van stress en spanning (mijn mening, en die van haar huisarts). Maar nu krijgt ze naar haar hoofd geslingerd dat dat onzin is, en dat dat is omdat we x aantal weken terug weer een keer naar de sauna zijn geweest.

Nouja, ik vind dit pure onzin, en het hierboven gelinkte draadje bevestigd dit ook, want als het al griep is, dan nog is griep gewoon een virus en niet iets wat je krijgt van 'teveel temperatuursverschillen'. Buiten dat de discussie dus vrij onzinnig is, ging ik er wel verder over nadenken.

Ik wilde nl. erbij gaan vertellen dat sauna bij veelvuldig gebruik zelfs weerstandsverhogend werkt, alleen kan ik hier geen bevestiging van vinden. Op saunastudie.nl staat het wel vermeld, maar de opmerking staat daar vrij op zichzelf zonder enige onderbouwing. Alle respect voor Erik Bierebroodspot, ik zeg niet dat ie niet weet waar hij over praat, maar zijn mening is toch vooral.. nja een mening Smile

Zijn er eigenlijk degelijke onderzoeken naar het effect van sauna op je lichamelijke gesteldheid, of moeten we het voorlopig nog doen met slechts wat wisselende ervaringen en vage beweringen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 11:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier wat resultaten vanuit onderzoeken. Het gaat welleswaar over Astma maar het gaat natuurlijk ook zonder Astma op. Natuurlijk zijn dit geen keiharde bewijzen maar de ervaring van doorgewinterde sauna-rotten zeggen voor mijn gevoel (bij dit soort zaken) net zoveel als medische onderzoeken. Ik weet dat Dhr. Cocks, toenmalig longarts bij Dekkerswalt (medisch jeugdcentum Asma verbonden aan het Radboud Nijmegen) hier veel onderzoek gedaan heeft.

Met dank aan Google:
Is de sauna niet te benauwd voor astmapatiŽnten?
AstmaSaunaBenauwdheidAdemhaling
Al benauwd genoeg!
Sauna is niks voor mij. Ik heb namelijk astma, en dan heb ik het van tijd tot tijd al benauwd genoeg. Je dacht toch zeker niet dat ik de benauwdheid ging opzoeken in zo'n heet zweethok?..... Deze reaktie wordt veel gehoord, maar is niet terecht. Integendeel. Mensen die last hebben van astma (of chronische bronchitis) kunnen gerust naar de sauna gaan. Het is zelfs heel goed. We zullen proberen dat hier uit te leggen.

Aantal aanvallen neemt af
Astma wordt vaak veroorzaakt door allergie en berust op kramptoestanden van spiervezeltjes in de wand van de kleine luchtpijpvertakkingen. Tussen de aanvallen door heeft een astmapatiŽnt vrijwel geen klachten en voelt zich dan ook geen patiŽnt. Onder invloed van de droge warmte in de saunakabine gaan de spieren zich ontspannen. Dus ook de hele kleine spiertjes, en dat is precies wat een astmapatiŽnt nodig heeft om geen aanval te krijgen. Zowel in binnen- als in buitenland is veel onderzoek gedaan naar de werking van de sauna op astma. Door regelmatig saunabezoek neemt het aantal aanvallen af en ademhalingsmoeilijkheden worden minder. Dit komt ook omdat het zenuwstelsel in de sauna zo gunstig wordt beÔnvloed. En ook komt er in de sauna meer cortisol in het bloed. Deze stof, die afgescheiden wordt door de bijnierschors geeft een verlaging van reactie's, dus ook van de reaktie's die een astma-aanval veroorzaken.

Preventie verkoudheid
En wat dacht u van de preventie van de sauna tegen verkoudheid? Voor astmapatiŽnten altijd een bron van problemen. Wie regelmatig naar de sauna gaat heeft van verkoudheid nauwelijks meer last. Zelfs bij griepepidemieŽn komen trouwe saunabezoekers er altijd goed af. De wisseling van hoge en lage temperaturen bouwt in het lichaam een natuurlijke weerstand op tegen die vervelende verkoudheden... Onderzoeken en medisch researchwerk hebben aangetoond dat sauna bij astmapatiŽnten een sterk positieve invloed heeft op de meetbare luchtverplaatsing in de longen. De vitale capaciteit neemt toe, zoals dat met een mooi woord heet. Astma-lijders die vaak met een wat opgeblazen long te kampen hebben en ook erg vatbaar zijn voor infecties van hun luchtwegen hebben zeer veel baat bij de sauna, waar ze gehard worden en hun weerstandsvermogen verhoogd wordt.

Chronische bronchitis
En wat geldt voor astmapatiŽnten geldt ook voor mensen die last hebben van chronische bronchitis. De praktijk heeft bewezen dat regelmatig saunabezoek zeer verlichtend werkt.

Probeer het zelf
Sauna niet geschikt voor mensen met astma en chronische bronchitis? Vergeet het maar. En probeer het maar. U zult ervaren dat het juist een heerlijke opluchting is!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
DarkX
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 12:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hm, dat is idd al wat helderdere informatie Smile

Hoe komt het eigenlijk dat er weinig cijfers zijn over de effecten van saunabezoek, en weinig onderzoek is geweest? Het fenomeen is hardstikke populair, er wordt al ontzettend lang vanalles beweert over de positieve effecten van sauna (zeker in bijv. finland), maar niemand die de behoefte heeft gehad het eens te checken?

Kijk, mij boeit het natuurlijk niet wat er uit die cijfers komt, ik vind het gewoon lekker, maar t.o.v. de skeptici zou het wel eens fijn zijn Razz En misschien dat saunabezoek dan in het ziekenfonds kan ofzo Wink
Naar boven
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 11:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er is best wat onderzoek gedaan naar sauna en lichamelijke effecten. Momenteel ben ik bezig deze onderzoeken te vertalen naar het Nederlands om deze vervolgens op saunastudie te zetten. Ik heb zelf helaas niet zo'n talenknobbel en dat maakt het (zeker met medische taal) best lastig.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 3:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

saunastudie.nl schreef:
Er is best wat onderzoek gedaan naar sauna en lichamelijke effecten. Momenteel ben ik bezig deze onderzoeken te vertalen naar het Nederlands om deze vervolgens op saunastudie te zetten. Ik heb zelf helaas niet zo'n talenknobbel en dat maakt het (zeker met medische taal) best lastig.

Is er dan niet ťťn talenknobbel hier of bijv. onder de vaste saunabezoekers die handje kan helpen? Zelf ben ik helaas ook geen talenknobbel. Maar de saunataal zou toch universeel internationaal moeten zijn.
Question Wink
Naar boven
DarkX
50 Badenkaart

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 7:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hm, mijn engels is goed maar als het vanuit het fins ofzo komt dan haak ik toch ook af Razz
Naar boven
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 9:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hetmeeste moet vanuit het duits
wl.t
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 6:31 am    Onderwerp: griep Reageer met quote

ik heb op dit moment zelf griep en heb koorts , is het dan aan te raden om naar de sauna te gaan of juist niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 10:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zolag er sprake is van koorts of zelfs temperatuursverhoging niet gaan! Twee dagen koortsvrij is absoluut verstandig om aan te houden.
wl.t
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Di Mrt 24, 2009 1:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb sinds ik een sauna gebruik regelmatig griep en ben regelmatig verkouden daar had ik voorheen nooit last van , ik heb zelf een sauna een finse en een ir en gebruik de finse wel 5 dagen per week 2 of 3 maal en de ir 1 of 2 keer per week , daarnaast gaan we ook 1 keer per week naar een commerciele sauna .
raak je door veelvuldig saunagebruik ook niet een heleboel goede stoffen kwijt terwijl je zweet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
saunastudie.nl
Jaarkaart

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2009 1:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tegendeel, je zet je lichaam juist aan tot het maken van antistoffen!
robbie
LŲylymeester

BerichtGeplaatst: Do Mrt 26, 2009 10:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wl.t schreef:
ik heb sinds ik een sauna gebruik regelmatig griep en ben regelmatig verkouden daar had ik voorheen nooit last van , ik heb zelf een sauna een finse en een ir en gebruik de finse wel 5 dagen per week 2 of 3 maal en de ir 1 of 2 keer per week , daarnaast gaan we ook 1 keer per week naar een commerciele sauna .
raak je door veelvuldig saunagebruik ook niet een heleboel goede stoffen kwijt terwijl je zweet

Kan het ook kwaad om te vaak in de sauna te zitten?
kevin8
Master of Sauna

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2009 12:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

robbie schreef:
wl.t schreef:

Kan het ook kwaad om te vaak in de sauna te zitten?

Dan had ik volgens mij ook al lang van alles gehad moeten hebben. Very Happy
En ik ben gelukkig nog kerngezond zonder klachten, hooguit dat mijn lichaam vaker naar de sauna wil. Ik heb ooit eens een jaarkaart gehad en ging dat jaar ook zo'n 5x per week naar de sauna.
Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    SaunaGids forum index -> Vraag en Antwoord (Medisch) Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: